שקיעה אמריקנית

המצב אליו הגיעה ג'נרל מוטורוס מסמן מבוי סתום לעתיד תעשיית הרכב הירוקה בארה"ב

המשבר ב-ג'נרל מוטורס לא נגרם כתוצאה מהמשבר הכלכלי והפיננסי שהחל ביולי 2007. המשבר בה היה בלתי נמנע, ויתכן ש"הגפרור שהצית את הלהבה" בסופו של דבר היה האמרת מחירי הדלק שהגיעו ל-147 דולר לחבית נפט ב-2008. כל הכוחות פעלו בכיוון אחד של הגברת הידרדרות מצבה הכלכלי של GM. המשבר תרם להחשת הקץ, כאשר הגביל את נגישות החברה לשוק ההון, אך בוודאי שאינו הגורם העיקרי למצבה הנוכחי של החברה.

מציאות שחורה

קצת נתונים מספריים: במאזנה של חברת GM נרשם הפסד צבור בהיקף 70 מיליארד דולר לסוף 2008, בעוד שהכנסות החברה באותה שנה עמדו על כ 150 מיליארד דולר (לאחר שבשנת 2007 עמדו הכנסות החברה על למעלה מ 200 מיליארד דולר), ההפסד הנקי עמד על 31 מיליארד דולר. החברה מעסיקה כיום כ-230 אלף עובדים וזאת לאחר גלי פטורים של עשרות אלפי עובדים בשנתיים שחלפו.

החברה למעשה מבקשת את הגנת בית המשפט מנושיה (לפי פרק 11 בפקודת החברות האמריקאית). תחת חסות ההסדר החברה יכולה להמשיך ולפעול, אך עליה להראות כיצד היא מתכוונת להחזיר את חובה, או חלקו, לבעלי החוב והעובדים. הממשל האמריקאי הודיע כבר שהוא שיזרים הון לחברת GM תמורת נתח נכבד ממניותיה, המשמעות המעשית של צעד זה היא הלאמת החברה.

החשש הגדול ביותר של הממשל האמריקאי הוא הגדלת היקף האבטלה במשק האמריקאי, היקף שהולך ועולה ועמד כבר כיום על 9%. אם יאפשר הממשל לחברת GM לפשוט את הרגל ללא הסדר, יהיה צורך לפטר מאות אלפי עובדים בחברת GM עצמה ומאות אלפים נוספים בכל התעשיות הנסמכות באופן ישיר ועקיף הכוללים סוכנויות למכירת רכב, מוסכים, ספקי חלפים ומכשור ועוד ועוד. להערכתי, סגירת חברת GM עלולה להרחיב את מעגל המובטלים האמריקאי ביותר ממיליון איש בתוך זמן קצר.

עתיד שחור

הממשל האמריקאי יאלץ להכין תוכנית מפורטת להבראת החברה תוך צמצומה ההדרגתי. ממשל אובמה רוצה לנצל את ההזדמנות העגומה כדי לקדם תוכניות אקולוגיות ולהפוך את החברה ליצרנית של כלי רכב ידידותיים יותר לסביבה. לשם כך יהיה צורך להשקיע מיליארדים רבים של דולרים לאורך מספר שנים במחקר ובפיתוח. בכל התוכניות האלה על הממשל גם לקחת בחשבון את התחרות, שרק תלך ותתחזק, מצידן של מדינות המזרח הרחוק.

בראיה לטווח הארוך, מעמדה של ארה"ב כיצרנית רכב מובילה ילך ויתערער. רק פריצת דרך טכנולוגית מרעישה עשויה לשנות מגמה זו, וגם אז התוצאות ייראו רק לאחר תקופת זמן ממושכת.

דווקא ארה"ב שיכלה להיות המובילה בתחום כלי הרכב הירוקים-חשמליים היא זו שעצרה את המשך פיתוחם אצלה, ולמרות שאובמה ככל הנראה יתמוך במגמה הירוקה, קשה לראות כיצד תצליח ארה"ב להשיג מחדש את העליונות הטכנולוגית בעולם הרכב העתידי.

פרופ' דן גלאי יו"ר סיגמא בית השקעות וביה"ס למנהל עסקים, האוניברסיטה העברית