ראובן אדלר: "בישראל נורא אפור ויגוני - חייבים לשדר שכיף אצלנו"

אדלר, יו"ר קבוצת אדלר, חומסקי & ורשבסקי, בוועידת תקשורת ונתח שוק של "גלובס": "אנחנו חייבים לשדר לעולם שיש במדינה שלנו מכל טוב, ולא רק נכים" ■ אייל ארד: "צריך להבין שהחדשות מאצלנו ימשיכו להיות רעות"

"ישראל מתאפיינת כדובי לא-לא", אמר היום (ב') מוטי מורל, יועץ אסטרטגי במורל צור תקשורת, במסגרת פאנל שכותרתו "מה עשית בשביל המדינה", בוועידת תקשורת ונתח שוק של "גלובס" בשיתוף TWS, שמתקיימת היום בתל-אביב.

"אנחנו כל הזמן מגיבים. זאת הבעיה" אמר מורל. "הבעיה נוצרה כבר בשנת 1948 - אז עלתה בעיית הפליטים. מדינות ערב המשיכו את הבעיה, וישראל לא פתרה אותה לאחר מלחמת ששת הימים, והשנאה שם מתפוצצת לנו בפרצוץ, ולא השכלנו לפתור את זה. כל עוד נאחר לפתור את הבעיה הזו, נהיה במצב יותר גרוע". הוסיף.

"אפשר להסביר לעולם שגם אם מחר תקום מדינה פלסטינית, כלכלית היא לא תוכל לעמוד על הרגליים. ההכנסה לנפש בשטחים היא 1,200 דולר, במקום 5,000 דולר למצרים, למשל. עד שהדבר הזה לא ייפתר, לא יעזור לנו שתי מדינות לשני עמים. גם נתניהו אמר את זה - ברגע שיהיה להם דיור נורמלי, וכו', אז יהיה להם מה להפסיד. הדרך להגיע לשלום היא קודם כל דרך המצב הכלכלי". אמר.

ראובן אדלר, יו"ר קבוצת אדלר, חומסקי & ורשבסקי אמר כי "ישנם 6 פרמטרים להעדפה של המדינה. בכל הפרמטרים האלה אנחנו נמצאים בתחתית הרשימה, הכל כאן נורא אפור ויגוני. אם לא נצליח לשדר שכיף אצלנו - חבל על הזמן של כולם. יש במדינה הזו מכל דבר, אנחנו חייבים לשדר שאנשים חיים פה, יש פה מכל טוב, ולא רק נכים".

אדלר הוסיף כי "מחקר שעשה סטנלי גרינברג מראה שיותר מ-80% מהאמריקנים בכלל לא יודעים מה זה ישראל. הבעיה היא שכל מה שמתקשר עם ישראל, זה או יגון, או דת. או שיש מלחמות, או שמצלמים פה אנשים שבאים לבקר ביד ושם, או שאם לורה בוש באה לפה מצלמים אותה עם מטפחת בכותל. הכול פה זה גמלים, אפור, יגון - בדרך שבה אנחנו נתפסים בחוץ - אין טבע, אין הי טק, אין את כל הדברים שאנחנו רוצים לשדר".

"יוון, למשל, הצליחה לצאת לגמרי מהתדמית של האותיות היווניות, ההיסטוריה והמוזיקה המסורתית. במשך שנים מראים שם חיים של כיף ולאט לאט זה מחלחל ועובד". אמר אדלר. "אני אומר כך: אם למשל היו מצלמים את הסרט הבא של ג'יימס בונד בתל אביב, ורואים איזו עיר סווינגינג זאת ואיזה חופים מרהיבים יש בה, זה היה עושה יותר מכל קמפיין. זה מה שקרה למונטנגרו, שצולמו בה סצינות לסרט הקודם של בונד". הוסיף.

"כל מה שרואים בחוץ מכאן זה אנשים קשי יום, ואנחנו לא כאלה. והעידוד של סרטים ישראליים פה, זה רק עידוד של סרטי יגון. אם אין שם איזה מחבלת או משהו כזה, לא מקבלים את זה מבחינת הקרנות של הקולנוע. אבל אם יש, כולם שם מיד אומרים שזה אחלה סרט ומשקיעים בו. ואז בסוף מה שיוצא זה רק ואלס עם באשיר וטנגו עם מוחמד". אמר אדלר.

לסיכום דבריו, אמר אדלר כי, "הקמפיין לשיפור התדמית של ישראל צריך להיות שבישראל יש הכול. Everything. גם דברים יפים וגם מכוערים, גם ים, גם מדבר, גם סקי, גם חופים מדהימים וגם עיר נהדרת כמו תל אביב עם מסעדות מעולות לא פחות טובות מאשר באירופה. זה מה שלאורך זמן ישנה את התפיסה שיש היום על ישראל".

אייל ארד, יו"ר קבוצת יורו ישראל: "כדי לעשות זאת, עלינו לצאת מהפרדיגמה של 'הסברה' . ישראל היא מותג כמו כל מותג. המותג הוא מה שיודעים ושומעים עליו, וכתוצאה מכך - מה שחושבים עליו. מי שמוביל את העסק זו תעשיית החדשות. צריך לזכור: גם BAD NEWS IS GOOG NEWS. המדינה הקטנה שלנו - נפל בחלקה להיות במוקד העניינים של כל העולם - במובן הזה JEWS IS NEWS".

ארד הוסיף, כי "צריך להבין שהחדשות מאצלנו ימשיכו להיות רעות, ורוב הכתבים בעולם שאוהבים אותנו - ימשיכו לאהוב, וכתבים כמו מה-BBC, שלא אוהבים אותנו - לא יאהבו ולא תעזור שום הסברה".

אבי בניהו, דובר צה"ל: "סליחה שניצחנו. מופעלת עלינו חולשת העוצמה. אנחנו אחד מ-8 מדינות שיש להן טיל באליסטי. יש פרוייקטים נפלאים של הסברה, כמו תגלית, והשיווק של אל-על, למשל. המדינה שלנו נתפסת סביב מה שמצטלם, בייחוד בארה"ב- כמו הפגנות של חרדים למשל".

בניהו הוסיף: "אני חושב שאנחנו צריכים להמשיך לנצח. אני מעדיך שנמשיך לנצח - לא רק צבאית, גם מדעית וכן הלאה. אך ייקח לזה זמן, אין קיצורי דרך. עלינו לטעת את אוהלנו פה, להיות אור לגויים, לקלוט עלייה, לקדם את הפריפריה וכו' - וזה לא פשוט, צריך לעשות את זה לאט לאט. אנחנו צריכים לחתור לסיום הסכסוך מהר ככל האפשר".

מורל: "בחדשות יש מלחמות, bad news. גם רה"מ נתניהו אמר. הרעיון של יציבות כלכלית לפלסטינים אינו דורש קונסטרוקציות מסובכות, אני לא חושב שזה מסכן את הקואליציה, וזה מעמיד את ישראל בעמדה של יוזמת. זה יכול לשנות את כל הכיוון של ישראל - ואז אפשר להציג את כל החתיכות בת"א, את כל הקידמה הטכנולוגית וכו'".