מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, כינס לראשונה את פורום המנכ"לים לדיון בתרגיל פיקוד העורף שייערך בשבוע הבא

התרגיל, שיתקיים בין ה-31 במאי ל-4 ביוני, נועד לדמות התנהלות משרדי הממשלה, גופי תשתיות וחירום וכלל תושבי ישראל בשעת חירום ויידמה הידרדרות שבסופה מתקפה כוללת על ישראל מצד חמאס, חיזבאללה וסוריה

מנכ"ל משרד ראש הממשלה הנכנס, איל גבאי, כינס היום לראשונה את פורום מנכ"לי משרדי הממשלה. הפורום, המתכנס אחת לחודש, הקדיש את הפגישה הראשונה לדיון בתפקוד המשרדים בעת תרגיל העורף הארצי שייערך בשבוע הבא.

התרגיל, שיתקיים בין ה-31 במאי ל-4 ביוני, נועד לדמות התנהלות משרדי הממשלה, גופי תשתיות וחירום וכלל תושבי ישראל בשעת חירום. בתרגיל תדומה הידרדרות בת שלושה חודשים, שבסופה מתקפה כוללת על ישראל מצד חמאס, חיזבאללה וסוריה. במקביל, יתורגלו עימותים עם ערביי ישראל וכן תתורגל התמודדות עם פיגועי טרור והפרות סדר בפנים הארץ ועם נפילת טילים בשטח ישראל. בנוסף לתרחיש של מלחמה יתורגלו גם התמודדות עם אסון טבע, מגיפה ועם תקלה תפעולית של מתקן חומרים מסוכנים. התרגיל יכלול תנועה של גייסות בשטח וכינוס של הקבינט המדיני ביטחוני.

התרגיל יתחיל ביום ראשון הבא בתרגול של ישיבת הממשלה. למחרת יתורגלו המטות הלאומיים, צה"ל, פיקוד העורף, מערך מל"ח, משטרת ישראל, משרדי הממשלה והרשויות. ביום שלישי יתורגלו האזרחים, תושמע צפירה בכל הארץ, יתורגלו נהלי העברת התרעה באמצעי התקשורת ואמצעים משלימים, תתורגל התגוננות תלמידים בבתי ספר וייחסמו כבישים. ביום רביעי הבא, יתורגל הקבינט המדיני ביטחוני ומערך ההסברה הלאומי. ביום האחרון של התרגיל, יתבצעו תרגילי שטח של גייסות של צה"ל וימשך תרגול מפקדות פיקוד העורף.

עם תחילת התרגיל ידרשו הכוחות להתמודד עם התחממות בגזרת עזה, עד לכניסה קרקעית של צה"ל. במקביל, ידומה מצב של הסלמה גם בגזרה הצפונית. בשל ההתקפה המשולבת ייערך גיוס מלא בצה"ל. הדיון בממשלה ובקבינט יעסוק בדילמות שנבעו מתרחיש התרגיל. מטרת התרגיל היא הערכות ומענה בעורף, ברמה הלאומית והמערכתית, כתוצאה מתיאום בין ארגונים והפעלה משולבת של אוכלוסיה והרשויות המקומיות.

גבאי אמר בדיון כי "לאור לקחי העבר ברורה לכל המרכזיות של משרדי הממשלה במצב חירום. התיאום הבין-משרדי מבטיח כפל כוח ממשלתי, ולא פעולה ספורדית ומקרית במצב חירום".

בתוך כך, ועדת החוץ והביטחון קיימה היום ישיבה פתוחה לקראת התרגיל שייקרא "נקודת מפנה 3". הוועדה קיבלה מסגן שר הביטחון, ח"כ מתן וילנאי, ומראש רשות החירום הלאומית במשהב"ט, תא"ל (מיל') זאב צוק-רם סקירה מקיפה באשר לפעולות מערכת הביטחון, הרשויות המקומיות וגופים נוספים לקראת התרגיל.

בסיכום הישיבה אמר יו"ר הוועדה ח"כ צחי הנגבי כי "בכל עימות עתידי עם אויב אחד או יותר - העורף יספוג את מרב המתקפה. ככל שישראל תהייה ערוכה ומוכנה יותר - תקטן הפגיעה".