הכנסת: לחשוף את הדו"ח הפנימי של בנק ישראל

תחקיר "גלובס" על הדו"ח הפנימי שבנק ישראל מסתיר עורר היום סערה במערכת הכלכלית ■ הכנסת: "השקיפות היא תנאי מחייב ליכולת הציבור לתת אמון בבנק ישראל"

"חשיבותה של הביקורת הפנימית בכל ארגון היא מכרעת, ובהחלט כלי חשוב לייעול עבודת המערכת. עם זאת, ובעיקר כשמדובר בגוף כמו בנק ישראל, השקיפות היא תנאי מחייב ליכולת הציבור לתת אמון בבנק ישראל. לפיכך אין ספק שהדו"ח הזה, לפחות ברובו, ראוי שייחשף לציבור, בוודאי בכל הנוגע להתנהלות הבנק בנושאי התקשרויות, כספים וכוח אדם. אני מצפה מנגיד בנק ישראל סטנלי פישר לגלות אומץ ומנהיגות, וכבר להכניס את בנק ישראל למסלול השקיפות".

כך אמר היום (ב') ח"כ יואל חסון (קדימה), יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה בתגובה לתחקיר "הפצצה המתקתקת של בנק ישראל" ("גלובס", 5.7.2009). ממשרד מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס נמסר כי "על-פי החוק, למבקר המדינה סמכות לקבל כל חומר שהוא מוצא לנכון, ואכן בעבר קיבל משרד מבקר המדינה על-פי בקשתו דו"חות פנימיים של בנק ישראל שנדרשו לצורך ביצוע מטלת ביקורת. מבקר המדינה תומך במוצהר בשקיפות מרבית, בעיקר במגזר הציבורי. יחד עם זאת יש לדון בכל מקרה לגופו".

עו"ד דניאל קירס. מנהל מחלקת ליטיגציה כלכלית בתנועה לאיכות השלטון מסביר שחלק מהבעיה טמונה בחוק חופש המידע: "מצב כזה שבו הבנק המרכזי של מדינת ישראל מצליח לתעתע, במשך חודשים ארוכים, באזרחים שאותם הוא אמור לשרת, הוא תולדה של המבנה של חוק חופש המידע שמטרתו היתה לשפר את מצבו של האזרח מול הרשויות. אבל למעשה במובנים לא מעטים הרע החוק את מצבו של האזרח.

"על-פי החוק יכולים לחלוף חודשים רבים והרשות יכולה לתת לעצמה ארכה שוב ושוב לפני שהיא צריכה בכלל לתת מידע או לנמק מדוע היא מסתירה את המידע, ונראה שאפילו שופטי בית המשפט העליון ערים לכך. לנו, בתנועה לאיכות השלטון, יצא שבית המשפט העליון נמנע מלהעביר עתירות שלנו למסלול חוק חופש המידע, תוך שהם אומרים, באולם הדיונים, שהליכה במסלול חוק חופש המידע יכולה לקחת שנים".