דיירת מוגנת השיגה צו מניעה זמני נגד פינוי קיוסקים מהתחנה המרכזית הישנה בת"א

עיריית ת"א ביקשה לפנות ולשקם את מתחם התחנה הישנה ולהקים בו מכללה לצילום, תיאטרון וקולנוע ■ עו"ד אילן בומבך: "חבל מאוד שרשות שלטונית נוהגת בצורה של מחטפים ועשיית דין עצמי"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל ביום ו' האחרון בקשה דחופה שהגישה בעלת שני קיוסקים באזור התחנה המרכזית הישנה, המוחזקים על-ידה בדיירות מוגנת מזה 50 שנה, להוציא צו מניעה זמני האוסר על עיריית תל-אביב להרוס את המבנים שבהם מופעל העסק שבבעלותה וכן את המבנים הסמוכים לו.

מתחם התחנה המרכזית הישנה כולל שטח של כ-10 דונם בבעלות עיריית תל-אביב. התחנה החלה את פעילותה כבר בשנות ה-30. במתחם בנויים כ-9 דונם של רציפי תחבורה ציבורית ובניין אחד על שטח של 1,300 מ"ר.

במהלך השנים התחבורה הציבורית עברה לרציפי התחנה המרכזית החדשה, אולם חברות אגד ודן המשיכו להחזיק במתחם בעיקר לחניית אוטובוסים ומוקדי הסעות.

המכללה תמנף את המתחם

בשבוע שעבר נודע למבקשת, פנינה גואטה, בת 74, המפעילה את הקיוסקים באמצעות בניה, כי העירייה מתכוונת להרוס עד היסוד מבנים ורציפים במתחם התחנה המרכזית הישנה, ברחוב הגליל 6 בתל-אביב ובסמוך לו, לאחר שחברת אגד תפנה את המבנה בו מצויים שני הקיוסקים שלה.

הריסת המבנים בתחנה מתבצעת במסגרת פרויקט לשיקום ושיפור חזות האזור, במסגרתו תקצה עיריית תל-אביב-יפו כ-3 דונם במתחם לצורך הקמת מכללה ללימודי צילום, תיאטרון וקולנוע, מתוך כוונה כי הקמת המכללה תהווה מוקד משיכה לאזור ומנוף לחידושו ושדרוגו.

כבר ב-1997 פונתה חברת דן מהמתחם, והעירייה המשיכה לנהל משא-ומתן מול אגד כדי לפנותה ולסיים את פעילות התחבורה הציבורית במתחם. במסגרת המשא-ומתן נקבע כי אגד תפנה את כל המתחם, ובין היתר יפונו גם שני הקיוסקים שמפעילה גואטה במתחם, והשטח יוחזר לעירייה.

מאזן הנוחות לטובת העירייה

עם קבלת ההודעה פנתה גואטה, באמצעות עוה"ד אילן בומבך ויריב רונן, לבית משפט השלום בבקשה למתן צו המניעה האמור, אך בקשתה נדחתה על-ידי השופטת מיכל שריר. שריר קבעה כי "לאור השיהוי הרב (תוכניות העירייה היו ידועות לשאר בעלי העסקים ברחוב זה מכבר, א' ל"ו), מאזן הנוחות הנוטה לטובת העירייה, ובשל האפשרות להיפרע כספית אם ייגרמו למבקשת נזקים - אין הצדקה למתן הצו במעמד צד אחד". עוד קבעה השופטת כי הדיון יתקיים במעמד שני הצדדים ב-9 באוגוסט.

לאחר קבלת ההחלטה בשלום נודע לבאי-כוחה של המבקשת כי בכוונת העירייה להקדים את מועד הריסת המבנים האמורים מהבוקר (א') ליום שישי האחרון, על מנת להקדים כל צו שעשוי להינתן בנוגע למבנים שבמחלוקת.

לאור מועד ההריסה פנתה המבקשת ביום שישי בבוקר לשופט התורן בבית המשפט המחוזי, קובי ורדי, בבקשה למתן רשות ערעור על החלטת השלום. ורדי קיבל את הבקשה והוציא צו המקפיא את המצב כפי שהוא כיום, בטרם ההריסה, בכפוף להפקדת עירבון בסך 20,000 שקל על-ידי המבקשת.

לדברי עו"ד אילן בומבך, צו המניעה ניתן ברגע האחרון, בשעה שבניה של המבקשת מעכבים את הדחפורים שהגיעו על מנת להרוס את הבנים שבהם מופעל העסק. "בעירייה ביקשו לעשות דין עצמי. חבל מאוד שרשות שלטונית נוהגת בצורה של מחטפים ועשיית דין עצמי. אני שמח שבית המשפט בא והבהיר לעירייה מושכלות-יסוד שנשכחו ממנה: לא ניתן לפנות ולהרוס מבלי שמשיגים פסק דין של פינוי מבית המשפט", אמר היום.

העירייה: המבקשים ידעו כבר לפני שנתיים

עיריית תל-אביב מסרה בתגובה כי "הבקשה לצו מניעה במעמד צד אחד, שהוגשה על-ידי עו"ד בומבך לבית משפט השלום, נדחתה לאחר קבלת תגובת העירייה בהחלטה מנומקת היטב, שקבעה בין היתר כי המבקשים ידעו על פעולות העירייה עוד לפני שנתיים.

"המבקשים פנו לבית המשפט המחוזי ביום שישי האחרון, שוב במעמד צד אחד, בבקשת רשות ערעור על החלטת בית משפט השלום. בית המשפט המחוזי הקפיא את המצב עד לקבלת תגובת העירייה, שתינתן עד יום מחר (ב') ב-11:00. כמובן שהעירייה תפעל על-פי החלטת בית המשפט המחוזי שאמורה להינתן מחר".