מדואופול למונופול? נילסן וסטורנקסט במשא-ומתן למיזוג

שתי חברות שירותי המידע בענף הקמעונאות חולשות כיום על התחום, ובענף חוששים כי מונופול בתחום יגרום לעלייה במחיר השירותים

בדרך למיזוג? שתי חברות שירותי המידע בענף הקמעונאות, סטורנקסט ונילסן, מנהלות משא-ומתן ראשוני למיזוג בין שתיהן - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי החברות פנו באחרונה לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, על מנת שתחווה דעתה לגבי מיזוג אפשרי בין השתיים.

לשתי החברות תחומי פעולה חופפים, ואם מיזוג כזה ייצא אל הפועל, יש להניח כי הוא יעשה תחת המותג נילסן. כמו כן, אחת המשמעויות של איחוד אפשרי הוא פיטורי עובדים, שינבעו מאיחוד המערכות.

סטורנקסט ונילסן הן שתי החברות היחידות בארץ המעניקות נתונים על שוק מוצרי הצריכה השוטפת ועל הרשתות הקמעונאיות. בשנתיים האחרונות ידעו שתי החברות תחרות קשה שהלכה והחריפה. לשתי החברות קהל לקוחות רחב ביותר הכולל את רשתות השיווק המאורגנות והפרטיות, לרבות שופרסל, רבוע כחול, רמי לוי שיווק השקמה, מחסני כמעט חינם ועוד. כמו כן, לחברות קהל לקוחות רחב בקרב ספקי המזון ומוצרי הצריכה בשוק, לרבות תנובה, שטראוס, אסם סנו ואחרים.

בשנה האחרונה החליטו חלק מהחברות לסיים את חוזי ההתקשרות הכפולים שהיו להם עם סטורנקסט ונילסן, ולעבוד רק עם אחת מהן. כך, למשל, החליטה תנובה לרכז את הפעילות עם סטורנקסט, בעוד שחוגלה-קימברלי החליטה לרכז את הפעילות עם נילסן. רשתות השיווק הגדולות, שופרסל ורבוע כחול, עובדות עם שני הגופים.

חברת נילסן העולמית הקימה את השלוחה שלה בישראל בשנת 1997 כאשר רכשה חברה ישראלית בשם מרקטשר, שהוקמה שנתיים קודם לכן. השלוחה הישראלית מנוהלת היום על-ידי רן דותן.

ייחודה של נילסן הוא בפאנל צרכנים הכולל 3,000 משפחות בישראל, המהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בארץ.

חברת סטורנקסט נמצאת בבעלות משותפת של ריטליקס (51.47%), החברה המרכזית למשקאות קוקה-קולה (24.99%), ישראכרט (13%) ודיסקונט השקעות (10.54%).

סטורנקסט פרצה לשוק עם חידוש בכך שהחלה לספק מידע על בסיס נתוני האמת של הקופות ברשתות השיווק, מודל שאומץ מאוחר יותר גם על-ידי נילסן. מערכת סטורנקסט מחוברת היום ללמעלה מ-1,500 חנויות מזון ומוצרי צריכה, לרבות מינימרקטים, חנויות נוחות ומכולות.

ספקים ומנכ"לים הביעו היום (ב') בפני "גלובס" דאגה מפני מיזוג אפשרי בין שני הגופים, שעשוי להביא לייקור משמעותי של התעריפים. "זה עסק כמו כל עסק, ואני לא רואה איך נותנים למספר אחד ומספר שתיים להתחבר ביחד. אין לנו בעיה מיוחדת כספקים, פרט לכך שהם יעלו מחירים בטירוף" אומר ספק בכיר בשוק.

בהתייחס לעובדה שקוקה-קולה היא בעלת עניין בסטורנקסט אומר אותו ספק: "זה חיבור מאוד בעייתי, ואני מאמין שהממונה תשים לו מגבלות שלא יאפשרו להם לנצל את הכוח הזה ממקום לא הגיוני".

מנילסן נמסר בתגובה: "איננו יכולים להתייחס לאף הזדמנות לשיתוף-פעולה פוטנציאלי באף אחת מ-100 המדינות בהם אנחנו פעילים".

מסטורנקסט נמסר בתגובה: "חברת סטורנקסט מבצעת באופן שוטף בחינה של כיווני התפתחות ושיתופי-פעולה חדשים. עם זאת, סטורנקסט אינה נוהגת לאשר או להכחיש כל מידע בדבר בחינה של כיווני התפתחות אלה".