גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיכום המחצית הראשונה של 2009: תנובה, שטראוס, אסם וקוקה-קולה יורדות

נטו, סנו וחוגלה-קימבלי עולות ■ בשוק מוצרי הצריכה השוטפת הספקים המובילים במזון יורדים, והספקים המובילים בנון-פוד עולים

נתח השוק של 5 הספקים המובילים בתחום המזון והמשקאות רשם ירידה במחצית הראשונה של השנה, בעוד שנתח השוק של 5 הספקים המובילים בתחום הטיפוח הפרט - עלה. כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

עוד עולה כי בכל הקשור למוצרי הצריכה השוטפת (FMCG), השוק המבורקד רשם במחצית הראשונה ירידה כספית של 1.5% בלבד, והסתכם ב-17.6 מיליארד שקל, לעומת 17.9 מיליארד שקל במחצית הראשונה אשתקד.

תחום טיפוח הפרט והבית (3.1%-) ותחום המשקאות (2.3%-), הובילו את הירידה בשוק בעוד שתחום המזון נפגע בצורה הקלה ביותר ורשם ירידה של 1.1% בלבד. עם זאת, חשוב לציין כי המחצית הראשונה של השנה התאפיינה בשחיקת מחיר של מוצרים רבים כך שהנתונים עשויים להעיד על ירידה ריאלית גבוהה מעט יותר בצריכה.

תנובה, שטראוס, אסם והחברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה), איבדו יחד במחצית הראשונה של השנה 0.8% מנתח השוק הכולל שהחזיקו במחצית הראשונה של 2008. לעומתן, הספק החמישי בגודלו בשוק, נטו סחר, הגדיל את נתח השוק שלו ב-0.4% מכלל השוק, מ-4% ל-4.4%.

תנובה, המובילה את השוק, סבלה במחצית השנה ממשבר האיכות של מעדנות שבמסגרתו נעדרו מוצרי מעדנות מהמדפים למשך 3 חודשים. גם העובדה שמעדנות חזר לשלוט בקטגוריה ביוני, לא הצליחה לגשר על הפער ותנובה רושמת ירידה בנתח השוק הכולל, למרות העלייה שרשמה החברה בתקופה זו בכל יתר תחומי פעילותה.

נתח השוק של קבוצת שטראוס יורד במחצית מ-12.1% ל-11.8%, ירידה המשקפת גם היחלשות בשוק החלב. השחקנית השלישית בשוק, קבוצת אסם, נחלשת אף היא ונתח השוק שלה יורד מ-9.2% ל-9%. מגמה דומה נראית אצל קבוצת קוקה-קולה שסובלת מהיחלשות שוק המשקאות. נתח השוק של קוקה-קולה יורד מ-6.7% ל-6.6%.

לעומת זאת, החמישייה השנייה שומרת על כוחה ואף מתחזקת: נתח השוק של יוניליוור, יפאורה-תבורי, ודיפלומט - עולה. זוגלובק שומרת על כוחה ונתח השוק של טמפו יורד.

הספקים המובילים בתחום טיפוח הבית והפרט התחזקו. נתח השוק של חוגלה-קימברלי, סנו, דיפלומט, שסטוביץ ויוניליוור יחד, עלה במחצית הראשונה של השנה ל-65.5%, לעומת נתח שוק של 64.4% במחצית הראשונה אשתקד. מובילות השוק, חוגלה-קימברלי וחברת סנו, מתחזקות במיוחד. נתח השוק של חוגלה-קימברלי עלה בתקופה זו מ-20.2% ל-21.3%, ואילו נתח השוק של סנו עלה מ-18.4% ל-19.1%.

סיכום המחצית הראשונה בשוק החלב: תנובה עולה, שטראוס יורדת וטרה מתחזקת

שוק החלב המבורקד רשם במחצית הראשונה של השנה ירידה של כ-1% והסתכם בכ-3.5 מיליארד שקל. כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

מובילת השוק, חברת תנובה, המשיכה לחזק את מעמדה ונתח השוק שלה עמד במחצית הראשונה של השנה על 59%, לעומת נתח שוק של 58% שבו החזיקה במחצית הראשונה ב-2008.

בעוד שתנובה נהנית משינויי הצריכה בעקבות המיתון, שטראוס, השחקנית השנייה בגודלה בשוק, סובלת מהם ונתח השוק שלה יורד מ-23.9% ל-22.7%. חברת טרה, השחקנית השלישית בשוק, המשיכה אף היא את מגמת ההתחזקות ונתח השוק שלה עלה מ-7.6% ל-8%.

המיתון הביא אמנם לירידה יחסית קטנה בכלל השוק, אבל ניכרת מגמה ברורה של מעבר ממוצרים יקרים למוצרים בסיסיים. בעוד שקטגוריות הגבינות הישראליות והקוטג' - עולות, קטגוריית המעדנים, היוגורט הגבינות המלוחות ומשקאות החלב (שוקו)- יורדות.

הקטגוריה הגדולה ביותר, החלב הניגר, המהווה כ-20% מכלל המכר, יורדת בכ-1% בלבד. טרה ויטבתה של שטראוס מתחזקות בקטגוריה על חשבון תנובה, אם כי תנובה ממשיכה עדין להוביל את הקטגוריה עם נתח כספי של 76.8%. בסגמנט החלב המועשר, הרווחי בקטגוריה, שטראוס ממשיכה להתחזק והנתח הכספי שלה עולה מ-46.9% ל-54.2%.

הקטגוריה השנייה בגודלה בשוק, קטגוריית היוגורט, האחראית ל-16% מהמכר, רושמת ירידה כספית של 5.8%. ייתכן כי הקטגוריה נפגעת מהמיתון וייתכן כי היא חוזרת למימדיה הטבעיים לאחר תקופת פריחה ממושכת.

שטראוס אמנם עולה בנתח הכספי שלה בקטגוריה אך כל 3 השחקניות - שטראוס, תנובה וטרה- רושמות ירידה במכירות במחירי מכר כספי לצרכן.

קטגוריית הגבינות הישראליות וקטגוריית הקוטג' הנחשבות לקטגוריות בסיסיות, נהנות מהמיתון וצומחות בשיעורים של 5.6% ו-8.7%, בהתאמה.

תנובה ממשיכה לחזק את כוחה ומחזיקה בנתח כספי של 88.7% בקטגוריית הגבינות הישראליות ו-76.4% בקטגוריית הקוטג'. בגבינות הרכות תנובה מובילה את הקטגוריה וממשיכה להתחזק על חשבון שטראוס.בגבינות המלוחות תנובה מתחזקת על חשבון מחלבות גד וטרה.

שטראוס ממשיכה להוביל את קטגוריית המעדנים עם נתח כספי של 72.5% ואת קטגוריית השוקו עם נתח כספי של 61.8%, אך היא נחלשת מעט כתוצאה מהתחזקותה של תנובה בקטגוריה. טרה רושמת היחלשות משמעותית בקטגוריית השוקו שבאה לידי ביטוי בירידה של כ-30% במכירות במחירי מכר כספי לצרכן.

גרף

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה