גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נותנת טעם לפגם

האוצרת הראשית של מוזיאון חיפה, תמי כץ-פרימן, מספרת על אמנות דרך העיניים שלה

"כמו היופי, גם הגרוטסק הוא ערך יחסי ולא מוחלט, המצוי בעיני המתבונן", כותבת תמי כץ-פרימן בפתיחת הקטלוג של התערוכה החדשה "הגזמה פראית", שתיפתח במוזיאון חיפה לאמנות בסוף השבוע. התערוכה - ובעצם מדובר באשכול תערוכות, גוף רב-פנים אך קוהרנטי, כנהוג במוזיאון בשנים האחרונות - עוסקת בגוף הגרוטסקי באמנות העכשווית.

מדובר כאן בכפל-לשון מכוון: מצד אחד, זהו "גוף עבודות" רחב ועשיר, ומצד שני אלה ייצוגי הגוף האנושי, אשר רווחים במיוחד בעיסוק הגרוטסקי. הגוף הוא אובייקט התצוגה הנוח ביותר להדגים בעזרתו את המגוחך, הנלעג, המופרז, המזעזע והאבסורדי, ובאמצעותו מביעים האמנים עמדה וביקורת גם על העולם שבו הם חיים ועל האמנות עצמה.

"התערוכה הזו היא מאוד אני. זו האוצרות שמעניינת אותי", אומרת כץ-פרימן. "לא מעניין אותי לעסוק במוטיבים, במשהו שהולך לאורך ההיסטוריה של האמנות. אני רוצה לכוון זרקור לתופעות, למשהו שקורה, שאפשר ללמוד ממנו משהו חדש ולגלות משהו בעולם". ואכן, עבודתה מגלה משהו לבאי המוזיאון מאז נכנסה לתפקיד, לפני ארבע שנים. במהלכן, בעבודה עקבית ומקצועית, ניערה את התדמית המנומנמת של המוזיאון ויצקה בו אווירת "עכשוויות" מסקרנת ומגרה.

*את נראית מאוד שייכת לטריטוריה הזו.

"דווקא מאוד התלבטתי כשהציעו לי את התפקיד. הייתי אוצרת עצמאית במשך 14 שנה. בשנים האלה גיבשתי את הקו ואת הטעם שלי, את חוט השדרה האמנותי-אוצרותי שלי. חששתי לוותר על העצמאות הזו, אבל זו הייתה הזדמנות. הם הזמינו אותי בגלל שהתאמתי להם, שאבוא ואצבע את החלל הזה בצבעים שלי. זה היה כנראה הרגע הנכון בשבילי, מצב של WIN WIN".

המבנה מכתיב את הקונספט

את הקו הרדיקלי שלה באוצרות ניתן לזהות למשל בטרילוגיית התערוכות שהציגה בשנים האחרונות: "רגשות מעורבים", "פאטה מורגנה" ו"מלאכה בנים". מי שמתבונן קצת רחוק יותר אל העבר, מזהה גם את הקשר בין "מלאכה בנים" לתערוכה "אוברקראפט", שאצרה ב-2003 בגלריה של אוניברסיטת חיפה ולאחר מכן הוצגה בבית האמנים בתל-אביב, ועסקה באמנות שמייצגת עמלנות מסורתית בעבודת נשים, מעין "מלאכה בנות", אם נרצה.

"אני אוהבת לזהות מגמה והתרחשות. ב'הגזמה פראית' אני חוזרת לעבוד באותה שיטה של אשכול תערוכות שיש ביניהן קשר תמטי, מאפיין בולט, אבל לא מוטיב חוזר אלא תוכן שמייצג מגמה שרוחשת באמנות".

הזיהוי שלה מלווה בבחירת עבודות שפורשות קשת רחבה ועשירה של סגנונות וז'אנרים לעיני הצופה. במקרים רבים סיור בתערוכה הוא כמו מעקב סמוי אחר קו המחשבה של האוצרים. במקרה של כץ-פרימן, זהו קו מחשבה בהיר וניתן לחיבור, גם לחובבי אמנות "קלים" ולא רק לבעלי ידע מוקדם. עם זאת, היא לא נוטה לפופוליזם, ואינה בוחרת רק מתחת ליד. היא חוקרת את החומרים לעומקם ומקבצת עבודות ממקורות קרובים ורחוקים - אמנים ישראלים ותיקים וצעירים לצד אמנם מחו"ל, מוכרים יותר ופחות.

התוצאה היא, שמי שמגיע למוזיאון חיפה מקבל ברוב המקרים יותר מתערוכת אמנות. הערך המוסף הוא ב"מיפוי" של תופעה או נושא, ופרישתו לנגד עינינו. הקשרים וההקשרים שמוצגים בתערוכות משמשים כר נרחב לאסוציאציות וחומר למחשבה. אבל היא עושה זאת בעדינות, כ"הצעת הגשה", לא באופן דידקטי ומחייב וללא התנשאות אינטלקטואלית.

*איך נוצר הפורמט של אשכול התערוכות?

"המבנה של המוזיאון מכתיב את הקונספט האוצרותי שלי. לא יכולתי לבוא עם פנטזיה ולהלביש אותה על המקום. להפך. למדתי את המבנה ואת אופיו ועבדתי איתו. למשל, הבנתי שלא ניתן לעבוד בנפרד על תערוכות שונות. זה חלל אחד עם גודל ויחסים בין האולמות שלא מאפשר הפרדה וסגירה של חלקים. כך קורה שפעמיים-שלוש בשנה אנחנו צריכים לסגור הכל לשלושה שבועות, להוריד ולהעלות תערוכה".

המוזיאון שוכן בבניין אבן חיפאי-ערבי ישן בן שלוש קומות, על צומת רחובות בין העיר התחתית להדר הכרמל. לא האזור היוקרתי והמפותח ביותר בעיר, אולם אזור שמהווה מעין "בועת תרבות", כשהמוזיאון נמצא בתווך בין ואדי ניסנאס ובית הגפן, בית אגודת האמנים והמדעטק בבניין הטכניון ההיסטורי. "אין לנו כיכר או רחבה בכניסה למוזיאון, כמו במוזיאונים גדולים, שהם יותר היכלות. היה לי חשוב ליצור רגע של מעבר, השתהות, שמגדיר את הכניסה למוזיאון. בתכנון הפנים יצרתי במבואה קיר התמצאות, והמצאתי את 'מיוחד לפינה', מקום לעבודת אמנות שמטרימה את התערוכה, מעין מתאבן. מיתגתי אותה 'מיוחד לפינה' על משקל site specific".

ב"הגזמה פראית" זוהי עבודת וידיאו של האמן ההולנדי הפרובוקטיבי ארווין אולף, שמציג בעבודה זו פנים ג'וקריות, מוקיוניות, שמתחלפות כל הזמן. בעבודה אחרת שלו בתערוכה הוא מציג שתי נשים במפגש חברתי-סקסי ב-2019. הוא מציג את הגרוטסקי שבניתוחים פלסטיים חסרי גבולות, נשים שנראות מצוין במבט ראשון, אך במבט מקרוב רואים שהן כבר מתוחות ומעוותות מכל כיוון, ויחד עם זה משדרות אווירה אריסטוקרטית, של יוקרה המאפשרת לכל זה לקרות.

*למה בחרת להדגיש את ה"הגזמה"?

"בקטלוג אני כותבת ש'הגזמה היא כמו אמת כפולה'", היא מצטטת מספרו של לארס סובי כריסטנסן, "חצי אח". "מצד אחד, העבודות בתערוכה משקפות את העולם ככאוטי, מעוות ופגום - עולם של עודפות, ערבוב סדרים, זליגה וחדירה מתמדת של הדברים זה לזה. מצד שני, הן מצביעות על הבחירה בדמיון, בתת-ההכרה ובמה שמצוי מעל ומעבר למציאות. עמדותיהם של האמנים ביחס למושאי העבודות השונות נעות בין אכזריות, ציניות, נלעגות והגחכה לבין הזדהות וחמלה", היא כותבת בקטלוג התערוכה.

קובי אוז אוצר

כץ-פרימן מחלקת את העבודות בתערוכה לשתי קבוצות עיקריות: "האחת הומוריסטית והאחרת קודרת. לעתים האימה הפרוידיאנית, החרדה והאפלה, שוכנת לצד הקריקטורי, המשעשע. בתערוכה ניכר המתח הזה". כך למשל, היא מציגה את דמות ה"ערס" שצייר בויאן, אמן ישראלי צעיר, כדמות מייצגת ש"על כתפיה ניתן להסביר את כל התערוכה. החיוך שלו, העין הקורצת, זווית הפה המשוכה למעלה", דמות שמציגה משהו מוכר בנוף המקומי, אבל גם האוניברסלי. מין אדנות וגסות מגוחכת ומרתיעה בו-זמנית.

בין האמנים המוצגים בתערוכה בולטת נציגה יוצאת דופן, נטלי דיורברג, אמנית שוודית שנחשבת לכוכבת העולה של הביאנלה בוונציה המתקיימת בימים אלה. דיורברג זכתה בפרס אריה הכסף לאמן צעיר בוונציה. "היא עושה עבודות וידיאו באנימציית פלסטלינה, על-פי 'אגדות ילדים שהשתגעו'. יש בעבודה שלה אכזריות קיצונית וציניות, אבל גם ילדותיות".

לצד התערוכה הראשית מוצגת תערוכה שאצר קובי אוז, בהזמנתה של כץ-פרימן. "כחלק מהניסיון להציג את האוסף מזווית לא שגרתית. אני מזמינה אנשים שאינם מעולם האמנות, שייכנסו עם עין שובבה ורעננה ויסתכלו ממקום תרבותי אחר. עשינו את זה בעבר עם יהודית קציר ועם יהושע סובול. עם קובי אוז היה תהליך מרתק. הוא בחר 15 אמנים מהאוסף ובא עם קונספט אוצרותי של תלייה מיוחדת במינה. הוא גם כתב טקסט שמנמק את הבחירה - על כך שבעצם העולם הוא יצירה גרוטסקית". *

"הגזמה פראית", מוזיאון חיפה לאמנות, שבתאי לוי 26, חיפה, הפתיחה: שבת 18.7

עוד כתבות

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות