גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טעוני פיקוח: האם גם כאן יכול לקום "מיידוף כחול-לבן"?

הסיפור הלא ייאמן של ברנרד מיידוף, שהעלים 65 מיליארד דולר, משקף את הרשלנות של הרגולציה האמריקנית ■ האם גם בישראל יכול לקום מיידוף מקומי - או שזו שעתה הגדולה של הרגולציה הישראלית הנשכנית והמושמצת?

ברנרד מיידוף, האיש שגנב 65 מיליארד דולר, קיבל ביום ג' עונש מאסר של 150 שנה. הקורבנות יכולים לראות בכך "צדק פואטי", אבל את הכסף שהפסידו, אין מי שיחזיר. אז נכון, הנוכל בכלא, אבל הפרשה רחוקה מהסוף.

זה מתבקש, שהאנשים והמוסדות שהשקיעו אצל מיידוף ירגישו מרומים. האיש אמנם נתפס, אבל לרשויות לקח זמן רב לשים לב למעשיו. בעצם, אם בניו של מיידוף לא היו מסגירים אותו לאחר שגילו את דבר ההונאה, אולי הלקוחות העשוקים לא היו מגלים את הדברים עד היום.

בשנים האחרונות, רבים הסבירו לנו שהרגולציה היא חסם בפני הכוחות הטבעיים של השוק, שהיא רק ביורוקרטיה, שצריך לשחרר כמה שיותר פעילויות במשק מלפיתתו של הפיקוח הממשלתי. נדמה שאחרי הטלטלה שעברה על הבנקים האמריקניים וגל ההונאות שמיידוף היה רק השיא שלו, ברור היום שאי אפשר בלי רגולציה חזקה, הדוקה ואפקטיבית.

הסיפור של מיידוף והתחמקותו מביקורת פיקוחית, משקפים כמה חוליים שהם "מייד אין אמריקה", אבל ללא ספק, הדברים היו יכולים להתרחש גם פה. בהיקף אחר, כמובן, אבל עם לא פחות כיסויים והסתרות. האם הרגולציה הישראלית מסוגלת לעמוד בפרץ, או שהיא חשופה ומלאת חורים?

בשבחי האקטיביות

ההונאה שביצע מיידוף, איש פיננסים ותיק, לשעבר יו"ר בורסת נאסד"ק, נעלמה מעיניהם של המפקחים מרשות ניירות הערך (SEC), משום שהם החשיבו את מיידוף לאחד משלהם. הוא נהג לבקר ב-SEC דרך קבע, וכיהן בצוותי ייעוץ של הגוף הפדרלי, שרבים מאנשיו ראו אותו כמומחה גדול לשוקי ההון.

הכישלון הזה הביא את יו"ר ה-SEC, כריסטופר קוקס, להודיע מיד על התפטרות, לאחר שסיפר כי הוא "נחרד מאוד" מכישלונה החוזר ונשנה של הרשות לאתר את ההונאה, למרות שבמשך 10 שנים הושמעו טענות אמינות על הפרות חוק שמבצעת החברה של מיידוף.

"אני לא משוכנע שרשות ניירות ערך שונה בתפיסה שמובילה אותה ובמהות שלה מהשיטה הנהוגה בארה"ב", אומר גורם בכיר בשוק ההון. "אני לא בטוח שיש הבדל מהותי בהקשר זה בינינו לבינם. רשות ניירות ערך בארץ ובארה"ב פועלת בעיקר על גילוי. בבנקאות ובביטוח הפיקוח שונה באופן משמעותי".

הגורם, המכיר היטב את פעולות הפיקוח הפיננסיות, מזכיר כי "מיידוף עקץ של גופים מוסדיים ואנשים עשירים, הנחשבים לרוב למשקיעים מתוחכמים". הוא מוסיף כי גם לקוחות עשירים בארץ המנהלים את כספם באופן דומה בגופים פרטיים וב-Family office, כשהם חשופים לסכנות דומות, כי גם בארץ אין לגביהם רגולציה מעמיקה.

"השוק הישראלי קטן מדי"

לדבריו, זה מה שמצדיק ומחזק את המהות הנשכנית והחודרת של הפיקוח בישראל. "התפיסה של הפיקוח על הבנקים והמוסדיים התבררה כנכונה וחוזרים אליה גם בעולם. זוהי גישה שדוגלת באקטיביות, ולא מסתמכת רק על גילוי על-ידי הגופים המפוקחים. גילוי הוא דבר חשוב, אך לא מספיק, ואת זה צריך להסיק גם בארץ".

פרופ' אירית חביב-סגל מאוניברסיטת תל-אביב, מומחית לדיני חברות, טוענת שמיידוף חמק מהרשויות בארה"ב לא בגלל מחסור ברגולציה, אלא "בגלל שהיה איזשהו כשל בפיקוח על החברה שלו".

* ובאמת אצל מיידוף לא היו עסקאות בכלל.

"הוא בעצם לא השקיע במה שהוא אמור היה להשקיע, אלא הוא נתן תמיד תשואה לאנשים דרך גיוס כסף נוסף. לא ברור אם הכשל שם היה כשל של חוסר ברגולציה, או כשל שנובע מזה שהאמינו בו, כי הוא עמד בראש נאסד"ק אז הוא נתפס כבן-אדם מאוד מכובד, ולכן לא בדקו עד הסוף מה קורה".

* אפשר לומר שהרגולטור בישראל מצוין וכל הביקורת על עודף רגולציה לא מוצדקת?

"אני חושבת שבמדינה כמו ישראל, זה באמת לא היה יכול לקרות, גם כי בישראל הכל מאוד קטן, ולא כל-כך בגלל התכנים של הרגולציה, כמו בגלל שבסביבה הישראלית יותר קשה להסתיר דברים כאלה. בסופו של דבר מישהו כבר היה שומע ממישהו שמתמצא בתוך מה שקורה שם, ואיכשהו זה כבר היה דולף וכולם היו יודעים על זה".

* לגבי מיידוף, כבר משנת 1999 היו חשדות שלא נחקרו כמו שצריך. הרגולטור כשל. בישראל זה משהו שיכול לקרות?

"לא היה סיפור בסדר גודל זה בישראל. גם לא יכול להיות, אני מניחה. בישראל היקף הפעילות בשוק ההון לא מאפשר את זה. זה שוק קטן מדי לדעתי בשביל לבצע תרמיות כאלה".

פרופ' שרון חנס מסרב להתנחם בהערכה שהונאה סטייל מיידוף לא הייתה כאן. "קל להגיד שזה (מיידוף) לא יכול לקרות פה, אבל העדות היחידה שיש לנו לכך, היא שזה לא קרה. אני באמת מקווה שלא יכול לקרות כזה דבר בארץ, אבל זה קצת יהיר להגיד את זה".

* האם הכשל הוא בהכרח כשל פיקוחי?

"יש פה עניין של תרמית נטו. זה לא עניין פשוט של אי-גילוי. זה מישהו שעשה מאמץ גדול כדי לרמות ופיתח תוכנות כדי שזה ייראה כאילו ההשקעות שלו הן אמיתיות. גם אם יש רגולציה מאוד טובה, לא בטוח שזה היה מתגלה. אני חושב שקודם כל יש פה כשל אדיר של רואי החשבון שלו".

פרופ' חנס רואה ברואי החשבון את הסכר בפני הונאות כאלה. "מטריד אותי הכשל של רואי החשבון. אמנם מיידוף לא ניהל חברה ציבורית ולכן אין לו רואה חשבון שעומד בכל הכללים של רואה חשבון של חברה ציבורית. אבל בכל זאת, לרואה חשבון יש כללי אי-תלות וכללי אתיקה, והכשל פה הוא מאוד מפתיע".

* אז מקרים כמו מיידוף מוכיחים שהרגולציה נדרשת ואולי אפילו צריך יותר.

"אני לא הייתי רץ להוסיף רגולציה בלי מחשבה בגלל שדבר כזה קרה. רגולציה בארה"ב היא מהרגולציות הסמיכות בעולם. בארה"ב יש רגולציה כמעט בכל תחום. רגולציה מאוד אינטנסיבית. התקציבים שארה"ב משקיעה בזה הם הרבה יותר גבוהים מאשר במקומות אחרים. ולמרות זאת, שם אנחנו רואים את השערוריות הגדולות ביותר".

* אז איך זה קורה להם?

"הסיבה היא ששערורייה זה לא רק פונקציה של כמות הרגולציה, אלא זה גם עניין של תרבות ועניין של אנשים. עד כמה הם תאבי בצע. וזה עניין של הזדמנויות. מטבע הדברים, בשוק הישראלי ההזדמנויות הן יותר קטנות והאפשרויות לתרמית הן יותר מצומצמות, והרגולציה צריכה להיות בהתאם".

* הפיקוח אצלנו ראוי, אם כן, לשבחים?

"יש תחומים שיש להם תת-פיקוח, יש תחומים אולי שיש להם עודף פיקוח, וצריך לעבור תחום-תחום ולבדוק אותו. לא הייתי ממהר להגיד אמירה כללית לכאן או לכאן. מעילה כמו שהייתה לנו בבנק למסחר זו מעילת ענק במונחים של השוק הישראלי. דברים רעים יכולים לקרות. רגולציה אינה התגובה הטובה ביותר לתרמית מהסוג של מיידוף. זה לא דבר פשוט למנוע אותו מלכתחילה".

הרגולציה כעלה תאנה

דידי לחמן-מסר, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, לא מתלהבת מהשבחים לפיקוח בישראל. "הרגולציה היא תמיד עלה תאנה. כשיש הצלחה אז הרגולציה לא בסדר ומפריעה להצלחה, וכשיש כישלון כלכלי אז פתאום כולם מבקשים רגולציה כדי שתסדר להם את העניינים".

* זה באמת מה שהיה בתקופת הגאות בשוקי ההון בעולם.

"כששווקים מפוקחים משגשגים ומצליחים, באים ואומרים 'תעזבו את הרגולציה. אתם מפריעים לשוק לפעול'. וכשהשוק כושל באים ואומרים, 'רגע, צריך רגולציה'. שני המקרים קיצוניים ולא רלוונטיים. גם כשהשוק מצליח יש מקום לרגולציה וגם כשהשוק נכשל".

* בארה"ב גם היה סיפור שאחד המבקרים שבאו לבדוק את החשדות התחתן בסוף עם האחיינית, שהייתה סמנכ"לית רגולציה.

"זה דבר מדהים, כי כנראה שה-SEC ידעו על זה. הסיפור של הקשר הרומנטי הוא ממש סיפור לסרט. העובדות כנראה היו על השולחן אצל מישהו והוא לא התעורר, כי הוא נרדם בשמירה בכוונה".

* כלומר, גם ברשויות עלולות לצוץ שחיתויות למיניהן.

"הציבור לא יכול לצפות שהרגולציה תפתור את כל הבעיות. אנחנו לא יכולים להירדם ולהגיד 'יש רגולטור והוא צריך לדאוג לנו'. בוא ניקח לדוגמה את רשות ניירות ערך. התפקיד שלה זה להביא אינפורמציה לציבור המשקיעים. אם ציבור המשקיעים אדיש לאינפורמציה שמוסרים לו וממשיך לקנות מניות של חברה - אז הרגולציה כאן עמדה במשימותיה".

ד"ר אייל סולגניק נותן בהם סימנים. "'מיידופים' בוחרים במקום הקל ביותר, נטול הפיקוח, כדי לפעול בו". המסקנה שלו היא, כי כל עוד לא יהיה פיקוח מלא, על כל הגורמים והמוצרים, תמיד יהיו 'מיידופים' והם ימצאו להם שטחי פעולה נוחים.

"המקרה של מיידוף הוא מרתק. אין לפטור אותו במילים 'עוד גנב'. יש להשקיע מאמץ ניכר על מנת להסיק ממנו את המסקנות הנכונות, כי הוא מקפל בחובו את כל הבעיות של השווקים הפיננסיים המודרניים: תאוות הבצע, השטחיות, חוסר הבדיקה וההתעלמות מ'דגלים אדומים', הנכונות להאמין בתופעות נטולות הגיון כלכלי כדי להתעשר".

ד"ר סולגניק מכנה את חוסר הבדיקה מצב של "ארביטראז פיקוחי", ובה שחקנים בשוק בוחרים במנגנוני התאגדות ופעולה הכרוכים במינימום פיקוח, כפי שקרה גם במקרה מיידוף. "יש לחתור להשוואה של עוצמת הפיקוח לכל רוחב שווקי ההון ועל כל שחקניו, כך ששחקנים דומים ומוצרים דומים - יהיה שמם אשר יהיה - יהיו נתונים לאותו פיקוח הדוק".

* בהכנת הכתבה השתתף רון שטיין.

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35