יו"ר רשות השידור, משה גביש, התפטר במפתיע מתפקידו

גביש הבהיר כי מאז החודשים מארס-אפריל אין התקדמות במו"מ מול העובדים, וכי אם לא ייחתמו מול העובדים הסכמי עבודה ושכר - הרפורמה ברשות השידור לא תצא לפועל ■ מטה מאבק היוצרים: עזיבת גביש - סוף הרפורמה

משה גביש, יו"ר רשות השידור, התפטר הבוקר (ג') מתפקידו. ההתפטרות תיכנס לתוקפה בסוף החודש. גביש הודיע על החלטתו במהלך תדרוך עיתונאים שנערך בשעות הצהריים בעניין מצב רשות השידור והרפורמה, על רקע חוק ההסדרים והיחסים עם האוצר.

במכתב התפטרות שהגיש גביש לשר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, יולי אדלשטיין, הוא כתב כי "בפגישתנו הראשונה הודעתי לך כי עם חילופי השלטון אני 'מגיש לך את מפתחות הרשות', ובהחלטה משותפת סיכמנו כי אשאר בתפקידי עד שתלמד את הנושא. באותה פגישה ובפגישות נוספות בינינו עדכנתי אותך בנעשה ברשות, בעקרונות פעילותה, באופן עבודתה ובבעיות הניצבות לפתיחה. עתה - לאחר למעלה מחודשיים שבהם נוכחתי כי אתה מצוי היטב בחומר וכי השידור הציבורי יקר לליבך - אני מממש את החלטתי דאז".

גביש מנה בפני אדלשטיין את הנושאים שיש לתת עליהם את הדעת, ובהם מינהל תקין, הסכמי עבודה, מימון הרפורמה, תזרים שוטף, טכנולוגיה, הפרדת הרדיו והטלוויזיה והטלוויזיה בערבית.

בסיכום המכתב הודה גביש לחברי המליאה והוועד המנהל ואף המליץ להאריך בקדנציה נוספת מינויים של חלק מהחברים.

מנגד כתב גביש: "מצאתי מתאם מלא בין אלה מעובדי הרשות המבצעים את עבודתם לא פחות טוב (ולעיתים טוב יותר) מהמקבילים להם בשוק הפרטי, לבין תמיכה ברפורמה ובמה שהיא מבשרת לשידור הציבורי. לעומתם, יש ברשות עובדים לא מעטים, שאינם רוצים או יכולים לתרום מעצמם, ורואים ברשות מקור לפרנסה בלבד ללא כל תמורה מצידם. במהלך הרפורמה יד למוץ את הבר מן התבן".

הגרעון עשוי לגדול

במהלך תדרוך העיתונאים אמר גביש כי "הגרעון של הרשות עומד על 40-50 מיליון שקל. האוצר חייב לרשות השידור למעלה מ-60 מיליון שקל תשלומי אגרה".

גביש הוסיף כי כרגע מתחילים לעכב תשלומים לספקים, לאחר שנקבע כי שכר העובדים קודם לכל תשלום אחר. "בהנחה שהאוצר יעביר את הסכומים, עד סוף השנה יהיה גרעון הרשות בהיקף של 50 מיליון שקל. אם לא יועברו הסכומים על-ידי האוצר, הוא יגיע ל-100 מיליון שקל", אמר גביש.

גביש הצהיר כי הוא תומך בחוק ההסדרים החדש, אשר לדבריו אימץ את מתווה הרפורמה. "הרפורמה היא תוכנית עסקית ל-5 שנים, ואם חוק ההסדרים יאומץ - הוא מקל לעומת החוק הקיים".

גביש הבהיר כי מאז חודש מארס-אפריל אין התקדמות במשא-ומתן מול העובדים, וכי אם לא ייחתמו מול העובדים הסכמי עבודה ושכר, מה שאמור לקרות עד יולי (עם אופציית הארכה לחודשיים נוספים) - לא תהיה רפורמה, ואז הגרעון של רשות השידור יעמוד על 300 מיליון שקל.

"הרפורמה במצב לא טוב"

גביש אמר במהלך התדרוך כי הוא לא שמע דבר משר האוצר או מפקידי האוצר בעניין ההסכמים, ולדבריו ההחלטה בדבר הרפורמה צריכה להתקבל בדרגים של ראש הממשלה ושר האוצר - מאחר שעלותה יכולה להגיע לכ-900 מיליון שקל, מתוכם כשני שלישים תגמולים לעובדים וכשליש נוסף לתשתיות חדשות.

לדברי גביש, אם תאושר הרפורמה - היא תחזיר את עצמה תוך 3-4 שנים דרך המשכורות שייחסכו. גביש הבהיר כי רשות השידור מוכנה לשעבד את הכנסות אגרת הרדיו ואף נבנתה על-ידיה תוכנית להחזרת הלוואות, אולם לדבריו הבנקים רוצים ערבות מהמדינה - "ואפשר להבין אותם".

עוד הוסיף גביש כי "הרפורמה במצב לא טוב מבחינתה התקדמות. אנו עומדים על צוק - או שנגיע לחוף מבטחים או שניפול לתהום. אני לא מתלונן, אבל אני לא יודע היכן אנו עומדים", אמר.

כפי שפורסם ב"גלובס", לאחרונה הועלה נושא המשך כהונתו של גביש על סדר היום, זאת על רקע סיום כהונתה של מליאת רשות השידור בתום 3 שנים לפעילותה. גביש אמנם לא שימש בתפקיד היו"ר במשך 3 שנים, אולם הוערך כי הקדנציה של היו"ר חייבת להסתיים יחד עם הקדנציה של חברי המליאה והוועד המנהל.

יחד עם זאת, השר יולי אדלשטיין - האחראי עם ביצוע חוק רשות השידור, וזה שאמור למנות את מליאת רשות השידור החדשה - טרם ביצע את המנויים, ובין כה וכה גם המליאה שסיימה את הקדנציה לפני מספר חודשים עדיין נותרה בתפקיד, כך שלא היתה כל השפעה על המשך פעילותו של גביש כיו"ר.

המספרים של הרפורמה

* 700 עובדים יפרשו מרשות השידור

* 800 מיליון שקל - עלות הרפורמה

* 50 מיליון שקל - הגרעון ברשות השידור

אדלשטיין: אני מחוייב לרפורמה

השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, יולי אדלשטיין, כתב לגביש בתגובה למכתב התפטרותו: "אני מקבל בזאת את התפטרותך מתפקיד יו"ר רשות השידור. בהזדמנות זו אני מבקש לברך אותך על פועלך הרב בשנתיים האחרונות בכלל ועל הובלת הרפורמה בשידור הציבורי מיום תחילתה בפרט.

"באשר לרפורמה, אני אכן רואה עצמי מחוייב לה, ובכוונתי ליישמה כיוון שרק בדרך זו נביא להבראת הרשות ולמיצוב השידור הציבורי כשידור איכותי, מהימן והכרחי בישראל.

"אני מודה לך על תרומתך להשכלתי באשר לנעשה ברשות, בפעילותה ובאתגרים העומדים לפתחה. אין ספק כי היית לי לעזר רב עם כניסתי לתפקיד.

"הופנתה תשומת-לבי לסעיף 9 (א2) ל'חוק רשות השידור', לפיו התפטרותו של יו"ר רשות השידור תיכנס לתוקף עם תום 96 שעות מיום מסירתה לשר. יחד עם זאת, אבקשך לשקול - לאור חשיבותה של הרפורמה - ללוות את המשך יישומה בתפקידי ייעוץ אלה או אחרים עד למינוי מליאה חדשה לרשות השידור ועד בכלל. בנושא זה אבקש את רשותך לבוא עימך בדברים בימים הקרובים על מנת לסכם את הדבר".

היוצרים: עזיבת גביש - סוף הרפורמה

ממ"ה, מטה מאבק היוצרים, מסר כי הוא "מקבל בצער ובדאגה את התפטרותו של יו"ר רשות השידור, משה גביש, וקורא לו לחזור בו מהחלטתו לעזוב את הרשות."

ממ"ה קורא לשר הממונה על הרשות, יולי אדלשטיין, לבקש מגביש להישאר בתפקידו עד להשלמת הרפורמה ברשות השידור.

לדבריו, "עזיבתו של גביש בשלב זה משמעותה למעשה כישלון הניסיון העכשווי והאמיתי להצלת רשות השידור. גביש השקיע מאמץ ממושך, אמיתי וניכר, בהבראת השידור הציבורי. הוא הוביל במלוא המובן המילה את המאמץ ליישום רפורמה מהותית, שהיא הסיכוי היחיד להישרדות ערוץ 1.

"לאחר שנים שבהן נמנע הערוץ ממילוי מחוייבותו הציבורית והערכית - שידור הפקות מקור בכמות ובאיכות ראויה - אמור עתה סוף-סוף לחול שינוי יסודי בתחום זה, ודווקא עתה גביש עוזב. לכתו מהרשות מעמידה בסכנה ממשית ומוחשית את הרפורמה ואת שידור הפקות המקור בערוץ 1".

ממ"ה חוזר וקורא לשר אדלשטיין לוודא את הישארות גביש ברשות השידור עד להשלמת הרפורמה, ולראות ביישום הרפורמה יעד מרכזי ובהול.