מחפשים אלטרנטיבה? נייר חדרה בודקת אפשרות לרכישת גז טבעי מקידוחי "תמר" ו"דלית"

זאת בנוסף למגעים מול EMG המצרית ■ הרישיון להקמת התחנה פג, אולם בנייר חדרה החליטו שלא לחדשו עד להתקדמות במו"מ לרכישת הגז

מסתמן עיכוב בהקמת תחנת הכוח הפרטית של מפעלי נייר חדרה . החברה, מקבוצת אי.די.בי , שבשליטת נוחי דנקנר, החליטה באחרונה שלא לפנות למשרד התשתיות והרשות לחשמל בבקשה להאריך את תוקף הרישיון להקמת התחנה, זאת עד להתקדמות במגעים לרכישת גז טבעי עבור התחנה.

ל"גלובס" נודע כי עקב המחלוקת מול EMG המצרית בנוגע להסכם הגז, בנייר חדרה בודקים כעת אפשרות לרכוש גז טבעי מהשותפות בקידוחי "תמר" ו"דלית", זאת במידה ומועד האספקה אכן יוקדם לשנת 2013.

נייר חדרה העריכה בדוחותיה הכספיים כי "הגילוי של מאגרי הגז הטבעי תמר 1 ובמיוחד דלית 1 מול חופי חדרה והתקדמות עם הזכיין לגז המצרי EMG מגבירים הסבירות להתעוררות המו"מ והתנעת הפרויקט".

נייר חדרה מחזיקה בהסכם עם ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק , לאספקת גז עד 2011 והאספקה ממצרים, באמצעות EMG, אמורה להתחיל לאחר מכן.

במאי 2007 נחתם הסכם עקרונות בין נייר חדרה ל-EMG לאספקת גז טבעי ל-15 שנה בהיקף כולל של 750-150 מיליון דולר, ואולם ההסכם הסופי טרם נחתם עקב דרישת המצרים לעדכן את מחירי הגז בעקבות העלייה במחירי האנרגיה בעולם.

באחרונה חידשה EMG את המגעים למכירת גז ללקוחות בישראל בהם חברת החשמל והיצרנים הפרטיים (דוראד, OPC, דליה אנרגיה ועוד), וזאת לאחר שהגיעה להסכם עם ממשלת מצרים על עדכון מחירי הגז.

בנייר חדרה ציינו עוד כי למחירי הגז יש חשיבות עליונה לגבי כדאיות הפרויקט, "פרויקט תחנת הכוח החדשה נמצא בהמתנה להתייצבות עסקית של מקורות הגז האפשריים על מנת להשלים את ההתקשרות לרכישת הגז הנדרש ובתחום מחירים המאפשר תחרות למול תעריפי חברת החשמל הצפויים", נכתב בדו"ח.

השותפים בקידוחי הגז, בראשות נובל אנרג'י, דלק וישראמקו , החלו לפני שבועיים בקידוח האימות "תמר" 2, שיימשך 3 חודשים. הקידוח, שעלותו כ-77 מיליון דולר, נועד לבסס את רזרבות הגז בתמר, ולאחריו יוכלו השותפות לאמוד את הרזרבות המוכחות.

נייר חדרה, בניהולו של אבי ברנר, מתכננת הקמת תחנת כוח פרטית בהספק של כ-230 מגאווט במפעל החברה באזור חדרה. תחנת הכוח אמורה לספק קיטור וחשמל למערך הייצור בחדרה, ולמכור עודפי החשמל לחברת חשמל וללקוחות פרטיים

היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-300 מיליון דולר. החברה עברה לשימוש בגז טבעי במפעל החברה בסוף שנת 2007. הרישיון המותנה שקיבלה החברה להקמת התחנה פג בתחילת 2009. כאמור בנייר חדרה החליטו לפעול לחידוש הרישיון רק לאחר גיבוש הסכם לרכישת הגז הטבעי, בין אם ממצרים או מהגז הישראלי.

מנייר חדרה נמסר כי לחברה אין מה להוסיף מעבר למה שנכתב בדוחות הכספיים. מדלק אנרגיה נמסר בתגובה כי "החברה אינה נוהגת להתייחס לנושאים מסחריים".