לראשונה בתולדות "סונול": ההסתדרות הפכה לארגון היציג של החברה

הכריזה על סכסוך עבודה ■ הכרזת הסכסוך נעשתה על רקע מו"מ עם ראשי סונול, בניסיון למנוע את פיטוריהם של כ-20 מנהלי תחנות

אחרי שמרבית מנהלי תחנות הדלק של סונול הצטרפו להסתדרות, נודע כי מעל שליש מהמתדלקים בחברה הצטרפו גם הם לארגון. המשמעות היא שההסתדרות הופכת לארגון העובדים היציג של כלל עובדי סונול על פי חוק. כפועל יוצא, היא הכריזה היום (ד') על סכסוך עבודה בכל תחנות הדלק של החברה, מה שיאפשר לה לנקוט בעיצומים בתוך 14 יום - עד לכדי שביתה מלאה. כבר ממחר יחלו העובדים בפעולות מחאה שונות.

על פי ההסתדרות, הכרזת הסכסוך נעשתה על רקע מו"מ שקיימה בשבועיים האחרונים עם ראשי סונול, בניסיון למנוע את פיטוריהם של כ-20 מנהלי תחנות. כזכור, יום בלבד אחרי שהודיעה ההסתדרות על התארגנותם של מנהלי התחנות, הודיעה סונול על פיטוריהם של כ-20 מנהלים ממובילי ההתארגנות. בחברה הסבירו אז כי אין קשר למהלך ההתארגנות, אלא לצעדי התייעלות מתוכננים, במסגרתם תעבור החברה לניהול אזורי מבלי לאייש מנהל בכל תחנה.

בהסתדרות טוענים כי במהלך המו"מ הבהירו בסונול כי הם מעוניינים להשלים את פיטוריהם של מספר מנהלים, עוד טרם יתקדמו בשיחות. בנוסף, כך טוענים בהסתדרות, הנהלת סונול סירבה להכיר בארגון כמי שנושא ונותן מטעם העובדים. יצוין כי על פי חוק, יש להכיר בהתארגנות של עובדים ובארגון העובדים שמייצג את העובדים, כל עוד ההתארגנות מונה מעל שליש מהעובדים בחברה או ביחידה מסוימת בחברה. אם יעבור בכנסת אחד הסעיפים המשמעותיים שהצליחה לכלול ההסתדרות בעסקת החבילה במשק, המעסיק יחויב לנהל מו"מ להסכם קיבוצי עם ארגון העובדים.

יו"ר איגוד עובדי האנרגיה בהסתדרות, דוד גלנוס, אמר היום: "לא ניתן שעובדים יאבדו את מקום פרנסתם בעקבות מימוש חופש ההתארגנות. ההסתדרות מוכנה לנהל מו"מ על מהלך של התייעלות אולם לא נסכים לתנאי מוקדם לפיו מפטרים עובדים על רק מימוש זכותם הבסיסית והדמוקרטית להתארגנות".

יו"ר ועד העובדים החדש של עובדי התחנות , שמעון שטרית, הוסיף: "העובדים מאוחדים כולם לצאת למאבק על זכותם להתארגן כדי לשפר את תנאי העסקתם. יש נכונות רבה מצד העובדים. אנחנו לא רוצים לפגוע בחברה אולם ההנהלה הותירה אותנו מחוסרי ברירה".

חברת ספרינט מוטורס, חברה בת של סונול בה מועסקים מנהלי התחנות שפוטרו, מסרה בתגובה: "קיימנו ואנו ממשיכים לקיים משא ומתן עם ההסתדרות. איננו מבינים מדוע נדרשו שם להכרזת סכסוך עבודה. החברה נמצאת בעיצומו של תהליך התייעלות ואנחנו נחושים ליישם אותו כנדרש".