מדוע אסור לחברת החשמל?

בהתנפלות הציבורית עליה בעניין הטוקבקים יש מידה מסוימת של התחסדות

אין סיכוי שאהפוך לסניגורית של חברת החשמל. ממש לא. אבל עם יד על הלב - האם ההתנפלות עליה השבוע בגלל שתילת הטוקבקים על ידה היא לא סוג של התחסדות?

הרי קל יותר לספור את החברות שלא משתמשות בכלל בטוקבקים "מטעם", מאשר את אלה שלוקחות חלק במשחק. עשרות, אם לא מאות חברות בישראל משתמשות בשתילת טוקבקים כחלק ממערך יחסי הציבור שלהן, או במילים יפות וברנז'איות יותר - כחלק מהניהול ההוליסטי של המותג שלהן במרחב הניו-מדיה.

בישראל, קריאת טוקבקים הפכה לסוג של בזבוז זמן. במיוחד כשהם באים אחרי אייטמים שקשורים לחברות עם תקציב יחסי ציבור שמן, אבל גם כשהם באים אחרי ידיעות על חברות קטנות יותר. בינינו - כמה כבר עולה להפעיל כמה טוקבקיסטים ברחבי הרשת?

הטוקבקים כבר כל כך נגועים שלפעמים זה נראה פשוט מגוחך. תגובות חיוביות מאוד או שליליות מאוד כמעט תמיד יהיו מטעם מישהו בעל אינטרס כזה או אחר, ואם טוקבקיסטים מכתירים מישהו כ"איש אמיץ" או שמא "רקוב ומסוכן למדינה" - רוב הסיכויים שמישהו משלם להם כמה גרושים בשביל זה.

האם זה בסדר שחברת החשמל מבזבזת כספים, דואגת לעצמה על חשבון רווחת הציבור וגם מאדירה את שמה בדרכים נלוזות כמו שתילת טוקבקים חיוביים על עצמה באינטרנט? המממ. לא ממש. אבל בואו נחשוב לרגע - האם זה היה בסדר אם רשות המים היתה עושה את זה כחלק מקמפיין שלה? פתאום זה נראה פחות נורא כשמדובר בגוף אחר.

היחידה שחוטפת

העניין הוא, שלמרות שכולם עושים את זה, חברת החשמל היא היחידה שחוטפת על הראש. היא כבר צריכה להיות רגילה - במשך שנים ארוכות היא חטפה ביקורת קשה בתקשורת על כך שהיא מבזבזת כסף על פרסום כדי לשפר את תדמיתה. כל כמה חודשים היא סופגת עליהום כזה או אחר על כך שהיא מעזה בכלל לנהל את עצמה מבחינה פרסומית. אז מה בעצם ההבדל? הרי הפעלת טוקבקיסטים מטעם הפכה להיות כלי פרסומי די סטנדרטי, למרבה הצער.

הבעיה של חברת החשמל היא לא תשלום לטוקבקיסטים. הבעיה של חברת החשמל היא ועד העובדים הדרקוני שלה, שסוחט משכורות עתק, גורם לעיכוב הרפורמה וההפרטה ולכך שהציבור הישראלי יסבול בקרוב ממחסור בחשמל.

והאמת היא, שלא משנה כמה חברת החשמל תפרסם ותשתול טוקבקים מקסימים ככל שיהיו - כל עוד היא תמשיך בדרכה המסואבת הנוכחית, כנראה שלא ישתנה הגורל התקשורתי שלה.