הכנסת תאשר הערב העלאת המע"מ ל-16.5%

הצעד אמור להזרים לקופת המדינה כ-5.4 מיליארד שקלים ■ העלאת המע''מ מהווה צעד זמני בלבד שכן בסוף 2010 שיעורו יחזור לקדמותו באופן אוטומטי

מליאת הכנסת צפויה לאשר הערב הוראת שעה לפיה שיעור מס ערך מוסף (מע''מ) יעלה ב-1%, מ-15.5% לשיעור של 16.5%, החל מיום רביעי הקרוב (1 ביולי). כלל חברי הקואליציה צפויים להצביע בעד המהלך. העלאת המע''מ מהווה צעד זמני בלבד, שכן בסוף 2010 שיעורו יחזור לקדמותו באופן אוטומטי. הצעד אמור להזרים לקופת המדינה כ-5.4 מיליארד שקלים: 1.8 מיליארד שקלים ממה שנותר בשנת 2009 (המהלך איננו רטרואקטיבי) ועוד 3.6 מיליארד שקלים בסך שנת 2010 כולה.

המהלך מהווה נדבך חשוב במימון הגירעון הממשלתי שצפוי להסתכם בכ-85 מיליארד שקלים עד 2010. נזכיר כי במשרד האוצר וברשות המסים הביעו התנגדות מקצועית למהלך, שמלווה בהפחתת מס הכנסה ליחידים בשני העשירונים העליונים ומס חברות בהיקף משמעותי, וכמו כן הטלת מע''מ על פירות וירקות ועל שירותי תיירות.

"דעתנו המקצועית היא שהמע''מ ירד ויש להמשיך עם המגמה הזו שכן המסים העקיפים בישראל הם גבוהים וזו עובדה. אנו לא אוהבים את ההעלאה הזו", אמר סמנכ''ל רשות המסים, בועז סופר, בדיון בוועדת הכספים של הכנסת שנערך בשבוע שעבר בנושא. נזכיר כי לצורך אישור ההעלאה ומימושה, אין צורך באישור ועדת הכספים אלא רק "התייעצות עמה". למרות ההתנגדות שמפגינים כמה מחברי הקואליציה, גם הצעד של הטלת מע''מ על פירות וירקות צפוי לעבור במליאת הכנסת.