משקיעים יקרים, אני מאוכזב מהביצועים שלי - ויוצא למאבק

ב-2007 העליזה, ביל אקמן, מנהל הקרנות האקטיביסט, הזמין משקיעים להצטרף אליו להשקעה במניה אחת שהוא יבחר ■ מאז איבדה טרגט כ-80%, ואקמן נכנס למאבק - גם על האגו

"אני מקים קרן חדשה ומעוניין להציע לכם להצטרף אליי. האסטרטגיה שלי היא להשקיע את כל הכסף שאגייס בחברה אחת, שאת זהותה אחשוף בהמשך. אתם באים איתי?"

אולי ההצעה הזו נשמעת לכם הזויה ומנותקת מהמציאות, אולם ב-2007 היא נשמע למשקיעים בקרן הגידור Pershing Square IV (PSIV) של ביל אקמן כמו הזדמנות מפתה וחד-פעמית. אז איש לא חלם על משבר, והמשקיעים מיהרו להפקיד את כספם בידיו של אקמן.

ביל אקמן ידוע בעולם ההשקעות כאקטיביסט, והוא ביסס את המוניטין הטובים שלו ב-2002, כשהימר - אולי מוקדם מדי - נגד חברות פיננסים אמריקניות, ובראשן מבטחת האשראי MBIA, שקרסה במהלך המשבר. אקמן ביקר אז את הדירוג המושלם שניתן לה, והציע להפריד בין חטיבת העסקים של החברה לחטיבת ביטוח החוב המוניציפלי שלה.

את חברות ניהול ההשקעות שלו, Pershing Square, אקמן הקים בשלהי 2003 והצליח למשוך אליו משקיעים ייחודיים, ובהם חברת ההשקעות לוקדיה, שידועה ביכולתה לזהות מנהלי השקעות מוצלחים.

בשנתיים שלאחר מכן הוא רכש נתחים בחברות מזון כמו וונדי'ס (סימול: WEN) ומקדונלד'ס (סימול: MCD), בהן ניסה להוביל שינויים שיגדילו את רווחי החברות, כמו קיצוץ בעלויות ומכירת חטיבות. וכך, בניצוחו של אקמן, פיצלה וונדי'ס באופן חלקי את רשת בתי הקפה שלה, טים הורטון.

שני מיליארד דולר על טרגט

נישא על גלי שמו ויוקרתו, אקמן שלח על פני המים את אותה הצעה אניגמטית למשקיעים, והקים את הקרן הרביעית שלו, Pershing Square IV.

לא ידוע כמה גייסה הקרן, אולם מדובר לכל הפחות בעשרות רבות של מיליוני דולרים, מרביתם ממשקיעים חוזרים. לאחר מינוף, ההשקעה הראשונית של הקרן מוערכת ב-2 מיליארד דולר.

המניה הסודית שזכתה למיליארדים הללו היא טרגט (סימול: TGT), ענקית חנויות הדיסקאונט. חלק מהכסף הושקע במניה במישרין, ורובו הושקע באופציות Call עליה.

אולם רצה הגורל, ומניית טרגט התנהגה בניגוד לציפיות האופטימיות של אקמן. בשנתיים האחרונות היא ירדה מרמה של כ-60 דולר לכ-40 דולר, אחרי שביקרה בדרך גם בשיא של כ-70 דולר למניה ובשפל של כ-25 דולר למניה.

בנקודת השפל הגדולה ביותר איבדו המשקיעים של אקמן 90% מכספם, מפני שחלק מהשקעתם בקרן עבר מינוף. ב-2008, למשל, הפסידה הקרן כ-67% מהשקעתה, בעוד מניית טרגט איבדה כ-30%. מאז הקמתה ועד היום, עומד ההפסד של הקרן על כ-80% מההשקעה הראשונית, שכאמור, מוערכת בכ-2 מיליארד דולר.

"אני מאוכזב"

איך מסבירים הפסד כזה למשקיעים? "בשורה התחתונה, PSIV הייתה אחת האכזבות הגדולות ביותר בקריירה שלי עד היום", כתב אקמן במכתב השנתי למשקיעים בפברואר. "אני מאוד מאוכזב מהביצועים העלובים של PSIV ואני מתנצל מעומק ליבי על התוצאות שהיא הניבה עד כה".

באופן לא מפתיע, המכתב נפתח בנושא העמלות שגובה הקרן - סוגיה כואבת ויקרה בקרנות גידור, שנוהגות לגבות 2% דמי ניהול קבועים ועוד דמי הצלחה של 20% מהרווחים מעל רף מסוים. אקמן מציע למשקיעים הוותיקים שלו (90% מהמשקיעים בקרן) להעלות את הרף לקבלת דמי ההצלחה בקרנות האחרות של Pershing Square.

לשאר המשקיעים (10%) הוא מציע להעלות את הרף לכל השקעה עתידית שיבצעו דרך החברה שלו, לפחות עד ש-PSIV תצליח להתאושש מההפסדים הכבדים שספגה.

אבל לא דמי הניהול יספקו את המשקיעים המאוכזבים, וכדי לכפר את כישלונו גייס אקמן את כל היכולות האקטיביסטיות שלו ויצא למלחמה בדירקטוריון טרגט.

מצויד בסטטוס של המשקיע האינדיבידואלי הגדול ברשת באמצעות קרנות Pershing Square, אקמן פועל לתפוס עמדת הובלה בחברה, במסגרת ועידת המשקיעים השנתית שלה, שתתכנס ביום חמישי. המטרה: לצרף לדירקטוריון חמישה דירקטורים חדשים, כולל אותו, במקום הדירקטורים עליהם ממליצה הנהלת החברה.

כמו כל מאבק בין משקיעים אקטיביסטיים בוול סטריט, גם זה מלווה במסע השמצות הדדי על הדירקטורים המועמדים, מכתבים לבעלי המניות, כנסים, מצגות וגיוס חברות המתמחות בפרוקסי (מאבקי ייפוי כוח בתרגום חופשי), שיתפסו את עמדת הצד ה"צודק".

ניפגש ביום חמישי

מה אקמן רוצה? באמצעות הדירקטוריון החדש הוא מתכנן כמה מהפכות, שהגדולה שבהן היא להעביר את נכסי הנדל"ן של טרגט (מרבית החנויות נמצאות על שטחים שבבעלותה) לחברה בת ולהנפיק חלק ממנה.

כמו כן, אקמן מעוניין להתאים את תמהיל המכירות לזה של המתחרה הגדולה והמוצלחת יותר, וול מארט (סימול: WMT), ולהיכנס איתה לקרב ראש בראש. גם פעילות כרטיסי האשראי של הרשת נמצאת על המדוכה.

בשורה התחתונה, אקמן רוצה להשיא רווחים, ומהר - אולי כדי למשוך בעתיד דיבידנד שיפצה על ירידת ערך ההשקעה, אולי כדי להקפיץ במהירות את שווי המניה בשוק, כדי ליצור אמון בחברה ובו.

הנהלת טרגט, מצידה, רוצה לשמר בעיקר את הסטטוס קוו. את החלק הראשון של שיחת הוועידה עם אנליסטים לרגל פרסום דו"חות הרבעון הראשון, בשבוע שעבר, הקדיש המנכ"ל להדיפת ניסיון ההשתלטות של אקמן.

בנוסף, ההנהלה מגייסת מומחים שיטענו שהאסטרטגיה של אקמן שגויה. גם התוצאות הרבעוניות הנחיתו חבטה מכריעה, כשהציגו רווח גבוה מהצפוי למרות הירידה במכירות חנויות זהות.

ביום חמישי הקרוב יתכנסו בעלי המניות של טרגט כדי להכריע את המאבק, שכבר מזמן אינו רק על דרך עסקית. אקמן יוצא לקרב הגנה על שמו ועל האגו שלו, שמונחים על הכף יחד עם כספם של משקיעיו ודמי ההצלחה הרדומים שלו. *

roee-b@globes.co.il