המסחר בוול סטריט הסתיים בנטייה לעליות על רקע דברי גייתנר ונתוני מאקרו מעודדים ובהובלת הבנקים וחב' התרופות

גלובס tv קומברס עלתה ב-7.9% לאחר שהגיעה להסדר פרשת הבאקדייטינג עם ה-SEC ללא קנס כספי ■ טאואר עלתה ב-14.3% לאחר שהודיעה כי חתמה על הסכם ארוך-טווח עם חב' קרוקוס לייצור שבבים

לאחר שלושה ימים של ירידות הסתיים הלילה המסחר בוול סטריט בנטייה לעליות בהובלת מניות הבנקים הגדולים ומניות חברות התרופות המובילות. המסחר הושפע לחיוב מפרסום נתונים מאקרו כלכליים טובים יחסית משוק העבודה, מתחום התעשייה וכן נתונים חיוביים ביחס לעתיד הכלכלה האמריקנית. לאחר פרסום המדד המשולב הכולל את האינדיקטורים המובילים המעידים על כיוון הכלכלה בששת החודשים הבאים אמר הכלכלן של הגוף העורך את הנתון: "המיתון בארה"ב מאבד מעוצמתו. אם מגמה זו תמשך - צפויה התאוששות איטית עוד לפני סוף השנה".

נראה כי המשקיעים אימצו הערב הערכה זו ובשילוב עם דבריו של גייתנר שמצביעים על כיוון ברור בפיקוח על השוק, בוחרים המשקיעים לשוב היום ולהשקיע בוול סטריט לאחר מספר ימים חלשים, כאשר מדד הדאו ג'ונס וה-S&P 500 עולים בכ-1%. באפיק האג"ח הממשלתיות בארה"ב נפל היום מחירה של האג"ח ל-10 שנים והתשואה עלייה עלתה מעל ל-5% לרמה של 3.84%, לאחר שהאוצר הודיע היום כי ימכור בשבוע הבא אג"ח קצרות יותר בהיקף של 104 מיליארד דולר. הירידה באפיק זה משחרר את כספי המשקיעים לעבור לאפיק המנייתי ואפיקים אחרים כמו סחורות ומטבעות.

כאמור, הערב הושפעו השווקים מדבריו של שר האוצר האמריקני, גייתנר שהעיד בפני ועדת הכספים של הסנאט בהתייחסו לתוכנית הארגון מחדש והפיקוח על המערכת הפיננסית, שהציג אובמה אתמול, וקורא לזרז את אישור הקונגרס לתוכנית. גייתנר אמר לסנאט: "נאסור פעילויות שהיו מקובלות עד כה. נגרום למוסדות להיות זהירים יותר". שר האוצר של ארה"ב לא מתכנן למנוע את פיתוחם של מוצרים פיננסים חדשים, אלא למזער את מידת הסכנה הטמונה בהם. "בשבועות ובחודשים הקרובים אעבוד יחד עם ועדת הכספים כדי להניח את היסודות לכלכלה אמריקנית חזקה יותר". "הדרך הטובה ביותר לשמור על ביטחונה של המערכת הפיננסית היא להגביר את ההגנה מפני סיכון על ידי הגדלת הלימות ההון והגברת החשיפה, כך שהמשקיעים והצרכנים יוכלו לקבל החלטות פיננסיות שקולות ובהירות יותר", אמר גייתנר בפני ועדת הכספים של הקונגרס.

במרכז התוכנית שהציג אתמול אובמה - הענקת סמכויות נוספות ל'פדרל ריזרב' לפקח על הגופים הפיננסים הגדולים. "אני חושב שהשווקים יגיבו לתפקידו החדש והמרכזי של ה'פד', אך נורות האזהרה מתחילות להבהב, לפיהן יישומה של רגולציה נלהבת מדי עלולה לחבל בהתאוששות הכלכלית", אמר דיוויד ביואיק, אסטרטג ב-BGC קפיטל. "אולי זהו המחיר שיש לשלם על מנת להחזיר את מגזר הבנקאות לשגשוג בריא".

התוכנית ניצבת בפני מתקפה בגבעת הקפיטול, כאשר מחוקקים מטילים ספק בתפקידו של ה'פד', ובנקאים אומרים כי היא עלולה לעכב את ההתאוששות. פורום ני"ע האמריקני, שעם חבריו נמנים גולדמן זאקס ו-JP מורגן, אמר כי תוכניתו של אובמה לתקן את שוק המשכנתאות "ייתכן שיא אינה הדרך היעילה ביותר". חברות פיננסים, שחלקן מואשמות בגרימת משבר האשראי, אמרו כי הן רוצות להבטיח שלתעשייה לא ייגרם נזק נוסף מרגולציה מסורבלת. ברני פרנק, יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים בקונגרס, אמר אמש בראיון כי תכנית אובמה צפויה לעבור ברוב גדול במתכונתה המקורית.

בסיום המסחר עלה מדד הדאו ג'ונס ב-0.69% ל-8,555 נק', S&P 500 טיפס ב-0.84% ל-918 נק' והנאסד"ק סיים בירידה מזערית של 0.02% ל-1,807 נק'.

זירת המאקרו

ב-15:30, שעון ישראל, פורסם הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה. אלו רשמו עלייה קלה שך 3,000 ל-608 אלף לעומת צפי ל-604 אלף, הנתון מהשבוע שעבר עודכן כלפי מעלה ל-605 אלף לעומת 601 אלף. לעומת זאת מספר התביעות המתמשכות לדמי אבטלה ירדו לראשונה מזה 20 חודשים ב-148 אלף והסתכמו ב-6.69 מיליון איש הנתמכים ע"י דמי האבטלה בארה"ב.

ב-17:00 פורסם המדד המשולב לחודש מאי, המכנס את האינדיקטורים המובילים ביחס לפעילות הכלכלית בארה"ב בששת החודשים הבאים, שעלה ב-1.2% לעומת צפי כי יעלה ב-0.9%, לאחר עלייה של 1% באפריל.

במקביל, פורסם מדד הפילדלפיה פד ליוני, שהשתפר הרבה מעל לצפי כשרשם עלייה ל-(2.2-) נק' לעומת צפי כי ישתפר באופן מתון יותר ל-(15-) נק' מרמה של (22.6-) נקודות בחודש מאי.

במסחר בבורסת הסחורות בניו-יורק, החוזים העתידיים על נפט גולמי למסירה ביולי נסגרו בעלייה של 0.5% לרמה של 71.37 דולר לחבית.

מניות בכותרות

יצרנית הבלקברי, ריסרץ' אין מושן , שתדווח היום על תוצאות הרבעון הפיסקלי הראשון של 2010, צפויה להציג עלייה של כ-11% ברווחיה ל-93 סנט למניה.

חברת קרניבל קרוז (סימול: CCL) שבבעלות מיקי אריסון מזנקת בכ-9% לאחר שדיווחה על רווחים הגבוהים ב-4 סנט מעל לתחזיות בעוד שפיספסה בשורת ההכנסות. החברה פרסמה תחזית לרבעון השלישי שהיתה נמוכה מהצפי של האנליסטים בשוק. החברה דיווחה כי רווחיה הסתכמו ב-33 סנט למניה ואילו הכנסותיה נפלו ב-12.7% ל-2.95 מיליארד דולר לעומת צפי ל-2.99 מיליארד דולר.

לפי דיווחים, עשרה בנקים אמריקנים החזירו חלק מכספי ה-TARP (תוכנית של הממשל האמריקני לרכישת "נכסים רעילים" מהבנקים). זאת, בהמשך להודעת גיינתר בשבוע שעבר, כי הבנקים יכולים להחזיר חלק מהכספים שלוו. הבנקים החזירו 68 מיליארד דולר בסה"כ, כאשר JP מורגן החזיר 25 מיליארד דולר, גולדמן זאקס ומורגן סטנלי שילמו 10 מיליארד דולר כל אחד, US בנקורפ החזיר 6.6 מיליארד דולר, אמריקן אקספרס שילמה 3.4 מיליארד דולר. גם מניית בנק אוף אמריקה בלטה הערב לחיוב.

קרדיט סוויס העלתה היום את התחזיות ואת מחיר היעד של יצרנית נעלי ובגדי הספורט, נייקי ל-65 דולר על רקע הציפיות לשיפור בשווקים המתפתחים.

מיקרוסופט ו-NBC יוניברסל אישרו את דבר קיום שת"פ בתחום הטלוויזיה המקומית והארצית בארה"ב. במסגרת השת"פ תשמש מערכת הAdmira של מיקרוסופט לצורך יעול התכנון והמכירה של פרסומות בשידורים מקומיים וארציים כולל אלו המשודרים בכבלים.

בנוסף, מתחממת היריבות בין שתי הענקיות בתחום האינטרט: מיקרוסופט אומרת שהתוכנה שהושקה החודש,Google Apps, שמאפשרת להמיר את המידע שנשמר בשרת ה-Exchange של מיקרוסופט לשירותי ענן המחשוב של גוגל , מנטרלת את יכולות חיפוש באאוטלוק. כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל". גול אמרה שהתוכנה שלה משפיעה על חיפוש נפרד של מיקרוסופט בדסקטופ ושהיא עובדת על תיקון.

בידיעה נפרדת - חברת comScore מסרה אמש, לאחר הנעילה, כי בשבוע השני של יוני, הנתח של מיקרוסופט בשוק החיפוש המקוון עלה ל-12.1%, לעומת כ-8% מאי. החברה מייחסת זאת למנוע החיפוש החדש Bing אותו מקדמת מיקרוסופט בקמפיין פרסומי בהיקף 100 מיליון דולר.

ישראליות מעבר לים

קומברס מסיימת את פרשת הבאקדייטינג: הגיעה להסדר עם ה-SEC לפיו לא יוטלו עלייה קנסות כספיים או עונשים. מבלי להכחיש או להודות באישומים, הסכימה החברה לקבל על עצמה צו מניעה קבוע כנגד הפרות בעתיד של חוקי המניות הפדראליים, ואת הדרישה לעמוד בדרישות הדיווח התקופתי כסידרן ל-SEC לכל המאוחר עד ה-8 בפברואר 2010.

שלמה ינאי, מנכ"ל טבע , אמר בראיון לסוכנות "בלמוברג" כי "טבע מוכנה לבצע "רכישה גדולה" נוספת - ולא רק של חברות תרופות גנריות".

טאואר סמיקונ' וחברת Crocus Technologies, מפתחת מובילה של רכיבי זיכרון מתקדמים, הודיעו היום כי חתמו על הסכם ארוך-טווח לייצור טכנולוגיית MRAM הייחודית של חברת קרוקוס בפאב2 של טאואר בפלטפורמת ה-0.13 מיקרון. המנייה בלטה בעליות .

אלווריון התממשה מעט לאחר גל העליות שאפיין אותה ביומיים האחרונים לאחר שדיווחה על עסקת הענק עם ארה"ב. בית ההשקעות, אוסקר גרוס, בוחר להעלות את מחיר היעד למניה, מ-4 דולר ל-6 דולר, כשהוא מותירים המלצתו על "קנייה". שהאנליסטים מגדירים את העסקה כ"אבן דרך" עבור החברה. "החוזה ממצב את אלווריון כאחת משלוש הגדולות בתחום".

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]