גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך לבחור בנצ'מרק

לבחור נכון את הבנצ'מרק ולהימנע מהשקעות שגויות

אחת הדרכים הפופולריות - בקרב משקיעים, יועצים ומנהלי השקעות כאחד - לבדיקת ביצועי מנהל קרן או תיק השקעות כולל היא השוואה למדד יחס מסוים (במקרה של קרן ספציפית) או לתמהיל של מדדים (במקרה של תיק כולל).

עליית קרנם של מכשירי ההשקעה עוקבי המדדים הפכה את שיטת המדידה הזו לקלה יותר ובעיקר רלבנטית יותר, מאחר שלא רק שקיים מדד יחס תיאורטי, אלא גם ניתן להשקיע על פיו באופן מעשי ופשוט.

הצד השני של המטבע הוא שבעשור האחרון יש אינפלציה של מדדי יחס, מאחר והעסק התגלה כרווחי במיוחד: יצרני המכשירים הפיננסיים עוקבי המדדים מעוניינים להגדיל את היצע המכשירים, וספקי המדדים שמחים על הגידול בביקוש למדדים. התוצאה היא שהמשקיע מוצא עצמו מול מגוון אדיר ומבלבל של מדדים ומכשירים, רבים מהם כלל לא רלבנטיים מבחינתו.

גם יועצי ההשקעות ומנהלי התיקים בבעיה, מאחר ואין להם שום יכולת לשלוט בכמות המידע וההיצע הרבים. לכן לא מפליא שלמרות שכולנו משתמשים במדדים בצורה כזו או אחרת, הידע בנושא מועט, והשימוש במקרים רבים שגוי. ומאחר והשימוש במדדי יחס הוא במקרים רבים (מדי) מרכיב מרכזי בקבלת החלטות השקעה - שימוש שגוי וחוסר הבנה עלולים לגרום לקבלת החלטות שגויות.

הבנצ'מרק הוא לא אקסיומה

הטעות הבסיסית שמבצעים משקיעים רבים היא להתייחס לבנצ'מרק כאל אקסיומה. כלומר הם מתייחסים לבנצ'מרק כאילו מדובר בהנחה בסיסית שאינה טעונה בדיקה ואישוש.

אחת הדוגמאות הטובות לכך היא מדד האג"ח הכללי האמריקני, ה-Barclays Capital US Aggregate Bond Index (לשעבר Lehman US Aggregate Bond Index). מדד זה הוא אחד המדדים הפופולריים - אם לא הפופולרי ביותר - בקרב המשקיעים, בתחום איגרות החוב.

לכאורה, מה יכול להיות יותר מתאים ממדד המייצג את שוק האג"ח האמריקני באופן רחב? בדיקה זריזה של הרכב הנכסים הנכללים במדד מגלה כי קרוב ל-45% מהם הם מכשירים מגובי משכנתאות. האם זהו בהכרח הרכב מייצג למשקיע בינלאומי המחפש חשיפה לאיגרות חוב דולריות?

לעיתים, המעניין הוא לאו דווקא מה נכלל במדד אלא מה לא נכלל בו. במקרה של המדד הנ"ל, יש סוג מסוים של אג"ח אמריקניות אשר אינו נכלל בו, אף על פי שהאג"ח האלו עשויות (או עלולות) להיות רלבנטיות מאוד לציבור המשקיעים בעתיד. מדובר ב-TIPS -Treasury Inflation Protected Securities, איגרות חוב ממשלתיות אמריקניות צמודות מדד.

נשמע מעט מפתיע, יש להודות, אך זו המציאות. מאז שנת 1986, אז הושק המדד, ועד תחילת 1998, ה-TIPS נכללו במדד. אולם מ-1998 ואילך הוצאו ה-TIPS מן המדד. המסקנה מכך היא שכאשר מבצעים ניתוחים/סימולציות/השוואות על סמך ביצועי העבר, יש לקחת בחשבון את ההיסטוריה של הרכב המדד, על מנת שהסימולציה תהיה רלבנטית.

שלב הכרחי נוסף הוא הבנת התהליך על פיו מורכב המדד: מה הם הקריטריונים לסינון, כיצד מתבצע עדכון המדד, באיזו תדירות הוא מתעדכן וכו'.

אם במדדי מניות הסיפור הוא יחסית פשוט - כי ברוב המדדים המסנן העיקרי הוא שווי השוק - הרי שבמדדי אג"ח התהליך מורכב הרבה יותר, מאחר וקיימים קריטריונים אחרים שיש להתחשב. הכוונה לקריטריונים כמו גודל ההנפקה, הזמן לפדיון, דירוג האשראי, בכירות הסדרה במבנה ההון של המנפיק ועוד.

סוגיה נוספת היא כיצד מבצע ספק המדד את התמחור היומי של איגרות החוב המרכיבות אותו. במדדים בינלאומיים עולה השאלה באיזה מטבע מצוין המדד, האם מתבצע גידור של החשיפה המטבעית - אם המדד מורכב ממספר מטבעות וכו'. בקיצור, חישוב ומבנה המדד רחוקים מלהיות טריוויאליים והפרטים הם רבים.

איך בוחרים מדד יחס

טעות נפוצה נוספת היא בחירה של מדד היחס מבלי לקבוע מהי מטרת המדידה. על מנת שניתן יהיה להחליט מה רוצים למדוד, צריך קודם כל להחליט מהי מטרת ההשקעה ואיך אנחנו מתכוונים להשיג אותה. נניח שאני מעוניין שתיק ההשקעות שלי יניב על פני טווח זמן של חמש שנים תשואה בטווח של 2%-4% מעל מזומן בממוצע לשנה, תוך רמת תנודתיות מסוימת.

איך אני מתכוון להשיג זאת? נניח שעל ידי פיזור בין נכסים שונים, בתמהיל כזה שיגביר ככל שניתן את ההסתברות לכך שאעמוד ביעד. כיצד אני מודד את התיק, אך ורק ביחס למזומן וביחס לרמת התנודתיות שהגדרתי? במקרה כזה, שימוש במדדי שוק כאלה ואחרים או בתמהיל שלהם הוא כלל לא רלבנטי.

ייתכן שאני רוצה לבדוק אם הקצאת הנכסים שלי (Asset Allocation) שלי היא אכן אופטימלית או קרוב לכך: במקרה זה אני צריך למדוד את התיק ביחס להרכבי נכסים אשר הניבו תשואה דומה או תנודתיות דומה.

ייתכן שכל מה שאני מעוניין בו הוא לבדוק האם הקצאת הנכסים שלי עדיפה על הקצאת נכסים שניתנת למימוש על פי מספר מכשירים פשוטים עוקבי מדדים, אשר לאורך זמן אמורה להניב תשואה דומה או תנודתיות דומה. במקרה כזה אני בודק האם יש ערך לרמת הנזילות של התיק שלי ביחס לתיק מדדים, האם יש ערך בכך שסטיתי לאפיקי השקעה שונים ממדדים אלו, האם יש ערך במשקלות שנתתי לנכסים בתיק וכו'.

במקרה כזה, התיק שלי הוא בהגדרה שונה מתיק מדדים, ולכן אני צריך לשאול את עצמי בכל כמה זמן אני מבצע מדידה ומה המשמעות שלה. מהי המשמעות לכך שבנקודת זמן ספציפית התיק שלי מפגר או מוביל על מדד היחס? האם אני צריך לקבל החלטה אחרת? האם עלי לשנות משהו בתהליך קבלת ההחלטות?

הבנצ'מרק והנוחות של המנהל

באותו האופן, גם בבחינה של מנהל הקרן יש צורך להבין מהו המדד הרלבנטי. במקרים מסוימים, מנהלי קרנות בוחרים במדדים מסוימים כמדדי היחס שלהם מתוך נוחות. כל מנהל מעוניין להראות שהוא "מכה" את המדד, ולכן לפעמים נוח לבחור מדד שמתאים פחות להבנת רציונל ההשקעה - אך מתאים יותר להמחשת ביצועים עודפים, כביכול.

לעיתים, אין מדד המייצג באופן נאמן את מדיניות ההשקעה של מנהל הקרן, ולכן הוא בוחר במדד נפוץ רק לצורך נקודת ייחוס כללית. לכן, אין להשתמש במדד הזה כאינדיקציה לאיכות הניהול ולערך המוסף של המנהל.

המסר פה שהוא שחשוב להבין מהו האם המנהל מודד את עצמו לפי מדד יחס, לפי איזה מדד יחס הוא מודד את עצמו ועד כמה המדד הזה רלבנטי. כדי להבין עד כמה רלבנטי המדד, יש להשוות לא רק את התשואות אלא גם (ובעיקר) את התנהגות הקרן ביחס למדד יחס. יש מדדים סטטיסטיים המלמדים עד כמה התנהגות המדד מסבירה את התנהגות הקרן. אם באופן סטטיסטי המדד אינו מצליח להסביר את התנהגות הקרן, הרי שמשמעות ההשוואה מוגבלת.

דוד טמיר הוא מתכנן פיננסי בפיוניר קרנות תבל. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי

עוד כתבות

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק