אסיה ננעלה ברמות שיא של שבעה חודשים: מדד ניקיי עלה ב-2.8%; מדד הנג-סנג הוסיף 3.1%

פטרוצ'יינה תשקיע 160 מיליון דולר בחברות גז בסין - המניה טיפסה ב-5% בהונג קונג ■ מרכז אסיה ישראל: חבילת התמריצים של סין בהיקף 586 מיליארד דולר מספקת הזדמנויות עסקיות לחברות ישראליות

המדדים המובילים באסיה סיימו את יום המסחר ברמות הגבוהות ביותר מזה שבעה חודשים, בהובלת מניות הכרייה והאנרגיה, כאשר הנפט חצה את "הרף הפסיכולוגי" של 60 הדולר לחבית לאור סימנים לעלייה בביקושים וסכנה למחסור במלאים.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה ביוני עולה ב-1.71% ל-60.94.19 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק. אמש זינק הנפט ב-4.77% ל-59.03 דולר לחבית.

מדד סנסקס של בורסת מומבאי עולה ב-2% לקראת סיום המסחר, לאחר שהמדד זינק אתמול (ב') ב-17.3% בתגובה לתוצאות הבחירות במדינה שהתפרסמו בסוף השבוע.

סידני סיימה בעליות של 2.2% על רקע פרסום הפרוטוקולים מישיבת המדיניות האחרונה של הבנק של אוסטרליה (RBA) בהם נכתב כי ישנם סימנים לכך "שתוכנית התמריצים בה נקטנו סיפקה תמיכה לביקושים". ההחלטה להותיר את שער הריבית על כנו לא התקבלה פה אחד וכמה מחברי מועצת הבנק המרכזי של אוסטרליה אמרו כי "ניתן להקל עוד את המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי".

בכירי הבנק חזרו ואמרו כי התחדשות הביקושים הסיניים לסחורות אוסטרליות תספק תמיכה למגזר הייצוא האוסטרלי ותמריץ את הכלכלה. כמה מחברי מועצת הבנק המרכזי פקפקו עם זאת ביציבות של התאוששות אשר נובעת מרכישה ממשלתית סינית של פחם וברזל ולא מביקושים אמיתיים מהמגזר הפרטי בסין.

שר האוצר האוסטרלי קן הנרי העריך בנאום שנשא כי שיעור האבטלה באוסטרליה עשוי לעלות על 10% היה והממשלה האוסטרלית לא תנקוט בתוכנית תמריצים ותגדיל את הוצאותיה. בנאום שנשא נגיד הבנק האוסטרלי המרכזי בסידני אמר גלן סטיבנס כי"אוסטרליה וקנדה תצאנה מהמשבר ללא חבלות חמורות".

הלילה צפויים להתפרסם נתוני התמ"ג של יפן. אחרי שלושה רבעונים רצופים של האטה, התחזית אינה נראית טובה. סקר חדשות "בלומברג" בקרב כלכלנים הראה שהצפי הוא שהתמ"ג ביפן ירד ב-4.3% ברבעון הראשון והשיעור השנתי צפוי לרשום צניחת שיא של 16.1%.

"ישנם איתותים לכך שהעסקים סובלים משמעותית בשל הירידה בביקושים המקומיים והזרים", מסבירים במחלקת המחקר של FXCM ישראל. שיעור האבטלה עולה לשיא של כמעט חמש שנים וההכנסות ירדו ב-3.7% במארס לעומת השנה הקודמת, הירידה החדה ביותר מאז 2002.

בינתיים, היצואנים ביפן נאלצו להתמודד לא רק עם האטה גלובלית אלא גם עם הייסוף של הין, דבר שגרם למשלוחי היצוא לצנוח ב-45.6% במארס לעומת השנה הקודמת, לפי נתונים שפרסם משרד האוצר. כתוצאה מכך,

יום המסחר בוול סטריט ננעל אמש (ב') בעליות חדות מהצפוי, כאשר ברקע, שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, אתר כי "קיימים סימנים ברורים לכך שהכלכלה התייצבה, אך הדרך עדיין רצופה מהמורות".

מדד ניקיי 225 עלה ב-2.78% ל-9,038 נקודות ■ מדד הנג-סנג הוסיף 3.06% ל-17,022 נקודות ■ מדד שנחאי המשולב הוסיף 0.9% ל-2,784 נקודות ■ מדד סנסקס 30 מציג עליות לקראת הנעילה ■ מדד S&P/ASX 200 עלה ב-2.19% ל-3,784 נקודות ■ מדד קוספי התחזק ב-2.99% ל-1,386 נקודות.

בזירת המטבעות, הדולר עולה ב-0.27% ל-96.49 ין לדולר.

מניות בכותרות

הבנק החקלאי של סין (סימול: ABCZ: CH) גייס 50 מיליארד יואן (7.3 מיליארד דולר) באמצעות מכירת אג"ח קונצרניות.

מניות הכרייה והאנרגיה, BHP ביליטון , ריו טינטו , וודסייד פטרוליום וסנוק ריכזו עניין על רקע התייקרות הנפט שחצה את רף 60 הדולר לחבית. בגודלמן זאקס מעריכים כי מחיר הנפט ימשיך לעלות.

פטרוצ'יינה , החברה הגדולה ביותר בעולם, הודיעה כי בכוונתה להשקיע ולקבל אחזקה ב-8 חברות גז סיניות תמורת 160 מיליון דולר.

מיצובישי UFJ ריכזה עניין לאחר שהריבית הבין בנקאית של לונדון נפלה בשיעור החד ביותר מזה כחודשיים.

ענקית הסלולר הסינית, צ'יינה מובייל , ריכזה עניין בשל הערכות כי בכוונתה לבצע רכישות.

Asahi Glass המייצרת מסכי פלזמה עולה בחדות לאחר שדייווה סקיורטיז המליצה לרכוש את המניה.