פישר לחץ, נתניהו שוב נכנע: השכר בבנק ישראל ייצא משליטת האוצר - ויישאר ללא פיקוח

נתניהו הורה למנכ''ל משרדו לגבש טיוטה סופית של חוק בנק ישראל תוך שבועיים ■ ההכרעה בסוגיות שכר בבנק ישראל תועבר לפורום משותף בו ישתתפו רה''מ, הנגיד ושר האוצר ■ אילן לוין, הממונה על השכר באוצר, לא עודכן לגבי המהלך, אך מתנגד נחרצות להסרת הפיקוח עקב שערוריות השכר בבנק המרכזי וחשש מדרישות דומות על-ידי רופאים, מרצים ועוד

הלחצים שהפעיל נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, נושאים פרי. ל"גלובס" נודע כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה למנכ''ל משרדו, אייל גבאי, לגבש טיוטה סופית של חוק בנק ישראל החדש תוך שבועיים.

עוד נודע כי טיוטת החוק הסופי כבר קיימת למעט סעיף אחד, שאמור להסדיר את יחסי הפיקוח של הממונה על השכר במשרד האוצר על עובדי בנק ישראל.

לפי המתווה המתגבש בין פישר, נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ וגבאי מסתמן כי יכולת ההכרעה בסוגיות שכר בבנק ישראל יוצאו מידי הממונה על השכר באוצר ויעברו ל"פורום משותף" בו ישתתפו רה''מ, הנגיד ושר האוצר. באוצר טוענים כי פירושה של החלטה כזו בפועל הינה הסרת הפיקוח על השכר בבנק ישראל.

עוד נודע ל"גלובס" כי הממונה על השכר, אילן לוין, לא עודכן במהלך, אף שהטיוטה הסופית כבר גובשה.

עם זאת, שר האוצר שטייניץ מעודכן והדברים סוכמו גם איתו. במשרד האוצר הביעו תמיהה מהמהלכים שנרקמים מאחורי גבם, אך בכירים במשרד מסרו כי אכן הלחצים מטעם פישר ובנק ישראל החלו בשבועיים האחרונים וביתר שאת. "אנו לא מכירים מגעים מחודשים בסוגיית חוק בנק ישראל. אנו מכירים את גל הלחץ החדש אבל איתנו אף אחד לא דיבר", מסר בכיר באוצר. "עדיין לא דיברנו עם אילן (לוין, א.פ.). אני מניח שבשבוע הבא נשב איתו", הודה בפני "גלובס" בכיר בבנק ישראל.

בסביבתו של גבאי מסבירים היום כי "ראש הממשלה הורה לגבאי להביא טיוטה גמורה במיידית. אין כאן תמימות: לא בטוח שהצדדים יגיעו להסכמה. כבר חמש שנים שבודקים אפשרות של פשרה ללא כל הצלחה. אך רה''מ דרש מגבאי הכרעה ולא הסכמה. נתניהו רוצה להגיש לממשלה את הטיוטה בעוד שבועיים, הטיוטה הטובה ביותר למשק".

בסוגיית קביעת השכר בבנק ישראל לצורך מתן גמישות בקביעת השכר בבנק ישראל נדרש תיקון בטיוטת חוק בנק ישראל החדש, אשר מחריג את הבנק מעקרונות סעיף 29 א' בחוק יסודות התקציב 1985, סעיף הקובע כי חילוקי דעות לגבי תנאי שכר בגוף מתוקצב (בנק ישראל הוא אחד מהם) יוכרעו על ידי שר האוצר או מישהו מטעמו (הממונה על השכר).

כמו כן, קובע החוק, כי שינויים במתווה השכר חייבים אישור של הממונה על השכר. נזכיר כי הפקידות באוצר מתנגדת נחרצות להעניק פטור מיוחד לבנק ישראל ובסיבוב הדיונים האחרון, בו כיהן רוני בר-און כשר האוצר, הוא גיבה את פקידיו ולא הושגו לא פשרה ולא חוק.

לוין מתנגד

ל"גלובס" נודע עוד כי עמדתו של הממונה על השכר הנוכחי, אילן לוין, לא השתנתה והוא מביע התנגדות גורפת לכל החרגה. הסיבות העיקריות: שערוריות השכר שאירעו בבנק במשך שני העשורים האחרונים וחשש מדרישות דומות על ידי הרופאים, המרצים ועוד. במסגרת המו''מ על עסקת החבילה בין הממשלה להסתדרות, דרש עופר עיני את ביטול סעיף 29 א' והכשרה של כל חריגות השכר שנרשמו מ-1999 ועד 2005, דרישה שלא התקבלה בסוף.

נזכיר כי אתמול קיבלו מחצית מעובדי בנק ישראל תשלום בסך 90% משכרם באמצעות כלי המכונה "מענק הצטיינות", וזאת בהתאם להסכם השכר שנחתם בין בנק ישראל למשרד האוצר בסוף 2007.

לפני שלושה חודשים נחשף ב"גלובס" כי פישר התנה כהונה נוספת כנגיד באישור חוק בנק ישראל החדש, תוך גמישות בקביעת שכר בבנק. מקורביו של נתניהו מסרו אז כי "ביבי יהיה מוכן לקבל את התנאים הללו". בסביבתו של פישר סבורים היום כי הנגיד לא יישאר עוד קדנציה בלי חוק בנק ישראל חדש, כאשר נתניהו לא יהיה מוכן "לאבד" את פישר לנוכח המיתון הקשה שפוקד את המשק, שכן עזיבתו תיחשב מכה קשה לכלכלת ישראל. פישר צפוי לסיים את הקדנציה הנוכחית במאי 2010, בעוד שנה בדיוק.

במשרד האוצר, במשרד ראש הממשלה ובבנק ישראל סירבו להגיב לידיעה.