כרוניקה של פשע שנאה

ערוץ 10 ניצח, ערוץ 2 נתן פייט - והלוויתן מרוממה? ישן במוצ"ש שנת ישרים

ההפתעה

לא רק צופי הטלוויזיה הופתעו אמש מאירוע הירי בבית הקהילה ההומו-לסבית בתל-אביב. מערכות החדשות, הופתעו לא פחות. לא שמישהו, כמובן, יכול היה לצפות אירוע שכזה, אבל מרגע שאירע, היה מעניין לראות איך התארגנו מולו מערכות החדשות השונות.

מוצ"ש הוא עיתוי בעייתי בכל מקרה, אבל בתקופות רגישות יותר מבחינה חדשותית (כמו בימי הפיגועים של תחילת העשור, מלחמת לבנון השנייה או מבצע עופרת יצוקה), הופכת המערכת למיומנת יותר וקלה להפעלה בהתראה קצרה יחסית. השקט היחסי בשנים האחרונות, בשילוב עם העיתוי הספציפי של הירי אמש, גרמו לכך שהגופים המשדרים נתפסו אמש לא מוכנים.

לשלושה ערוצים בישראל יש מערכת חדשות ארצית פעילה. יתכן מאוד שמאמש אפשר לדבר רק על שתיים: בעוד בערוצים 10 ו-2, "פוענח" המקרה תוך כדי שידור, הרי שהערוץ הראשון יכול לרשום את הערב הזה כעוד נקודת ציון בגריעתו מהתודעה הקולקטיבית: גם

המעטים שביקשו לשלטט דרך הצירוף 11, בין ערוץ 10 ל-2, קיבלו שיגרת מוצ"ש מפוהקת. פיגוע? פשע שנאה? ששששקט...הלווייתן מרוממה ישן בין שתיים לארבע ובסופי שבוע. גם שני הערוצים האחרים, לא יכולים להיות מרוצים ממהירות התגובה שלהם: כמעט חצי שעה הפרידה בין הירי לבין הפריצה הראשונה לשידור בערוץ 10.

הניצחון של ערוץ 10

משהחל השידור המיוחד בערוצים 2 ו-10, היה נדמה שהערוץ השני, שהגיב לאט יותר ממתחרהו, הולך וסוגר את הפער: בעוד שצופי ערוץ 10 "התלבטו" עדיין, ביחד עם הכתבים בין אירוע פלילי ללאומני, הרי שמשה נוסבאום היה הראשון להכריז בזהירות, אך בצורה ברורה למדי, שמדובר בירי מכוון למטרה ספציפית. אבל הייתה זו הפעם היחידה שבה ערוץ 2 הקדים את מתחרהו.

בעוד יואב אבן, כתב הבריאות, היה מי שניהל בפועל את האירוע התקשורתי עבור צופי ערוץ 2, ערוץ 10 הצליח להקפיץ למקום את אור הלר, הבכיר יותר, ומאותו הרגע, הקדים משמעותית את המתחרה.

שני יתרונות היו להלר: ראשית, קלסתרונו מוכר יותר מזה של אבן, לא דבר של מה בכך במהומה שקמה מסביב שבה קצין משטרה אחד מתראיין, בעוד עמיתו מנסה להרחיק את הסקרנים. היתרון השני הוא בהכרות עם חבר הכנסת ניצן הורביץ, חבר הקהילה ועד לא מזמן, בכיר ב"חדשות 10".

מאחר שראשי הקהילה היו מקור המידע האמין הראשון בפרשה (הם ידעו את מצב הפצועים בבתי החולים, היו הראשונים לשמוע עדויות מאנשיהם בשטח ולקבל הוראות מהמשטרה מחשש למעשי רצח נוספים), הרי שהעובדה שהלר היה הראשון לזהות אותם כמוקד האמיתי של הסיפור, הקנתה לו יתרון מכ ריע.

הסיום

ערוץ 10 שפתח את ערב השידורים המיוחד, היה גם הראשון לסיים אותו, אולי מעט מוקדם מדי מכפי שהיה צריך. מצד אחד, כבר מעט אחרי חצות היה ברור שלא הרבה עומד להתחדש מעתה. מצד שני, כל מה שקרה מאותו הרגע, קרה במעמד צד אחד: השר לביטחון פנים מתראיין בערוץ 2, כמעט בארשת של הקלה לנוכח העובדה שלא מדובר בפיגוע על רקע לאומני, או ההפגנה הספונטנית שהחלה להתארגן בקרבת מקום, הפגנה שמסמנת את המשך הקו החדשותי של הימים הבאים.

השנאה

בעוד שני ערוצי הטלוויזיה מזדעזעים מהאירוע, החלו כבר הטוקבקים רוויי השנאה ברשת. בתי המשפט ממהרים להורות על חשיפת כתובות האיי.פי של גולשים כשיש חשש לדיבה או לשון הרע. מתי יקום הראשון שיעשה זאת בשם החוק למניעת הסתה? *