האוצר בארה"ב מצמצם את רכישות אג"ח המשכנתאות

בחודש מארס הכריז האוצר כי ירכוש מהבנקים אג"ח משכנתאות ב-100 מיליארד ד' ■ אלא שמאז השווקים התאוששו והממשל החליט להקטין משמעותית את היקף הסיוע ולדחות חלק אחר של התכנית למועד בלתי ידוע

בחודש מארס חשף משרד האוצר האמריקני תכנית לרכישת אגרות חוב מגובות משכנתאות, אשר היקפה יתחיל מ-100 מיליארד דולר. התכנית נקראה PPIP (רש"ת: Public-Private Investment Program) ומטרתה הייתה לרכוש מן הבנקים האמריקנים את הנכסים הרעילים ולסייע בניקוי מאזניהם. אלא שמאז השווקים הפיננסים הפגינו התאוששות מרשימה, ולפיכך החליט האוצר האמריקני להפחית משמעותית את היקף התכנית ולהתחיל אותה עם 20 מיליארד דולר בלבד.

על פי דיווח של סוכנות בלומברג, המתבסס על גורמים המקורבים לנושא, האוצר יתחיל עם יספק בשלב ראשון סכום של 1.1 מיליארד דולר ל-10 גופי ניהול השקעות שיתחילו ברכישת הנכסים הרעילים. נזכיר כי מאז התרסקות שוק משכנתאות הסאב-פריים, גופים פיננסיים בארה"ב וברחבי העולם מצאו עצמם עם ני"ע מגובי משכנתאות שערכם צנח, מה שהביא למחיקות עתק בהיקף של למעלה מ-1.5 טריליון דולר בשנתיים האחרונות. הן משרד האוצר והן הפדרל ריזרב השיקו תכניות שונות לרכישת חלק מאותם ני"ע רעילים, במטרה לסייע לבנקים האמריקנים להתאושש מההפסדים הכבדים, שגרמו ל-19 הבנקים הגדולים בארה"ב לגייס סכום של 100 מיליארד דולר דרך הנפקות מניות, אג"ח ומכירת נכסים.

ההערכה בוול סטריט היא שכעת, לאחר התאוששות השווקים, המוסדות הפיננסים בארה"ב יוכלו להתמודד עם הנזקים שייגרמו כתוצאה מהמשך ההחזקה באותן אג"ח מגובות משכנתאות, כך שתכנית האוצר לרכוש את אותם ני"ע אינה קריטית יותר, כפי שהייתה לפני מספר חודשים. ייתכן ובמידה והפאניקה תחזור לשווקים המצב ישתנה והגדלת התכנית לרכישת האג"ח מגובות המשכנתאות תוגדל, אולם לעת עתה נראה כי הבנקים מסוגלים להתמודד עם הנכסים הרעילים במאזניהם.

חלק נוסף בתכנית ב-PPIP מיועד לסייע לבנקים האמריקנים למכור את האג"ח למשקיעים פרטיים - נדחה למועד בלתי ידוע בחודש שעבר. שר האוצר, טימותי גייתנר, אמר אז כי הצורך בתכנית כאלו מצד הממשל פחת משום שאמון הציבור בשווקים חוזר.