פואד נגד ש"ס וישראל ביתנו: סיכלו הרחבת תוכנית ויסקונסין

שר התמ"ת: "מי שזקוק לסיוע מהמדינה צריך לקבל את הסיוע הזה - ללא קשר לארץ מוצאו, העדה אליה הוא משתייך או מינו"

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, תוקף היום (ב') לראשונה ובאופן חסר תקדים, את ההתערבות של גורמים שונים ובהם המפלגות ישראל ביתנו וש"ס, שהביאו לכך שתוכנית ויסקונסין לא הורחבה במסגרת חוק ההסדרים.

"לצערי גורמים פוליטיים אלו ואחרים העדיפו שלא לתמוך בתכנית או ניסו להחריג ממנה אוכלוסיות אלו ואחרות ולכך לא אתן יד. מי שזקוק לסיוע מהמדינה צריך לקבל את הסיוע הזה, ללא קשר לארץ מוצאו, העדה אליה הוא משתייך או מינו", אמר בן אליעזר, במהלך ביקור במרכז תוכנית ויסקונסין בירושלים. "ההחלטה שלי היא להרחיב את התכנית לפריסה ארצית, במתכונת מלאה, וללא אפליה - או לסגור את התכנית. לא נתפשר בעניין זה", הבהיר בן אליעזר.

כזכור, ש"ס דרשה להחריג מן התוכנית משתתפים בני 45 ומעלה, ואילו ישראל ביתנו דרשה להחריג עולים חדשים. יו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת, חיים כץ, סירב להביא את הרחבת התוכנית להצבעה בטענה כי לא היה די זמן לדיון בסוגיה מהותית כל כך, ואילו רה"מ, בנימין נתניהו, לא עמד בעניין על רגליו האחוריות - או כפי שמכנים זאת אחרים במערכת הפוליטית ובשוק העבודה, "התקפל".

תוכנית ויסקונסין, שנועדה לשלב מובטלים "קשים" בשוק העבודה ובכך לחסוך מהמדינה את תשלום הבטחת ההכנסה שהם מקבלים, פועלת מאז אוגוסט 2005 במתכונת של פיילוט, בארבעה אזורים שונים. בעקבות שורה של מחקרים ובדיקות שנעשו שונתה התוכנית כך שהדגש בה הוא יותר על מציאת עבודה איכותית, ופחות על שלילת הקצבה. שינוי זה יחד עם שינויים אחרים הביאו גם חלק מהמבקרים הגדולים של התוכנית לתמוך בה, כאשר אחד התומכים הבולטים בה כיום הוא בן אליעזר. האחרון התנה את הרחבת התוכנית בשינויים "חברתיים" נוספים, אולם הדבר לא הספיק כאמור כדי לרצות את המערכת הפוליטית.

בן אליעזר נמנע באופן טבעי מלומר זאת, אבל בין הגורמים שסיכלו את הרחבת התוכנית במסגרת חוק ההסדרים, נמנים גם עובדי שירות התעסוקה וההסתדרות. אלה חששו כי תוכנית ויסקונסין תפגע בסופו של דבר בעובדי השירות, על אף שבן אליעזר הבטיח לשמור על מלוא זכויותיהם, ואף הבטיח להם תוספת תקציבית. בן אליעזר גם נכנע לדרישה שלהם וקבע כי מובטלים יופנו לתוכנית ויסקונסין רק אחרי 9 חודשים מיום שמיצו את זכאותם לדמי אבטלה - ועד אז ישארו בטיפול שירות התעסוקה.