המהפכה של נאמן: קנס מינהלי במקום כתב אישום פלילי בעבירות כלכליות ועבירות תנועה

בכנס לשכת עוה"ד קרא השר לבצע מהפכה: "אם אדם עבר באדום או לא עצר בעצור - דבר ראשון תחרימו לו את הרכב, ואז נראה כמה תאונות דרכים יהיו; מי שלא שילם מסים - שיטילו עליו קנס פי 30 מהסכום שהעלים"

שר המשפטים, יעקב נאמן, קרא היום (ב') לבצע מהפכה בעבירות כלכליות ובעבירות תנועה, שלדבריו הפכו למכת מדינה, ולהעביר את אכיפתן מהמישור הפלילי למישור של עבירות מינהליות.

"אם אדם עבר באור אדום או שלא עצר בעצור, דבר ראשון תחרימו לו את הרכב. המעבר לעבירות מינהליות יעביר את נטל ההוכחה לנהג ולא לתביעה - ואז נראה כמה תאונות דרכים יהיו", אמר נאמן.

חוק העבירות המינהליות מאפשר לגופים ציבוריים מסוימים לבצע אכיפה בעבירות מסוימות במסלול מהיר ומבלי להגיש כתב אישום פלילי. תשלום הקנס משמש מעין "כופר" וחוסך הרשעה פלילית. מי שמבקש להישפט ומפסיד במשפט, מסתכן בקנס גבוה הרבה יותר.

נאמן, שדיבר במושב המרכזי של כנס לשכת עורכי הדין באילת, שעסק בנושא "יושר ויושרה בחיים הציבוריים - תפקיד המשפט", אמר כי "דרוש שינוי יסודי בעבירות שכולם עוברים עליהן. גם בנושאים הכלכליים צריך לעבור מהדין הפלילי לעבירות מינהליות".

לדבריו, "מי שעבר על חוק ניירות ערך או לא שילם מסים - שיטילו עליו קנס פי 30 מהסכום שהעלים, ואז הוא זה שיצטרך לפנות לבית המשפט כדי להוכיח שלא ביצע את העבירה. בואו נראה מה יקרה אז. צריך שיהיה תמריץ כלכלי לא לבצע את העבירה".

השופטים כעבדים

את רוב נאומו הקדיש ל"עינוי הדין" במערכת המשפט, כשכוונתו להתמשכות ההליכים והעיכוב במתן פסקי דין. "השופטים עובדים עבודת פרך, חלקם הגדול עבדים, וזה מתבטא ביכולת עשיית הצדק".

לדבריו, גם בלי שביל הייסורים של תיקוני חקיקה, שיתוף-פעולה בין השופטים לעורכי הדין יפתור חלק מהבעיה. "אנחנו, עורכי הדין, אשמים, לא רק השופטים", אמר. נאמן קרא לבטל את האפשרות להגיש סיכומים בכתב ולא לאפשר דחיות של הדיונים. כן תמך בהטלת אגרות על בקשות ביניים וכן בחיוב הצדדים בהוצאות משפט ריאליות. "כך יתאדה חלק גדול מהתיקים עוד בטרם יגיע לדיון".

כן תקף את השופטים הכותבים פסקי דין ארוכים. "השופט רוצה להתקדם, והוועדה לבחירת שופטים רוצה לקבל את כל פסקי הדין שלו. במקום לקרוא אותם, היא שמה על משקל לראות כמה זה שוקל. זו טעות גדולה ששופטים קודמו על-פי מספר העמודים שהם כתבו. כל עוד אני בוועדה, לו תישמע דעתי - הדבר הכי חשוב לקידום שופט זו מערכת עשיית הצדק".

נאמן תהה "מדוע שופט לא יכול לכתוב 'לאחר ששמעתי את טענות התובע ותשובת הנתבע, מהטעם הבא אני מחליט לדחות את התביעה'. למה צריך לכתוב דיסרטציה על כל תיק ותיק ולחזור על כל כתבי הטענות והסיכומים?".

שינוי יסודי

בנוגע לפשיעה המאורגנת אמר נאמן, כי "בנושא זה אנו בשיא השיאים של גינס. המערכת פה לא מתפקדת. המלחמה בפשע המאורגן דורשת שיתוף-פעולה של כל הרשויות, אבל כל רשות פועלת לעצמה. אומרים לי שיש בעיה חוקתית בהחלפת אינפורמציה ושמירת סודיות. שמירת הסודיות מביאה לפשע המאורגן. איזו סודיות יש כשאתה צריך להילחם בפשיעה המאורגנת שגורמת לנזק כלכלי ולחיי אדם? בנושא הזה צריך לבוא שינוי יסודי".