בכיר ב-HSBC: "טבעי שהשוק נפל בעשרות אחוזים; בתיאוריה, ככל שהחדשות יהיו טובות יותר, למניות יהיה רק כיוון אחד"

HSBC יגדיל היקף האשראי העסקי בישראל במאות מיליוני דולרים ■ טוני מהוני, מנהל המחלקה הבינלאומית בבנק: "ישראל עברה את המשבר בצורה מצוינת; אנחנו רואים בה שוק חזק שעומד על שתי רגליים יציבות"

"במובנים רבים, התיוג של ישראל כשוק מפותח זו הבעת אמון גדולה בכלכלה הישראלית. ישראל הצליחה לעבור את המשבר האחרון בצורה מאוד טובה. רוב אנשי העסקים המקומיים הצליחו לנצל את המשבר כדי להשקיע בחוכמה במדינות מסוימות. ברור לי לגמרי שהאנשים בישראל מנהלים עסקים טובים".

לציטוט המפרגן הזה אחראי טוני מהוני, מנהל המחלקה הבינלאומית של HSBC. מהוני הגיע לישראל לרגל הרחבת פעילות האשראי של הסניף המקומי, המנוהל על ידי יהודה לוי. מן הסתם, הבנק לא היה מרחיב את היקף האשראי לשוק המקומי אלמלא היה סבור שהוא חסון יחסית.

- מה הפוטנציאל בישראל?

"אנחנו רואים בישראל שוק חזק שעומד על שתי רגליים יציבות. יש שתי סיבות חזקות לפעילות רחבה שלנו בישראל: הראשונה, לשרת את השוק המקומי, והשנייה היא שציבור המשקיעים היהודי שלנו ברחבי העולם מצפה מאיתנו להשקיע בארץ הקודש".

סקטור הבנקים לא מקבל יותר מדי קרדיט היום, לאחר שתאוות הבצע של אנשיו יצרה את משבר האשראי, ובהמשך נשען על כיסים ציבוריים עמוקים כדי לרפד את כיסיו המדולדלים. אולם HSBC נחשב לאחד הבנקים הבודדים שצלחו את המשבר בצורה טובה. לכן ההתבוננות של מהוני על המשבר ועל השוק שונה ומעניינת. הוא לא צריך להתנצל אלא לצפות מהצד ולנתח.

בגלל תאוות הבצע

"אם בוחנים כמה רע היה המשבר - הרי שהוא היה רע במיוחד. זה המשבר הקשה ביותר שאנחנו זוכרים, ואנשים משווים אותו למשבר של שנות ה-30. איך הגענו לשם? יכול להיות שהמצב היה טוב מדי לאורך זמן רב מדי. בנוסף הגענו למצב בו היה ביקוש רב להלוואות בעולם המערבי והרבה מאוד כסף נזיל בכלכלות המזרח, וכששני אלה נפגשו הם יצרו תערובת רעילה", מתאר מהוני.

"לצערנו היה גם מרכיב נוסף שכולנו צריכים ללמוד ממנו, והוא תאוות הבצע. יותר מדי אנשים ניסו לעשות כסף רב מדי. גם הבנקים לא עמדו בעקרונות הבסיסיים של תחום הבנקאות, ולכן הבנקים שדווקא יותר נזהרו ולא התרחקו מהעקרונות הללו, כמו HSBC, שרדו את המשבר בצורה טובה יותר. עשינו כמה טעויות בעצמנו, אבל בשורה התחתונה יצאנו מהמשבר בצורה טובה יותר מאשר בנקים מתחרים".

- אין דרך למנוע את תאוות הבצע הזו.

"האתגר הגדול היום הוא לעודד אנשים להשיג תוצאות טובות יותר ולמנוע מהספידומטר להיכנס לאזור האדום. כמה מהממשלים ומהבנקים המרכזיים מציבים היום את הסטנדרטים הנכונים לתגמול המנהלים. המפתח הוא מענקים על ביצועים לאורך זמן, ולא לטווח הקצר.

"גם חברות מתחילות לתגמל עובדים לא רק על סמך התוצאות של השנה האחרונה, אלא על פי אלמנטים נוספים שקשורים לראייה ארוכת טווח, כמו רמת השירות ללקוחות ותרומה לחברה לאורך זמן".

- ואתה חושב שהציבור למד משהו?

"אני מעריך שבעתיד המשקיעים יהיו ערניים יותר ויבינו שאם משהו נראה טוב מכדי להיות מציאותי - הוא כנראה כזה. אם מנתחים את התוצאות הטובות יותר, מהזמנים בהם השוק היה טוב יותר, רואים שאלו אותן חברות שנפגעו בצורה הקשה ביותר כשהגלגל הסתובב. המשקיעים היום הרבה יותר חכמים ויוכלו להבחין בכך. אנשים לא הבינו שאם הם שואפים לקבל את התשואות הגבוהות ביותר הם נוטלים על עצמם סיכונים גדולים יותר".

- אתה נותן למשקיעים הרבה קרדיט, אבל הם ידועים בזיכרון הקצר שלהם.

"אני חושב שמה שקרה ישפיע על זיכרון המשקיעים בצורה ניכרת - הרבה יותר מבועת הדוט.קום. הפעם ראינו שאפילו משקי בית פשוטים נפגעו מהשקעות שביצעו, ולא רק משקיעים מתוחכמים. הנזק הרבה יותר רחב הפעם".

"נשהה עוד בתחתית"

- בימים האחרונים נעצר הראלי שנמשך ממארס. מה צפוי לנו בהמשך השנה?

"אם היינו יודעים להגיד זאת, ככל הנראה היינו אנשים מאוד עשירים. עברנו משבר עמוק ורציני. לא נתעורר פתאום יום אחד ונגלה שהשמש זורחת ושהעולם כבר לא במשבר. נעבור תהליך ארוך עד שדברים יתחילו להשתנות.

"כמות החדשות הרעות מתחילה לרדת בחודשים האחרונים, ושכמות החדשות הטובות מצליח כמעט להשיג אותה. אנחנו פחות או יותר בתחתית המחזור הכלכלי, וכנראה נשהה כאן פרק זמן נוסף".

- רמת התמחור הנוכחית תואמת את מצב החברות והמצב המאקרו-כלכלי?

"רמת התמחור של השוק תמיד תואמת את מצב השוק, ולשוק יש נקודת המבט שלו לגבי הדברים. כל דבר מעבר לכך קשה להעריך.

"באופן כללי השוק משקף נכון את מצב הכלכלה. אין דבר כזה רמת מחירים נכונה. מה שראינו בשוק הוא חברות ענק שפושטות את הרגל, ולכן זה טבעי שהשוק נפל בעשרות אחוזים. בתיאוריה, ככל שהחדשות יהיו טובות יותר, למניות יהיה רק כיוון אחד".

- איפה ההזדמנויות למשקיעים היום?

"כמעט בכל תחום. אבל על המשקיעים למצוא את הדרך לאזן את תיק ההשקעות שלהם, לא לשים את כל הביצים בסל אחד ולהתייעץ עם מומחי השקעות".