מובארק יודיע על כוונתו לא להתמודד לכהונה נוספת

כלי תקשורת ערביים רבים מדווחים בתקופה האחרונה על מספר גורמים שהביאו את מובארק להחלטה, ובראשם מצבו הבריאותי ומותו המפתיע של נכדו בחודש שעבר

סופו של עידן: לאחר חרושת שמועות אין סופית, וגל דיווחים בשנים האחרונות, צפוי נשיא מצרים חוסני מובארק להודיע בקרוב על כוונתו שלא להתמודד לכהונה נוספת, חמישית במספר, בתפקיד. כלי תקשורת ערביים רבים מדווחים בתקופה האחרונה על מספר גורמים שהביאו את מובארק להחלטה, ובראשם מצבו הבריאותי ומותו המפתיע של נכדו בחודש שעבר.

בעולם הערבי עוקבים בדאגה אחר מצבו הבריאותי של מובארק בשנים האחרונות. מובארק נעדר לא אחת מאירועים רשמיים, אך בתקופה האחרונה מדווחים גורמים בכירים בקהיר על הידרדרות נוספת ומשמעותית במצבו, עקב מות נכדו. בשנים האחרונות אף עבר מובארק ניתוח בגבו בגרמניה, ובניסיון להזים את השמועות הופיע בפיג'מה ממיטת חוליו והודיע בטלוויזיה המצרית: "אני בסדר".

אולם בתקופה האחרונה העולם כולו היה עד להידרדרות במצבו. התמונה שתיזכר אולי לעד, ואשר עשויה להעיד ולו במעט על המצב, הייתה הגעתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה לארמון הנשיאות בקהיר - ועלייתו בגפו למרפסת הנשיאותית, שם המתין לו מובארק. בקבלות הפנים הרשמיות, נוהג הנשיא המארח להמתין לאורח עם יציאתו מהרכב הנשיאותי - אך במקרה הזה זה לא קרה.

פגישת פרידה בסעודיה

תקופת כהונתו של מובארק צפויה להסתיים בשנת 2011, אולם כלל לא בטוח שהוא ימתין עד אז. צריך לזכור שהנשיא המצרי כבר בן 81, ובדיווחים שונים בכלי התקשורת, סיפרו מקורות בכירים בקהיר כי מובארק מתכוון להודיע בקרוב על פיזור הפרלמנט - ובד בבד על כוונתו שלא להתמודד על כהונה נוספת.

גורמים אחרים אף סיפרו, כי ביקורו של מובארק בימים אלו בסעודיה הוגדר בפמלייתו כ"ביקור הרשמי האחרון" במדינה, וכי המטרה האמיתית של הביקור הייתה להיפרד רשמית מידידו הטוב מבין מנהיגי ערב - עבדאללה מלך סעודיה. אותם גורמים סיפרו על שיחת נפש שניהלו השניים, במהלכה יידע הנשיא המצרי את מלך סעודיה על תחושותיו באשר למות נכדו, על מצבו הבריאותי ועל כוונתו שלא להמשיך בתפקיד.

השניים מובילים בשנים האחרונות את קואליציית ה"מדינות המתונות" באזור, המנהלת קשרים בגלוי ובגאה עם ארצות הברית והמערב, וכלל אינה חוששת לעמוד לצידן במאבקן מול אירן והחיזבאללה. בתקופת כהונתו של מובארק נמתחה גם לא אחת ביקורת קשה וחריפה, אפילו בפומבי, על התנהלות החמאס.

מי יהיה היורש?

"הודעתו הצפויה של מובארק כי לא ימשיך בתפקיד כבר מלווה בחרושת שמועות נוספת בדבר מחליפו. הנשיא המצרי לא מינה לעצמו יורש, גם ובעיקר בשל העובדה שתמיד שאף להראות למערב כי בכל זאת מתקיימת לה דמוקרטיה במצרים. ואולם, ההערכות הרווחות הן כי הוא צפוי יהיה להודיע על בנו, גמאל, הצובר תאוצה פוליטית ומדינית בשנים האחרונות ונחשף יותר ויותר לתקשורת - כמועמד מטעמו לנשיאות. גמאל נחשב לאדם בעל ידע ניכר בתחום הכלכלה, ובעל נטייה מובהקת למערב.

בחוגי האופוזיציה כבר מתנגדים שנים למהלך, וטוענים כי אם ייעשה כן - יהיה מדובר במהלך של מדינת דיקטטורה בה אין כל חשיבות לרצונו של העם. החשש הכבד במצרים הוא, שעם עזיבתו של מובארק ינסו להשתלט מפלגות האופוזיציה, ובראשן "האחים המוסלמים" על החיים הפוליטיים במדינה ולזכות בדריסת רגל בהנהגת המדינה. מובארק וממשלו מנהלים מלחמות חורמה בשנים האחרונות נגד המפלגות והגופים הקיצוניים במדינה.

סוגיית הירושה במצרים נחשבת לאחד הנושאים המדוברים ביותר בשנים האחרונות לא רק באזורינו, כי אם גם בעולם כולו. גופי מודיעין במערב כבר שנים מנסים לשרטט מודלים של תרחישים ליום לאחר לכתו של מובארק. אחד המועמדים שהציבו במערב להוות יורש מתאים לנשיא המכהן הוא הגנרל עומר סולימאן, שר המודיעין המצרי, הנחשב למקורב מאוד למובארק ולמי שמנהל את כל ענייני הביטחון במצרים. סולימאן עצמו החל להיחשף יותר ויותר בכלי התקשורת רק בשנים האחרונות, וסקרי דעת קהל שנערכים על ידי גופים זרים בקהיר מנבאים לו הצלחה בתפקיד, במיוחד על רקע העלייה הניכרת בתמיכת הרחוב בו.

הודעתו הקרובה של הנשיא תיחשב למעשה לתחילת הסוף של "עידן הגלאדיטורים", כפי שמכנים אותו בעולם הערבי. הסתלקותו של מובארק מהמפה הפוליטית והמדינית באזור, תשים למעשה סוף לרשימת המנהיגים הערביים הבולטים שניהלו את חיי מדינות ערב. מובארק יצטרף לנשיא סוריה לשעבר חאפז אסד ולחוסיין מלך ירדן. ההערכות הן שבשנים הקרובות יסיים את דרכו גם שליט לוב מועמר קדאפי - ויוריש את השלטון לבנו, הנחשב למקורב מאוד למערב. יחד עם בשאר אסד ועבדאללה מלך ירדן, תוביל חבורת המנהיגים הצעירים את האזור בעשורים הקרובים.