מדד השחיתות: 82% מהישראלים מעריכים כי המגזר הציבורי הוא המושחת ביותר בארץ

86% מהציבור בישראל אינם מעריכים את מאמצי הממשלה להילחם בשחיתות ■ 72% מוכנים לשלם יותר כדי לקנות מחברות לא מושחתות ■ 40% מאמינים כי המפלגות הפוליטיות הן המושחתות ביותר

82% מהציבור בישראל מעריך כי המגזר הציבורי בישראל הוא המושחת ביותר. 86% מגדירים כ"לא יעילים" את מאמצי הממשלה להילחם בשחיתות כחלק ממגמה שקיימת בשנים האחרונות ואינה משויכת לממשלה מסוימת או לתקופת הבחירות. כך עולה מממצאי סקר שערכה בפברואר האחרון עמותת שבי"ל לשקיפות בינלאומית, הסניף הישראלי של ארגון Transparency International, כחלק ממדד השחיתות העולמי לשנת 2009. הסקר נערך בקרב 73 אלף איש ב-69 מדינות.

עוד עולה מהסקר כי 40% מהציבור בישראל רואה במפלגות הפוליטיות כמושחתות ביותר, עם דירוג של 4.3 מתוך דירוג של 1 עד 5, כאשר ה 5 מייצג את השחיתות הרבה. יש לציין כי מצבן של המפלגות הפוליטיות בישראל "טוב" יותר ביחס לעולם, שהרי מתוצאות המדד בעולם עולה כי 68% מהמשיבים מאמינים כי המפלגות הפוליטיות הן המושחתות ביותר. עם זאת, יש להדגיש כי ישראל נכנסה לקבוצת מדינות האיחוד האירופי, ושם המפלגות הפוליטיות קיבלו דירוג 3.7, לעומת דירוג חמור יותר של 4.3 אצלנו.

ממצאים נוספים מעלים כי 23% מהישראלים מעריכים כי הכנסת היא המושחתת ביותר לעומת ממוצע של 60% בעולם. 19% מהישראלים רואים בפקידי השירות הציבורי את המושחתים ביותר לעומת 63% בקרב כלל מדינות הסקר. בהמשך הדירוג נמצא המגזר הפרטי, התקשורת הישראלית ומערכת בתי המשפט בישראל המוערכת כהכי פחות מושחתת.

מה לגבי מעורבות אישית בשחיתות? על-פי הסקר, רק 1% מהישראלים דיווח כי הם או בני-משפחתם היו מעורבים במתן שוחד במהלך השנה האחרונה לעומת 10% בממוצע העולמי. 40% מהישראלים השיבו בסקר כי שילמו שוחד שעמד בממוצע סביב 10% מהכנסתם השנתית.

עוד עולה מהסקר כי אזרחים ממשקי-בית בעלי הכנסה נמוכה הם בעלי סיכוי גבוה יותר לשלם שוחד לעומת משקי-בית בעלי הכנסה גבוהה. מחצית מקורבנות השוחד לא ראו את מנגנוני התלונה הקיימים נגד שוחד כיעילים.

רוב הציבור במדינות הנבדקות מחשיב את מאמצי הממשלות לטפל ביעילות בשחיתות כבלתי יעילים. רק 31% תופסים אותם כיעילים בהשוואה ל-56% שקובעים כי אינם יעילים. בנקודה זו אין שינוי בתפיסה מלפני שנתיים.

השנה, לראשונה, כלל הסקר שאלות לגבי נכונות אנשים לשלם פרמיה עבור התנהגות תאגידית נקייה. הממצאים בישראל מעלים כי 72% מהציבור יהיה מוכן לשלם יותר בכדי לקנות מחברה הנקייה משחיתות. על השאלה "באיזו תכיפות הסקטור העסקי-פרטי משתמש בשוחד כדי להשפיע על מדיניות ממשלתית, חוקים ורגולציה", ענו 28% מהנסקרים הישראלים כי זה קורה לעיתים קרובות ו-14% השיבו "כמעט תמיד".

על השאלה "עד כמה חמורה הבעיה של תשלום שוחד לרשויות המקרקעין בכדי להשיג החלטות רצויות" ענו 54% מהישראלים כי הבעיה חמורה עד חמורה ביותר. על השאלה "עד כמה חמורה הבעיה של שחיתות פוליטית בענייני מקרקעין" ענו 64% כי הבעיה חמורה עד חמורה ביותר.