העליון הרשיע את האברך שדרס והפקיר את הקופאית האתיופית

העליון הרשיע את איתמר ביטון בתקיפה הגורמת חבלה של ממש והפקרה לאחר פגיעה, והוסיף לעונשו שנת מאסר על-תנאי ■ ביטל את החלטת השופט המחוזי משה דרורי: "נתן משקל יתר לנסיבותיו האישיות של ביטון"

בית המשפט העליון ביטל היום (ה'), כצפוי, את החלטתו של השופט המחוזי משה דרורי שלא להרשיע את איתמר ביטון, האברך שדרס את הקופאית האתיופית נגה זוראיש והפקיר אותה.

הפרשה נחשפה לראשונה ב"גלובס" בספטמבר 2008.

העליון הרשיע את ביטון בעבירות של תקיפה הגורמת חבלה של ממש והפקרה לאחר פגיעה, והוסיף לעונשו שנת מאסר על-תנאי, אך קיצר בשנה את תקופת פסילת רישיון הנהיגה שלו.

שמו של ביטון, בנו של הרב הספרדי הראשי של חדרה, שמעון ביטון, הותר רק אמש (ד') לפרסום.

"השופט דרורי בחר לתת משקל יתר לנסיבותיו האישיות של ביטון", כתב השופט יורם דנציגר. "מידת הדין יכול שתהא מהולה בשיעור מסוים של מידת הרחמים, ותחושתי היא כי מידה אחרונה זו היא שהניעה את השופט דרורי להחליט כפי שהחליט. ככל בן אנוש, גם שופט טועה. השופט הוא בשר ודם, ומותר לו לטעות".

השופט אדמונד לוי הוסיף כי אמנם פסק דינו של דרורי הוא "נדיר בהיקפו", אולם "לא אוכל, לצערי, להצטרף לתוצאה אליה הגיע, ובוודאי שלא לאמירות שונות שנכללו בו ומהן מוטב היה להימנע".

לדעתו, כל הנסיבות המקלות שהביאו את דרורי להימנע מהרשעה היו צריכות לשמש כטיעונים לעונש, ואין בהן להצדיק אי-הרשעה.

השופטת עדנה ארבל ביקרה את דרורי על מעורבות היתר שלו בהליך, ועל ה"גישור" שערך בין הדורס לנפגעת. "לא ראוי לטעמי, גם מנקודת מבטו של נפגע העבירה, לאפשר הליך כזה. הליך גישור כזה עלול לשדר לנפגע העבירה מסר מלחיץ שעליו לסלוח לנאשם ולהתפייס עימו; הוא עלול לפתוח צלקות נפשיות שנושא עימו נפגע העבירה מהאירוע; הוא עלול להעמיס על נפגע העבירה את נטל האחריות לעונש שיוטל על הנאשם; והוא עלול לפתוח פתח להטחת האשמות בנפגע העבירה".

כזכור, בית המשפט המחוזי נמנע מלהרשיע את ביטון (שאת שמו אף אסר לפרסם), שפגע עם רכבו בקופאית בחניון במהלך ויכוח עימה, ונמנע מלהגיש לה סיוע אחרי שנפגעה, וזאת כדי שלא לפגוע באפשרותו להתמנות כדיין בבית הדין הרבני.

בפסק דין בן כ-300 עמודים נמנע השופט דרורי מהרשעתו של ביטון בעבירות של תקיפה הגורמת חבלה של ממש והפקרה לאחר פגיעה, ולמרות התנגדות הפרקליטות אימץ את המלצת שירות המבחן, וגזר עליו 180 שעות עבודה לתועלת הציבור.

קתרזיס של סליחה

ביטון ביקש לצאת מחניון השוקניון ברחוב אגריפס בירושלים, וכשרצה לשלם גילה כי נעלם ארנקו. בינו לבין הקופאית התפתח ויכוח, במהלכו החל ביטון בנסיעה ופגע בה עם פגוש הרכב, והיא נפלה על מכסה המנוע. הוא המשיך בנסיעה במשך כ-20 מטר, כשהקופאית נאחזת במכסה המנוע כדי שלא ליפול. ביציאה מהחניון היא נפלה ונחבלה בראשה. ביטון עזב את המקום מבלי שהגיש לה כל עזרה.

השופט דרורי ציין כי ביטון עומד בכל התנאים לאי-הרשעה, למעט חומרת העבירה, אולם גם בעבירות חמורות יותר, כגון סמים ואונס, נפסק כי בנסיבות מיוחדות ניתן להימנע מהרשעה.

במשפט התנצל ביטון בפני הקופאית שהעידה. השופט דרורי, שדחף למהלך, ייחס לו משמעות רבה בהחלטתו. "בקשת הסליחה, והיענותה באומרה כי היא 'סולחת לו כמו האל', הוא בעיניי רגע ייחודי, אפוף הוד ושגב, ומעטים כמותו היו באולמות בית המשפט. 40 שנה, כמתמחה, עורך דין ושופט, הייתי שעות רבות בבתי משפט. חוויה כזו של דינמיקה בין נאשם למתלוננת שהסתיימה בקתרזיס של סליחה היא היחידה בחיי. עד היום, כאשר אני נזכר בה, אני נפעם מחדש".

דרורי ציין כי "אם ימונה הנאשם לדיין, בטוחני כי יזכור בכל פעם, לפני שהוא שולח אדם למאסר, כיצד חש כנאשם".

דרורי פסל את רישיון הנהיגה של ביטון למשך 4 שנים, רכבו חולט לטובת המדינה, והוא חוייב לפצות את הקופאית ב-10,000 שקל.

התיעוד המלא של דריסת הקופאית

אתמול פורסם סרטון וידיאו חדש, ממנו עולה כי ביטון גילה כי אין עמו כסף מזומן וביקש לצאת מהחניון. הסרטון פורסם לראשונה באתר החרדי "כיכר השבת".

 (צילום: יוסי זילברמן)
 (צילום: יוסי זילברמן)