גייתנר על אפשרות הפחתת הדירוג: מבטיח לצמצם את הגירעון ל-3% מהתמ"ג בטווח הבינוני

לאחר תחזית של S&P שצפתה הפחתת דירוג לבריטניה בתוך שנתיים, העריך המשקיע ביל גרוס כי גם ארה"ב עלולה לאבד את הדירוג AAA שלה בתוך תקופה דומה ■ בינתיים הודיעה מודי'ס כי אין כוונה לשנות את התחזית של ארה"ב בקרוב

החשש של ארה"ב מהורדת דירוג האשראי המושלם AAA כבר מתחיל להשפיע על מדיניות הממשל. שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, התחייב אתמול (ה') להפחית את הגירעון בתקציב הפדרלי. "חשוב שהקונגרס והנשיא ינקטו במהלכים שיצמצמו את הגירעון לרמה בת קיימא בטווח הבינוני", אמר גייתנר בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג.

לדברי גייתנר, היעד הוא צמצום הגירעון הלאומי האמריקני ל-3% מהתמ"ג, לעומת 12.9% השנה. שר האוצר האמריקני הגיב לחשש הגובר בשווקים כי הגירעון, שהגיע השנה לשיא של כל הזמנים, עשוי להעמיק, וכי הדבר עשוי גם לפגוע בדירוג האשראי של ארה"ב. הדאגה הזאת גרמה לנפילת הדולר בשוקי המטבע בעולם. גייתנר טען כי עליית התשואה על אג"ח אוצר ארה"ב השנה היא סימן לכך ש"דברים מתחילים להשתפר, ושגם הדאגה שנובעת מהמיתון הפכה פחות אקוטית לאחרונה".

החשש לדירוג האשראי של ארה"ב גבר לאחר שהשבוע הורידה סוכנות הדירוג S&P את תחזית הדירוג של בריטניה מ"יציב" ל"שלילי", והודיעה שלאור היקף הגירעון הבריטי, היא עשויה להוריד בפועל את הדירוג בשנתיים הקרובות. המשקיע ביל גרוס, יו"ר קרן האג"ח פימקו, העריך כי ארה"ב עשויה לאבד את הדירוג שלה תוך שלוש שנים.

אלא שהיום (ו') החליטה סוכנות הדירוג המתחרה, מודי'ס, להודיע כי אין היא צופה שינוי במצב האשראי האמריקני, וכי בטווח הקרוב לא צפויה הפחתת דירוג. אנליסטים במודי'ס אמרו כי הדירוג טריפל A אינו "מובטח לנצח", אך אין הם רואים סיבה לשנות את ההערכות הקיימות שלהם לגבי ארה"ב.

התשואה על אג"ח אוצר אמריקניות לעשר שנים עלו ב-1% מאז ינואר, לאור הנתונים שהצטברו לאחרונה ושהגבירו את ההערכות שהמיתון העמוק מתקרב לקיצו. אג"ח אוצר ל-30 שנה זינקו מאז תחילת 2009 ב-4.31%, לעומת 2.68% שרשמו בסוף 2008.