חומר גלם חדש, שמיוצר תחת פטנט ע"י קבוצת נייר חדרה, מוחדר בהדרגה גם לענף הבנייה

מנכ"ל הקבוצה, אבי ברנר: "נשלב איכות סביבה וחיסכון; 99.9% מהתוצר מכוון לחו"ל"

ענף הבנייה והתשתיות הישראלי, ואולי העולמי, עשוי לקבל בשנים הקרובות שחקנית חדשה ומפתיעה, שהיא אחת מקבוצות האחזקות התעשייתית הגדולות בישראל - נייר חדרה. אבי ברנר, 56, 21 שנים בקבוצת נייר חדרה - מנכ"ל הקבוצה מזה 4.5 שנים, וקודם לכן מנכ"ל חוגלה קימברלי, מספר כי המחזור המצרפי של הקבוצה עומד על 3.2 מיליארד שקל בשנה, והיא מעסיקה 3,200 עובדים ב-12 חברות, שרובן עוסקות בייצור ושיווק מוצרי נייר לכל התחומים. הקבוצה נמצאת בבעלות כלל תעשיות של קבוצת IDB.

גלובס: מהי חברת "סייקלטק"?

ברנר: "סייקלטק בבעלות קבוצת נייר חדרה ושותפים פרטיים נוספים פיתחה פטנט רשום בינלאומי. הפטנט מבוסס על שילוב של נייר ופלסטיק ממוחזרים לחומר חדש בעל תכונות ייחודיות, שמשמש כתחליף לחומרים אחרים. הטכנולוגיה החדשנית משתמשת בנייר ממוחזר יחד עם פלסטיק ממוחזר ובונדר, חומר כימי ייחודי, ושלושת חומרים אלה בתהליך שהוא חלק מהפטנט מייצרים מוצר חדש במובן הכימי, חומר מרוכז שמצליח למזג את התכונות של העץ והפלסטיק. התכונה העיקרית של עץ היא חוזק, והבעיות שלו הן חשיפה לדפורמציה וחשיפה למים. היתרון הגדול של פלסטיק הוא העמידות במים, אך לעומת זאת הוא פחות חזק וגם נתון לשינויים ודפורמציה.

"החומר החדש מביא את החוזק מהעץ ואת המראה הפלסטי והעמידות במים של הפלסטיק. ניתן לייצר ממנו כל מוצר שנמצא תחת כיפת השמים: תמרורים, רמזורים, מעקות, גדרות, ריהוט גן, רעפים, רצפות דקים, פרגולות וצנרת, וכן לרכבים וקרוונים שלהם מכלולים חיצוניים שצריכים לעמוד באותן תכונות עמידות. מעבר לתכונות המכאניות, הסייקלטק הוא 100% ממוחזר וניתן למיחזור ב-100%. היות ועושים שימוש רק בחומרי גלם ממוחזרים, הם תמיד זולים מהחומרים הבתוליים".

ואיך הנדל"ן יכול להיעזר בכך?

"אנחנו רואים את העתיד גם בתחום הבנייה, אבל כבר כעת יש לכך שימוש. סייקלטק מייצרת מחומר גלם זה טבורים (צינורות) לגילול נייר, בדים, יריעות פלסטיק וכו'. הטבור נושא עליו גלילי נייר במשקל עד 20 טון. זה יכול לשמש לפי האפליקציה המבוקשת אפילו מוצר עזר לבנייה, למשל צנרת למים. כל מה שהיה עשוי מפלסטיק, מתכת או בטון יכול להיות מוחלף בסייקלטק, עם היתרון של בסיס העלויות.

"יש אפליקציה שהיא כבר בניסויים היום, בה משתמשים בצינורות לקונסטרוקציה. במקום לבנות מיגון ולצקת פנימה את הבטון, בתעשייה המודרנית עושים שימוש בעיקר בפרויקטים גדולים בחו"ל בפיגומים מוכנים מראש, ומהסייקלטק ניתן להכין מראש תבניות לתוכן ייצקו בטון. בעתיד נוכל לראות שימושים בחומר גלם זה לרצפות דק, מרפסות, דירות נופש, פרופילים, ריהוט גן ועוד עם ארוזיה וקורוזיה נמוכות. זו דוגמה קלאסית כיצד ניתן לשלב בין איכות סביבה לתוצאות עסקיות".

אם הפוטנציאל כל כך גבוה, למה בעצם אתם מחכים?

"אנחנו כבר מייצרים, והצלחנו לתעש מוצר ראשון שהם צינורות סייקלטק שנמכרים ל-20 לקוחות תעשייתיים מזה שנתיים וחצי. מכרנו כ-400 טון לשנה של טבורים שמשמשים לתעשייה, בעלות נמוכה ב-20%-30% מול המוצרים האלטרנטיביים כמו טבורי קרטון של נייר דחוסים או פלסטיק. בנוסף, עבור הטבורים המסורתיים צריך לבנות מחסנים, לעומת זאת טבור סייקלטק לא צריך גג ואפשר לשמור אותו בחוץ, וזה חיסכון חשוב בעלויות ובתכנון.

"לגבי העתיד, דווקא בגלל המרחב האינסופי של האפליקציות, התברברנו מספר שנים בניסיון למצוא את המוצרים שנבחר, כי מרוב עצים לא ראינו את היער. החלטנו בשלב ראשון לקחת את הטבור, ולא לעסוק במוצרים אחרים, כדי לתעש אותו בצורה מלאה. כעת אנו בצומת קבלת החלטות מהן האפליקציות הבאות אליהן נכוון. אנחנו מכוונים ב-99.9% לעולם הגדול, הפוטנציאל הוא עצום, ישראל לא מעניינת, נמטרה המיידית היא לחבור לענקים".

האם תייצרו לכל העולם?

"לא, הרעיון הוא לא להקים תעשייה. נכניס את הטכנולוגיה של ייצור החומר, נמצא פרטנרים מובילים בתחומים השונים ונסייע להם בשלב של היישום הטכנולוגי אצלם להגיע לתיעוש של המוצרים. נמכור את הטכנולוגיה ברמה של תכנון ראשוני, ואז נקבל תמלוגים ממה שהם ייצרו עבור עצמם, כל אחד יקבל את הבלעדיות בעולם המוצרים שלו. יש לכך פוטנציאל עצום".