פישר: "צריך למנוע חריגה של יחס הגירעון מהתקציב מעל 6%-6.5% מהתמ"ג ויש לכך שתי דרכים - העלאת מסים או הפחתת שכר במגזר הציבורי"

גלובס tvסטנלי פישר בפסגת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט: "מה שחשוב הוא היציבות בשוק המט"ח - בהתייחס לסכומים שרכשנו, סכומים עצומים אפילו. למרות כל הרעש במשק העולמי, לא היו ימים שהיו זעזועים מוגזמים בשוק המט"ח - וזה אומר משהו מאוד חשוב לגבי המשק הזה"

"למרות כל הגאווה שלנו לגבי משמעת תקציבית במדינת ישראל, יש סימנים מדאיגים לכך שההוצאות השנה יעלו בקצב מהיר יותר מה-1.7% (שיעור ההרחבה התקציבית בהוצאות הממשלה). צריך למנוע מצב שבו יחס הגירעון התקציבי יעלה על כ-6%-6.5% מהתמ"ג, באחת משתי דרכים: או דרך עלייה במיסים או דרך קיצור בשכר של הסקטור הציבורי" - כך אמר היום (ד) נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בפסגת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט, שנערכת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א.

"המשימות העיקריות לשנה זו הן אדירות במיוחד", אמר פישר. "המשימה הראשונה אשר כל בנקאי מרכזי אמון עליה היא תמיד אותו הדבר - לנהל את המדיניות המוניטרית בדרך שתורמת לבריאות ולצמיחת המשק - לרווחה של המדינה והעם הישראלי בטווח הקצר והארוך" -"לעת עתה המדיניות המוניטרית הנכונה היא מרחיבה - התומכת במדיניות כלכלית וביציבות פיננסית, כל עוד האינפלציה הצפויה תישאר ביעד יציבות המחירים".

"המשימה השניה, לצערי, היא כמו שהיתה ב-4 השנים האחרונות: להעביר חוק חדש לבנק ישראל", אמר פישר. "כאשר היה טקס בבית הנשיא, מי שהיה אז רה"מ, אריאל שרון, וגם שר האוצר נתניהו דיברו על הכוונה שלהם להעביר את החוק. נשאלת השאלה למה יש צורך בחוק חדש - להבטיח את עצמאות הבנק המרכזי, להגדיר באופן ברור את תפקידיו של הבנק המרכזי, לשמור על צמיחה ותעסוקה, כל עוד הם אינם בניגוד לשמירה על יציבות פיננסית של מחירים".

"אני מקווה שהוכחנו בשנה האחרונה שזה לא המצב, שהעובדה שיש לך יעד אינפלציה, לא מונעת ממך לתרום לכל היעדים של הממשלה. גם סמכויות הבנק דורשות הגדרה ברורה, זה לא ברור עכשיו. נדרש גם לדווח לציבור וליצור שקיפות", אמר הנגיד.

"אני יודע מהניסיון שלי שבגיל 55 כדאי לשנות את מסגרת החיים שלך" - אמר פישר, כשציין שניתן לפתור את סוגיית השכר בבנק ישראל. "הניסיון בשנים האחרונות מוכיח שיש צורך ברפורמות, וברור שכדאי להתקדם די מהר בעניין זה".

סטנלי פישר דני דנקנר / צלם: עינת לברון

"אי אפשר להגיד שהגענו לריבית הכי נמוכה שאפשר"

"המדיניות המוניטרית שאנו נוקטים בה היא מרחיבה בשלושה מובנים", המשיך פישר. "הראשון הוא ריבית מאוד נמוכה. אי אפשר להגיד שהגענו לריבית הכי נמוכה שאפשר, אבל ברור שאין מרחק גדול לנסוע מהרמה הנוכחית. מחקר שעשינו מלמד שאם נוריד את הריבית זה יתרום משהו למשק, אבל יתרום פחות מבעבר".

"הדבר השני שאנחנו עושים", המשיך פישר, "הוא רכישות מט"ח. אני כמעט בטוח שרכישות המט"ח תורמות להיחלשות השקל - דבר החשוב לצמיחת המשק, כיוון שאנחנו מייצאים כמעט 45% משוק המט"ח".

"מה שחשוב הוא היציבות בשוק המט"ח - בהתייחס לסכומים שרכשנו, סכומים עצומים אפילו. למרות כל הרעש במשק העולמי, לא היו ימים שהיו זעזועים מוגזמים בשוק המט"ח - וזה אומר משהו מאוד חשוב לגבי המשק הזה. אני התרשמתי מהיציבות של השווקים הפיננסיים, דבר שהתרשמתי ממנו כבר כשהתחלתי את הקדנציה ב-2005, לרבות מחלתו של רה"מ שרון ומלחמת לבנון השנייה - התגובות היו מדודות ומתאימות. זה אומר משהו לגבי איכות השווקים, ביחס להתנהגות השחקנים בשוק", אמר פישר.

"הדבר השלישי", המשיך פישר, "הוא רכישת אג"ח ממשלתיות, שבה אנו רוכשים בכ-200 מיליון שקל ביום בממוצע. למרות הקניות, הריבית לטווח ארוך (10 שנים) עדיין גבוהה (כ-5.25% לשנה לעומת 3.2% לשנה בארה"ב), מה שאומר שהפער גדול בהרבה ביחס לפער בין הריביות לטווח קצר - בין ריבית ה'פד' לריבית בנק ישראל. אנו קונים על מנת להשפיע על הפער הזה, כיוון שהריבית ל-10 שנים היא אחד מהנתונים המשפיעים על עלות האשראי למגזר הפרטי".

הנגיד המשיך: "אני חושב ששלושת האמצעים הללו תורמים להתאוששות המשק, אבל אני רוצה להתייחס גם לעובדה. בדרך כלל יש פיגור בין מה שקורה בשווקים לבין מה שקורה במשק, למשל שיעור האבטלה המפגר אחרי השוק. לכן חשוב לציין שכשאנחנו רואים ניצנים של צמיחה, יש לפנינו חודשים של הידרדרות במשק הגלובלי. לפחות הציפיות שלי ושל בנק ישראל אופטימיות יותר ממה שהן היו לפני שישה חודשים - וזה גם המצב בכל העולם".

פעם בחודשיים אני משתתף בפגישה של הנגידים בעולם בבאזל, שוויץ, ובפעם הראשונה מאז ספטמבר, נגידים מרכזיים - לא האנשים האופטימיים ביותר בעולם - התחילו לדבר על ניצנים של התאוששות. היו נגידי מדינות בדרום אמריקה שאמרו 'סוף-סוף אנחנו מתקדמים יותר טוב מהעולם כולו'".

אינפלציה של 1% בחודש אפריל

"האינפלציה לחודש אפריל (שתפורסם בסוף השבוע), תהיה בסביבות 1%, כמו שהיה לפני שנה", אמר פישר, "אבל אנחנו לא מתכוונים להגיב באופן מוגזם לנתון שהוא עונתי". נזכיר כי מדד אפריל אשתקד עלה ב-1.5%, שיעור השווה למחצית היעד הממשלתי העליון של האינפלציה בשנה כולה.

עוד אמר פישר: "הכהונה כנגיד בנק ישראל זה דבר שהיה וממשיך להיות זכות נדירה לבנאדם וכבוד גדול עבורי. "בעוד שנה מינוס 13 יום אסיים את הקדנציה (הראשונה) כנגיד בנק ישראל".

סטנלי פישר דני דנקנר / צלם: עינת לברון