הפנקס סגור: בזמן שבמשרדי השיכון והתמ"ת בודקים לאיטם את רמת המבחנים, נאלצים הקבלנים לשבת בבית או לעבוד ב"שחור"

מחד, המדינה עודדה קבלני בנייה ושיפוצים ללמוד, להתמקצע ולעבוד תחת סטנדרטים מחייבים. מאידך, כבר תקופה ארוכה מסרב רשם הקבלנים להכיר בקורסים ובמבחנים השונים שנדרשו מהם בכדי להופיע בפנקס הקבלנים

ט ענות קשות נשמעות לאחרונה כנגד רשם הקבלנים, בגין עיכובים ברישום קבלנים מורשים, הפסקת הבחינות ואי-בהירות ביחס לעתיד קורסי ההכשרה. עשרות רבות של קבלנים פנו לרשם הקבלנים במשרד השיכון ולמנכ"לי משרד השיכון ומשרד התמ"ת בבקשה דחופה לרישום בפנקס הקבלנים, על סמך תעודת בוגר של קורסי קבלנים המוכרים - או לפחות אמורים היו להיות מוכרים - על ידי המדינה. באחת הפניות, מחו הקבלנים על כך שמזה חודשים רבים רשם הקבלנים אינו מאפשר רישום בפנקס הקבלנים, בענף 100 (בנייה) או ענף 200 (תשתיות) גם לבוגרי קורס קבלנים בבתי ספר מוכרים העומדים בקריטריונים כדרישת החוק. בוגרי הקורסים מציינים כי בזמן פתיחת הקורסים הובטח להם כי יהיו רשאים להגיש בקשה לרישום פנקס הקבלנים על סמך היותם בוגרי קורס קבלנים, "והשקיעו מאמץ וכספים רבים בעניין על סמך הסתמכות זו שנעשתה בעידוד רשם הקבלנים והרשויות".

"שוקת שבורה"

בשנים האחרונות הרשויות עודדו את העוסקים בענפי הקבלנות לעבור הכשרה מקצועית ולהיכנס לפיקוח סטטוטורי כחלק מלחימה בקבלנות הלא רשומה. עו"ד אברי שטיינר, המתמחה ברישום קבלנים ומי שהיה היועץ המשפטי לרשם הקבלנים ואח"כ יועץ בעניין זה להתאחדות הקבלנים, מציין במכתב ששלח בשם רשימה ארוכה של קבלנים בוגרי הקורסים, "כעת ניצבים בוגרים אלו תחת שוקת שבורה מאחר ורשם הקבלנים חדל מלהכיר בתעודותיהם באופן גורף עקב עניין הקשור במשרד התמ"ת".

שטיינר דורש בשם בוגרי הקורסים ממנכ"לי המשרדים ומרשם הקבלנים לקבוע מיידית "הוראת מעבר לפיה כל בוגרי הקורסים המוכרים שבמועד תחילת הקורס ניתן היה להירשם ע"ס קורסים אלו בפנקס, יוכלו להירשם בפנקס". הקבלנים מציינים כי בשל התמשכות העניין ודחיפותו הדבר משפיע על פתרונות תעסוקה עבורם במשק בימים אלו.

רשם הקבלנים החדש שאליו מפנים הקבלנים את עיקר טענותיהם הוא עו"ד רוני סיגל, שמונה לתפקיד בסוף 2007. מאז, טוענים הקבלנים, לא נתאפשר עוד למעשה רישומם של קבלנים בוגרי קורסים מוכרים, הנלמדים במספר מכללות בארץ. זאת, למרות שעמדו בדרישות הקורס, בבחינות ובניסיון המעשי הדרוש בחוק.

חלק מהקבלנים מציינים כי אין להם בעיה שהדרישות יוקשו או שיידרשו השלמות, אבל ברצונם לזכות באופציה להירשם כקבלנים, מה שכמובן יסדיר את מעמדם. העובדות המתוארות מתמיהות עוד יותר אם זוכרים כי המדינה היא שעודדה קבלנים להתמקצע כדי להיות קבלנים רשומים - הפועלים תחת סטנדרטים מחייבים, וניתן לנקוט נגדם בסנקציות שונות במידה וחרגו מהנהלים. בין הקבלנים הממתינים לרישומם יש קבלנים שהיו שכירים ועכשיו עובדים כעצמאיים. כל עוד לא מאפשרים להם לקבל רישיון, מלבד הפגיעה בהכנסתם, הרי שצפוי שהם יפעלו ב"שחור" ללא פיקוח, ואולי גם מבלי שישלמו מסים.

שטיינר אומר כי פניותיו למנכ"לים לא נענו עדיין, אך ככל הנראה הסיבה שלא מאפשרים את הרישום היא סימן שאלה שהעמיד הרשם ביחס להכשרתם. לדבריו, "לא ייתכן כי מי שכבר השקיע מאות שעות בהכשרה בבית ספר מוכר והסתמך על כך לא יזכה להירשם. כל עוד המדינה מתמהמהת בשאלה מה מידת ההכשרה הנדרשת בקורסי קבלנים כל אותו ציבור נותר בחוץ. נגרם נזק ממשי לענף ולציבור".

"התליין הוא השופט"

הבעיה החמורה של הרישומים בפנקס הקבלנים מונחת גם לפתחם של קבלני השיפוצים (שנרשמים בענף 131 - שיפוצים). יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, מציין כי המבחן האחרון היה רק ביולי 2008 וכעת יש 500 קבלני שיפוצים התקועים בתהליך הרישום או שאינם יכולים לגשת למבחנים. "זה גורם להם לחוסר יכולת לעבוד, כי בגלל אי-הרישום לא יכולים לקבל עובדים פלשתינים, ולא יכולים לגשת למכרזים. הרשם גמר את העתיד של ענף השיפוצים בטווח הקצר. ענף השיפוצים במדינה על סף קריסה בגלל ההחלטה של רוני סיגל. זו רמיסת החוק, סיגל הוא גם התליין וגם השופט.

"שיעשו מבחנים באיזה רמה וקושי שרוצים, אבל שיאפשרו לאנשים לגשת. מדובר באנשים ממעמד סוציו-אקונומי בינוני, בני 40-50 שרצו ללמוד, וכעת מרגישים מושפלים והם נשלחים הביתה ולהבטחת הכנסה. אנחנו מרגישים כמו תלמיד שלמד אצל מורה נהיגה וסיים את כל החובות וההכנות ואז אומרים לו עכשיו שנה אין טסטים, האנשים פשוט מטפסים על הקירות".

מפניות "גלובס" עולה, כי למעשה שני המשרדים הרלבנטיים מגלגלים את האחריות זה על זה. ממשרד השיכון נמסר בשם רשם הקבלנים כי "לצורך ביצוע שיפוצים - צביעת דירות, תיקוני חשמל ואינסטלציה וכו' - אין צורך ברישיון קבלן. קבלת רישיון קבלן משמעותה אפשרות לבצע עבודות בהיקפים של מיליוני שקלים. אלו עבודות המצריכות ידע רחב ומשמעותי הקשור בתחומים רבים כגון הנדסה, חשמל, מיזוג ועוד. שמירת שלומו של הדייר הוא ערך נעלה ולכן בעבודות משמעותיות ישנן דרישות קפדניות. משרד התמ"ת אמון על נושא הבחינות. בעבר התקיימו בחינות שלגביהן התעורר חשדות, ואף מעבר לכך, בדבר תקינותן. האינטרס הציבורי הוא שבענף זה יעסקו רק קבלנים שעומדים בדרישות הבסיס, דרישות שמגנות על שלום חיי הציבור".

שלום בן משה, מנהל האגף להכשרה ולפיתוח כ"א במשרד התמ"ת, מסר כי "מתקיימת בדיקה בקשר לטענה של הרשם, לפיה בשאלות ובתשובות של חלק מהתלמידים שלמדו בקורס לקבלנים התגלה חוסר ידע, ולכן הוא לא יכול לתת להם רישיון לקבלנים. על יסוד דברי הרשם עשינו בדיקה מקיפה של כל בתי הספר, כ-20 במספר, ומצאנו שיש מקום לשיפורים ואנחנו נמצאים בסוף התהליך של העבודה".

לדברי בן משה, יהיה פתרון אחד לאלה שכבר לומדים עכשיו ואחד לאלה שכבר סיימו. "לכן היו צריכים לעצור את כל האישורים כדי שלא נמצא עצמנו נותנים רישיון לקבלן שלפתע הגג שבנה יקרוס. לא מדובר ברישיון למזכירות או מינהל. כשנסיים את הבדיקה נבטיח שמי שראוי להירשם אכן יירשם. אנחנו לא יכולים לתת עונש קולקטיבי לכל המסיימים, וכנראה שנכין מבחן ממלכתי נוסף לכולם וכל מי שיעבור יקבל את הרישום. אני מעריך שתוך חודש נסיים את העניין".

ariel-r@globes.co.il