אובמה וגייתנר: הצרכן הסיני - המפתח לצמיחה העולמית

שר האוצר האמריקני: "ההצלחה של סין להטות את מבנה הכלכלה לכיוון של צמיחה מקומית תתרום תרומה גדולה לצמיחה רבה, מתמשכת ומאוזנת יותר בעולם"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה אמר היום כי ארה"ב וסין חולקות באינטרסים משותפים להתאוששות מתמשכת של הכלכלה וקרא לשיתוף פעולה הדוק יותר בין שתי המדינות. "המשבר הנוכחי הבהיר כי הבחירות שנלקחות בגבולותינו מהדהדות ברחבי העולם לא רק בניו יורק וסיאטל אלא גם בשנחאי ושנזן" אמר אובמה בפתיחת השיחות בין ארה"ב וסין בוושינגטון שימשכו יומיים ואותן מארחים שר האוצר, גייתנר ומזכירת המדינה, קלינטון. "לכן עלינו להישאר מחוייבים לשיתוף פעולה הדוק ביננו" הוסיף אובמה.

מוקדם יותר אמר שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר כי סין יכולה להוות שחקן מרכזי בשיקום הצמיחה העולמית בכך שתמשיך לתמוך ולעודד את הצריכה מבית, תוך שהיא מפחיתה את הייצוא.

גייתנר נמנע מלהעיר הערה כלשהי בנושא המטבעות הכה רגיש בעת האחרונה, ובמקום זאת התמקד בעידוד הממשל בביג'ין להכיר בכך שהצרכנים האמריקניים לבדם לא יוכלו לדחוף לבדם את ההתאוששות של הכלכלה העולמית. "ההצלחה של סין להטות את מבנה הכלכלה לכיוון של צמיחה מקומית, כולל תפקיד גדול יותר של הצרכנים הסינים, תתרום תרומה גדולה לצמיחה רבה, מתמשכת ומאוזנת יותר בעולם" אמר.

גייתנר גם ניסה בדבריו להבטיח לסינים כי הגירעון בתקציב הפדרלי יופחת לרמות סבירות עד שנת 2013. הבנק המרכזי של סין מחזיק בנכסים דולריים בהיקף מוערך של כ-1.2 טריליון דולר, ובכירי הממשל הסיני ביקרו את הגידול בגירעון התקציבי בארה"ב ואת המדיניות המוניטרית המרחיבה של הפדרל ריזרב.

בנוסף צפויים להערך בין הצדדים שיחות בעניין הגדלת חלקה של סין בקרן המטבע הבינלאומית.

מבחינת ארה"ב אחת ממטרות הדיונים בין הצדדים היא פתיחתם של השווקים הסיניים לייצוא מארה"ב.