חברת האנרגיה הסולארית סאן-אדיסון נכנסת לישראל

פועלים שוקי הון תחזיק 15% מהמיזם ■ הפעילות בישראל תנוהל ע"י שלושה מיוצאי חברת הייעוץ מקינזי ■ השתלבותו של הפועלים במיזם מעורר חשש בקרב החברות בענף

השוק הסולארי המתפתח בישראל ממשיך למשוך חברות בינלאומיות. ענקית הסולאר האמריקאית, חברת סאן-אדיסון (SunEdison) נכנסת לראשונה לפעילות בישראל, כך נודע ל"גלובס". סאן-אדיסון הקימה חברה בת -סאן ישראל אשר תעסוק בייזום פרויקטים באנרגיה סולארית ובהשקעות בתחום.

מדובר בעיקר על הקמת מתקנים סולאריים קטנים ובינוניים בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (P.V) הן למגזר הביתי והן למגזר העסקי, והשתלבות במכרזים להקמת תחנות כוח סולאריות בדרום הארץ.

הפעילות בישראל תנוהל על ידי 3 מיוצאי חברת הייעוץ מקינזי: ניר מרום, רועי ורצברגר ואדם האוורד, שצפויים להחזיק בחלק מהבעלות בחברה. סאן ישראל השלימה באחרונה סבב של גיוס ממשקיעים בשוק ההון למימון פרויקטים בתחום האנרגיה הסולארית בישראל. לפי הערכות בשוק ההון, סכום הגיוס ההתחלתי עומד על 15-20 מיליון דולר.

ל"גלובס" נודע, כי גם בנק הפועלים, שבשליטת שרי אריסון, מנהל מגעים מתקדמים להשקעה בחברה, באמצעות חברה הבת (100%) פועלים שוקי הון. השתלבותו של הבנק במיזם מעוררת חשש בקרב חלק מהחברות בענף. זאת מאחר והבנק אמור להיות גורם המימון המרכזי של המתקנים הסולאריים בארץ. לפי הערכות, פועלים שוקי הון צפויה להחזיק בכ-15% מהמיזם.

שיכון ובינוי שבשליטת אריסון כבר פועלת בתחום הסולארי באמצעות חברת הבת שיכון ובינוי Envirment. במידה ובנק הפועלים אכן ישקיע בחברה, מדובר בזרוע שניה של אריסון בתחום האנרגיה הסולארית.

סאן-אדיסון, שהוקמה בשנת 2003, היא חברת האנרגיה הסולארית הגדולה ביותר בצפון אמריקה והיא נחשבת לאחת מהשחקניות הגדולות בשוק העולמי. סאן-אדיסון פועלת כיום גם באירופה, באמצעות חברות בת בגרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, וכאמור בקרוב גם בישראל.

ניהלה מו"מ עם ערבה פאואר

החברה תכננה להיכנס לשוק הסולארי בישראל כבר לקראת סוף 2008, אולם המשבר הכלכלי גרם לעיכוב בתוכניות. סאן-אדיסון בחנה אפשרות לשיתופי פעולה להקמת מתקנים סולאריים באזור הדרום. בין השאר, ניהלה סאן-אדיסון מגעים ראשוניים להשקעה בחברת ערבה פאואר, שבשליטת איש העסקים, יוסף אברמוביץ' וקיבוץ קטורה, המחזיקה בהסכמים עם יותר מ-20 קיבוצים ומושבים. המגעים לא הבשילו לעסקה בגלל ההשלכות של המשבר העולמי על השוק האמריקאי.

סאן אדיסון היא חברה פרטית, והמודל העסקי שלפיו עובדת החברה הוא גיוס הון ממשקיעים למימון פרויקטים בתחום הסולאר. בין המשקיעים המרכזיים בחברה העולמית נמצא בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס, קרנות פריבט אקוויטי וקרנות הון סיכון. בהתאם למודל העסקי, סאן-אדיסון לא מספקת את הציוד לפרויקטים, אלא מממנת את התקנת המערכות הסולאריות תוך חלוקת הרווחים ממכירת החשמל עם בעלי הקרקעות.

המטה העולמי של סאן-אדיסון שוכן במדינת מרילנד בארה"ב. החברה הקימה עד כה פרויקטים סולאריים בהספק של 65-70 מגה ואט בארה"ב וספרד.

בסאן ישראל מתכננים להיכנס באופן מאסיבי לשוק ה-PV בישראל, וזאת בהמשך לפרסום התמריצים לייצור חשמל סולארי במתקנים קטנים ובינוניים. כניסתה של סאן-אדיסון לשוק הישראלי צפויה לעורר את שוק המתקנים הביתיים שעד כה לא צבר תאוצה, וכן להגביר את התחרות בשוק המתקנים הבינוניים.

בסאן ישראל סרבו למסור פרטים. בפועלים שוקי הון סרבו להגיב. בערבה פאואר סרבו להתייחס. *