חברת זוגלובק בוחנת מעבר מנהריה לשלומי

רוצה למכור את שטחי הנדל"ן היקרים שלה בשדרות געתון שבמרכז נהריה ולהרחיב את המפעל הקיים בשלומי ■ מקווה כי שר התמ"ת בן-אליעזר יצליח לבטל את דרישת הסף ל-25% ייצוא לשם קבלת סיוע ממרכז ההשקעות

חברת המזון זוגלובק, המעסיקה 1,200 עובדים וקבלנים, רוצה לסגור את המפעל המיתולוגי שלה בנהריה, אחד משני העסקים המזוהים עם העיר הצפונית (לצד שטראוס), ולהרחיב כנגד זה את מפעלה שבשלומי, תוך החדרת טכנולוגיות חדשניות למפעל המורחב - כך נודע ל"גלובס". זוגלובק גם מעוניינת למכור ליזמים את השטחים שבבעלותה בנהריה, 10 דונם על שדרות הגעתון.

בסיור שקיימו היום (ג') שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, ומנהל מרכז ההשקעות בתמ"ת, חזי צאיג, בצפון הארץ ובתוך כך גם במפעל זוגלובק בשלומי, פנה אל בן-אליעזר המנכ"ל החדש של הקבוצה, אלי זוגלובק, והעלה בפניו את הנושא, תוך שהוא מציין כי הוא מעוניין לשם כך לקבל מענקים ממרכז ההשקעות של התמ"ת.

לא זכאית

נציין כי במצב הנתון זוגלובק אינה זכאית לקבל מענקים מהתמ"ת, שכן ישנו תנאי סף לזכאות החל מ-2005 - והוא שהמפעל הפונה ייצא לכל הפחות 25% מתוצרתו. בן-אליעזר פועל לשנות את המצב באופן זמני, כך שתוחל תקנת שעה למשך שנתיים שתסיר את המגבלה הזאת. מטרתו היא להקל על מפעלים שרוצים להתרחב בתקופה המשברית שבה הכלכלה הישראלית נתונה כעת, כדי לאפשר את הרחבת כוח העבודה במשק.

בעניין זה פנה בן-אליעזר באחרונה לשר האוצר, והנושא נמצא בדיונים בין התמ"ת לאוצר. אם יעלה הדבר בידיו, יהיה בכך בין היתר פיתרון לעניינה של זוגלובק. במהלך הסיור אמר בן-אליעזר: "עלינו להמשיך לתמוך במפעלים כחול-לבן בדגש על פריפריה".

צאיג ציין במהלך הסיור, כי "המשרד יבחן את הבקשה בהתאם לכלים העומדים לרשותו. העובדה ש-20% מהמועסקים אצל זוגלובק הם בני-מיעוטים בהחלט מהווה בעינינו ערך מוסף שיש להתחשב בו".

חלק מהמועסקים בזוגלובק הם גם צד"לניקים לשעבר, ואף זאת נרשם מבחינת התמ"ת לזכותה של החברה.

תוכנית ישנה שהתעכבה

נזכיר כי בשנת 2000 הקימה זוגלובק את המפעל החדש יותר שבשלומי בהשקעה כספית של כ-40 מיליון דולר, מתוכה 10 מיליון דולר במענק בנייה של התמ"ת.

בנהריה נותרה פעילות מוצרי הטבע (העשויים מסויה ומתירס) ומוצרי הבשר המעובדים של זוגלובק (מוצרים לברביקיו, נקניקיות ונקניקים), המהווה כ-50% מפעילות הבשר של זוגלובק.

למעשה, כבר בשנת 2000 החלה זוגלובק במהלך של העתקת הפעילות לשלומי, בשל צמצום השטח העומד לרשותה בנהריה, אולם מסיבות שונות המהלך לא הושלם עד היום, וכעת החברה רוצה להתניע אותו מחדש.

אלי זוגלובק, מנכ"ל החברה ודור שלישי בניהולה, אישר את הדברים וציין כי "מטרת המהלך היא התפתחות וצמיחה של זוגלובק. השטח העומד לרשותנו בנהריה קטן ומגביל את כוונות הצמיחה שלנו. בכוונתנו להיכנס לתחומים שונים בתחומי הבשר והעוף, ובמצב הנתון אנחנו לא יכולים. מעבר לשלומי יאפשר לנו להתרחב ולהעסיק עובדים נוספים", אמר זוגלובק.

חלק ממהלך ההרחבה מיועד גם לשדרג את המפעל של זוגלובק מבחינה טכנולוגית, ולשם כך בכוונת החברה לפנות לערוצי הסיוע של המדען הראשי בתמ"ת. זאת, במטרה להיכנס לאפיקי פעילות חדשים בתחום הבשר שיקנו לחברה יתרון טכנולוגי.

קרקע חשובה

במפעל בשלומי פועלים תחומי הפסטרמות והלוגיסטיקה של זוגלובק. בבעלות החברה 53 דונם בשלומי, מתוכם 25-30 דונם פנויים לבנייה.

מדובר בקרקע חשובה לשלומי מבחינת הארנונה. זוגלובק מייצרת 30% מתשלומי הארנונה של התעשייה בשלומי כבר היום, ולכן מהווה עבור העיירה קטר משמעותי. "המעבר לשלומי יוכל לפתוח אפיקים חדשים של התייעלות לחברה", אמר זוגלובק.