סיכום המחצית הראשונה של 2009: תנובה, שטראוס, אסם וקוקה-קולה יורדות

נטו, סנו וחוגלה-קימבלי עולות ■ בשוק מוצרי הצריכה השוטפת הספקים המובילים במזון יורדים, והספקים המובילים בנון-פוד עולים

נתח השוק של 5 הספקים המובילים בתחום המזון והמשקאות רשם ירידה במחצית הראשונה של השנה, בעוד שנתח השוק של 5 הספקים המובילים בתחום הטיפוח הפרט - עלה. כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

עוד עולה כי בכל הקשור למוצרי הצריכה השוטפת (FMCG), השוק המבורקד רשם במחצית הראשונה ירידה כספית של 1.5% בלבד, והסתכם ב-17.6 מיליארד שקל, לעומת 17.9 מיליארד שקל במחצית הראשונה אשתקד.

תחום טיפוח הפרט והבית (3.1%-) ותחום המשקאות (2.3%-), הובילו את הירידה בשוק בעוד שתחום המזון נפגע בצורה הקלה ביותר ורשם ירידה של 1.1% בלבד. עם זאת, חשוב לציין כי המחצית הראשונה של השנה התאפיינה בשחיקת מחיר של מוצרים רבים כך שהנתונים עשויים להעיד על ירידה ריאלית גבוהה מעט יותר בצריכה.

תנובה, שטראוס, אסם והחברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה), איבדו יחד במחצית הראשונה של השנה 0.8% מנתח השוק הכולל שהחזיקו במחצית הראשונה של 2008. לעומתן, הספק החמישי בגודלו בשוק, נטו סחר, הגדיל את נתח השוק שלו ב-0.4% מכלל השוק, מ-4% ל-4.4%.

תנובה, המובילה את השוק, סבלה במחצית השנה ממשבר האיכות של מעדנות שבמסגרתו נעדרו מוצרי מעדנות מהמדפים למשך 3 חודשים. גם העובדה שמעדנות חזר לשלוט בקטגוריה ביוני, לא הצליחה לגשר על הפער ותנובה רושמת ירידה בנתח השוק הכולל, למרות העלייה שרשמה החברה בתקופה זו בכל יתר תחומי פעילותה.

נתח השוק של קבוצת שטראוס יורד במחצית מ-12.1% ל-11.8%, ירידה המשקפת גם היחלשות בשוק החלב. השחקנית השלישית בשוק, קבוצת אסם, נחלשת אף היא ונתח השוק שלה יורד מ-9.2% ל-9%. מגמה דומה נראית אצל קבוצת קוקה-קולה שסובלת מהיחלשות שוק המשקאות. נתח השוק של קוקה-קולה יורד מ-6.7% ל-6.6%.

לעומת זאת, החמישייה השנייה שומרת על כוחה ואף מתחזקת: נתח השוק של יוניליוור, יפאורה-תבורי, ודיפלומט - עולה. זוגלובק שומרת על כוחה ונתח השוק של טמפו יורד.

הספקים המובילים בתחום טיפוח הבית והפרט התחזקו. נתח השוק של חוגלה-קימברלי, סנו, דיפלומט, שסטוביץ ויוניליוור יחד, עלה במחצית הראשונה של השנה ל-65.5%, לעומת נתח שוק של 64.4% במחצית הראשונה אשתקד. מובילות השוק, חוגלה-קימברלי וחברת סנו, מתחזקות במיוחד. נתח השוק של חוגלה-קימברלי עלה בתקופה זו מ-20.2% ל-21.3%, ואילו נתח השוק של סנו עלה מ-18.4% ל-19.1%.

סיכום המחצית הראשונה בשוק החלב: תנובה עולה, שטראוס יורדת וטרה מתחזקת

שוק החלב המבורקד רשם במחצית הראשונה של השנה ירידה של כ-1% והסתכם בכ-3.5 מיליארד שקל. כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

מובילת השוק, חברת תנובה, המשיכה לחזק את מעמדה ונתח השוק שלה עמד במחצית הראשונה של השנה על 59%, לעומת נתח שוק של 58% שבו החזיקה במחצית הראשונה ב-2008.

בעוד שתנובה נהנית משינויי הצריכה בעקבות המיתון, שטראוס, השחקנית השנייה בגודלה בשוק, סובלת מהם ונתח השוק שלה יורד מ-23.9% ל-22.7%. חברת טרה, השחקנית השלישית בשוק, המשיכה אף היא את מגמת ההתחזקות ונתח השוק שלה עלה מ-7.6% ל-8%.

המיתון הביא אמנם לירידה יחסית קטנה בכלל השוק, אבל ניכרת מגמה ברורה של מעבר ממוצרים יקרים למוצרים בסיסיים. בעוד שקטגוריות הגבינות הישראליות והקוטג' - עולות, קטגוריית המעדנים, היוגורט הגבינות המלוחות ומשקאות החלב (שוקו)- יורדות.

הקטגוריה הגדולה ביותר, החלב הניגר, המהווה כ-20% מכלל המכר, יורדת בכ-1% בלבד. טרה ויטבתה של שטראוס מתחזקות בקטגוריה על חשבון תנובה, אם כי תנובה ממשיכה עדין להוביל את הקטגוריה עם נתח כספי של 76.8%. בסגמנט החלב המועשר, הרווחי בקטגוריה, שטראוס ממשיכה להתחזק והנתח הכספי שלה עולה מ-46.9% ל-54.2%.

הקטגוריה השנייה בגודלה בשוק, קטגוריית היוגורט, האחראית ל-16% מהמכר, רושמת ירידה כספית של 5.8%. ייתכן כי הקטגוריה נפגעת מהמיתון וייתכן כי היא חוזרת למימדיה הטבעיים לאחר תקופת פריחה ממושכת.

שטראוס אמנם עולה בנתח הכספי שלה בקטגוריה אך כל 3 השחקניות - שטראוס, תנובה וטרה- רושמות ירידה במכירות במחירי מכר כספי לצרכן.

קטגוריית הגבינות הישראליות וקטגוריית הקוטג' הנחשבות לקטגוריות בסיסיות, נהנות מהמיתון וצומחות בשיעורים של 5.6% ו-8.7%, בהתאמה.

תנובה ממשיכה לחזק את כוחה ומחזיקה בנתח כספי של 88.7% בקטגוריית הגבינות הישראליות ו-76.4% בקטגוריית הקוטג'. בגבינות הרכות תנובה מובילה את הקטגוריה וממשיכה להתחזק על חשבון שטראוס.בגבינות המלוחות תנובה מתחזקת על חשבון מחלבות גד וטרה.

שטראוס ממשיכה להוביל את קטגוריית המעדנים עם נתח כספי של 72.5% ואת קטגוריית השוקו עם נתח כספי של 61.8%, אך היא נחלשת מעט כתוצאה מהתחזקותה של תנובה בקטגוריה. טרה רושמת היחלשות משמעותית בקטגוריית השוקו שבאה לידי ביטוי בירידה של כ-30% במכירות במחירי מכר כספי לצרכן.

גרף