גייתנר מעצב מחדש את הנוף הפיננסי: "נאסור פעילויות שהיו מקובלות עד כה; נגרום למוסדות להיות זהירים יותר"

שר האוצר של ארה"ב לא מתכנן למנוע את פיתוחם של מוצרים פיננסים חדשים, אלא למזער את מידת הסכנה הטמונה בהם ■ "בשבועות ובחודשים הקרובים אעבוד יחד עם ועדת הכספים כדי להניח את היסודות לכלכלה אמריקנית חזקה יותר"

שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, מציע לאחד את כל מנגנוני הפיקוח על המערכת הפיננסית תחת ראש אחד, במטרה להגן על המשקיעים מפני סיכון ולמנוע הישנות של משברים פיננסים בסדר גודל של המשבר הנוכחי הפוקד את ארה"ב והעולם.

"אנו סבורים כי הדרך הטובה ביותר לשמור על ביטחונה של המערכת הפיננסית היא להגביר את ההגנה מפני סיכון על ידי הגדלת הלימות ההון והגברת החשיפה, כך שהמשקיעים והצרכנים יוכלו לקבל החלטות פיננסיות שקולות ובהירות יותר", אמר גייתנר בפני ועדת הכספים של הקונגרס. "אני יודע שיש המציעים לאסור לחלוטין את המסחר במכשירים פיננסיים מסוימים בטענה שהם מסוכנים מדי; אנו מציעים לחזק את ההגנה על הצרכן ואת האכיפה על ידי איסור פעילויות שהיו מקובלות עד כה, כדוגמת מתן תשלום לברוקרים שדוחפים את הצרכנים ליטול הלוואות יקרות מדי, או לברוקרים שמטילים קנסות על צרכנים המעוניינים להחזיר את המשכנתאות שלהם בתשלומים מוקדמים וחד-פעמיים".

גייתנר הבהיר כי אין בכוונתו להחזיר את המערכת הפיננסית לימי הביניים, וכי משרד האוצר תחת שרביטו לא ימנע את פיתוחים של מכשירים פיננסים חדשים. החידוש, אמר גייתנר, יהיה בפיקוח ההדוק על המוצרים הללו, שהמשבר הנוכחי הוכיח עד כמה הם יכולים להתגלות כמסוכנים לכלכלה.

"המסורת האמריקנית של חדשנות ויזמות הייתה חיונית לשגשוג שלנו", הוסיף גייתנר. "הרפורומות שלנו נועדו לחזק את השווקים הפיננסים על ידי השבת האמון בהם".

הנוף הרגולטורי החדש של גייתנר כולל הקמת רשות חדשה שתטפל במוסדות פיננסים שנקלעו לקשיים. רשות זו תיתן, בעת הצורך, סמכויות לממשל האמריקני להשתלט למעשה על מוסדות פיננסים כושלים ולכפות על ההנהלה לנקוט בצעדים שהממשל רואה לנכון שיש ליישמם כדי למנוע את נפילת המוסד הפיננסי.

"רשות זו תגרום למתחרים השונים בענף הפיננסים להיות זהירים יותר", אמר גייתנר, ובאותה נשימה מבהיר: "לאף אחד אסור להניח שהממשל ירוץ לחלץ כל מוסד פיננסי שנכשל. אנו מצפים מכל הפירמות לשמור יותר הון עצמי ונכסים נזילים".

גייתנר ציין כי הרפורמות שהוא יעביר ייבחנו בתקופות המיתון הבאות, וכי מטרת הרפורמות היא להביא למצב שבו המערכת הפיננסית האמריקנית תוכל להתמודד עם זעזועים בעתות משבר.

"איננו יכולים להרשות לעצמנו לא לפעול", אמר גייתנר. "בשבועות ובחודשים הקרובים אעבוד יחד עם ועדת הכספים כדי להניח את היסודות לכלכלה אמריקנית חזקה יותר".