מונופול המלט של IDB מתחזק: רכשה את הנסון ב-450 מ' ש'

(עדכון) את הנסון ישראל, שהיא חברת חומרי הבנייה השנייה בגודלה בישראל, רכשה חברת משאב מקבוצת כלל תעשיות שבשליטת IDB ■ העסקה כפופה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים

קבוצת כלל תעשיות מקבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר הודיעה הערב (ד') כי החברה הבת, משאב רוכשת את השליטה בחברת הנסון ישראל, כפי שנודע לראשונה ל"גלובס". היקף העסקה יעמוד על כ-450 מיליון שקל בתוספת נכסים פיננסים נטו, מחיר המשקף מכפילים המקובלים בענף.

את הנסון ישראל, שהיא חברת חומרי הבנייה השנייה בגודלה בישראל, רכשה חברת משאב מקבוצת כלל תעשיות, שמהווה את זרוע התעשייה והטכנולוגיה של אי.די.בי. משאב החלה לנהל מגעים לרכישת הנסון ישראל, בחודש מאי. ייצויין כי עסקת רכישת הנסון ישראל כפופה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, ומניסיון העבר ניתן לומר כי אישור כזה הוא בהחלט אינו עניין טריוויאלי.

אמנון דותן, יו"ר משאב: "אנו שמחים על הרכישה ועל האפשרויות להרחיב את פעילותנו בתחום ייצור מוצרי הבנייה, שכללה עד היום ייצור מלט בלבד, גם לתחום האגריגטים, הבטון והאספלט כפי שנהוג ומקובל בתעשיות מוצרי הבנייה בעולם".

הנסון ישראל נמצאת בשליטת היידלברג-צמנט העולמית, המובילה בייצור חומרי הבנייה, ומהווה שחקנית בולטת בתחום המלט, הבטון והאגרגטים (חצץ). בשנה האחרונה היא נקלעה לקשיים על רקע המשבר הכלכלי העולמי, והעסקה היא במסגרת ניסיונה להיחלץ מקשייה ולשפר את רמת הנזילות.

משאב הינה חברה המוחזקת ע"י כלל תעשיות (75%) ו-CRH, חברה אירית מהגדולות בעולם בתחום מוצרי הבנייה (25%). אחזקתה העיקרית של משאב היא במפעלי המלט הישראליים, נשר (100%) וחברת תעבורה (50%).

"דנקנר יהיה הקרטל"

המוטיבציה של כלל תעשיות לרכוש את הנסון נובעת ככל הנראה מהפוטנציאל לסינרגיה עם חברת המלט נשר, שנמצאת אף היא בשליטת משאב (100%), ונחשבת למונופול בתחום. האפשרות שכלל תעשיות תחזיק גם בנשר וגם בהנסון כבר עוררה בעבר את חששה של התאחדות הקבלנים, שטענה כי בעקבות עסקה כזו, שתרכז כוח רב בידי אי.די.בי, עלול להיפגע ענף התשתיות והנדל"ן.

יו"ר ועדת המשאבים של ההתאחדות, צחי לנדאו, בעל חברת הבנייה צ. לנדאו, אמר כאשר דווח על המו"מ כי "לא יכול להיות מצב בו המונופול הענק ששולט על חומרי הגלם וההובלה יהיה בעל אינטרסים גם במוצרים של חומרי גלם אלו. ברגע שדנקנר מכניס רגל לתחום למתחרים אין כל סיכוי", אמר אז לנדאו, שהזהיר: "דנקנר יהיה הקרטל. ברגע שהוא יקנה את הנסון הוא ישלוט בכל מה שנקרא צריכת הבטון במדינת ישראל".

בשנת 2008 עמדו הכנסותיה של נשר על 1.58 מיליארד שקל והרווח הנקי הסתכם ב-182 מיליון שקל. בנוסף נשר פועלת בתחומים נוספים באמצעות החברה בת, תעבורה, שעוסקת בהובלה, תשתיות ולוגיסטיקה ובייבוא משאיות, אוטובוסים, ציוד כבד ומנופים.

הנסון ישראל הוקמה לפני 42 שנה והיא כוללת 23 מפעלים מתקדמים לייצור בטון ומלט, שלוש מחצבות, שני מפעלי אספלט וצי משאיות.