עו"ד שזייף תו נכה לרכבו הושעה מהמקצוע ל-5 חודשים בלבד

הסיבה להקלה בעונשו של עו"ד מור גרטי היתה סיועו בפיענוח רצח השופט עדי אזר

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את ערעורו של עו"ד מור גרטי, שהיה פרקליטו של יצחק זוזיאשווילי, שלימים הורשע ברצח השופט עדי אזר ז"ל, על החלטת בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין להשעותו מהמקצוע ל-5 חודשים לאחר שזייף תו נכה לרכבו.

גרטי (34) הודה כי הדפיס במחשבו תו נכה, הוסיף את שמו, מספר רכבו ומספר היתר פיקטיבי ממשרד התחבורה. הוא השתמש בתו המזויף מספר פעמים מתחת למשרדו בתל-אביב כדי להתחמק מתשלום עבור חניה בכחול-לבן.

התו נתפס ברכבו של גרטי בשעה שנחקר בנוגע להעברת כספים ומידע מלקוחו זוזיאשווילי לשני מעורבים אחרים בפרשת הרצח. גרטי שיתף פעולה עם המשטרה, חשף בפניה מידע רב-ערך ששימש לפיענוח פרשת הרצח, והעיד במשפט כעד תביעה נגד לקוחו לשעבר.

פרסום הפרשה והליכי החקירה הסבו לגרטי נזק במישור האישי והמקצועי. לכן החליט פרקליט המדינה דאז, ערן שנדר, שלא להעמידו לדין פלילי בגין זיוף וקבלת דבר במירמה (כמקובל במקרים אלה) - ולהסתפק בהעמדתו לדין משמעתי.

בית הדין המחוזי הרשיעו, במסגרת הסדר טיעון, בהתנהגות שאינה הולמת את המקצוע, ובדעת רוב גזר עליו שנת השעיה בפועל - בעיקר בשל תרומתו לפיענוח הרצח ונסיבות מקלות נוספות.

בית הדין הארצי קיבל את ערעורו, "שלא בלב קל", ובשל נסיבותיו האישיות והודאתו בקובלנה הפחית את השעייתו ל-5 חודשים בלבד.

תגובה הולמת

גרטי טען בערעור למחוזי כי מדובר במעשה שטות ילדותי, שאינו קשור כלל לעיסוקו כעורך דין, וכי השתמש בתו רק "מספר פעמים", והפסיק בטרם התו נתפס ברכבו.

השופט משה סובל דחה את הערעור, וציין כי העונש המירבי בגין העבירות הפליליות שביצע גרטי הוא 3 שנות מאסר, ו"כאשר עבירות אלה מבוצעות על-ידי עורך דין, האמור לשמש סמל ודוגמה לטוהר המידות ולכיבוד החוק - חומרתן כפולה ומכופלת ומחייבת תגובה עונשית הולמת וממשית". השעייתו בפועל אינה חריגה - "אף אם המירמה והכזב לא בוצעו כלפי לקוחותיו של עורך הדין או כלפי בית המשפט".

השופט סובל הוסיף כי "שיעורו הנמוך של הרווח הכספי שהופק מהמעשים - לא זו בלבד שאינו מקטין את חומרתם, אלא מלמד עד היכן הגיע הזלזול של המערער בחוק, בחובת ניקיון הכפיים המוגברת שלו כעורך דין ובמעמד הרגיש והמיוחד של ציבור הנכים". (על"ע 7009/09).