סולי אברמוב: אלי עזור רוצה לקחת ביס מוואלה

האם בשוק הישראלי יש מקום לעוד פורטל? אם שואלים את איש העסקים אלי עזור, התשובה היא כן ■ עזור משקיע 10 מיליון שקל בפורטל חדש שינסה לנגוס בנתחי הפרסום של האתרים המובילים בישראל

מפת האתרים הישראליים לא השתנתה הרבה בשנים האחרונות, ושחקנים ותיקים כגון וואלה , ynet ונענע10, לצד שחקנים חדשים יותר כדוגמת mako, ממשיכים לאמץ את גישת הפורטל, בניסיון להציע לגולש את כל השירותים והתכנים במקום אחד ברשת ולגבור על המתחרים האחרים במלחמה על ליבו של הגולש.

בדרך, חלק מהאתרים מצליחים להציג רווחים, כגון וואלה, חלק מתאמצים להישאר מעל לנקודת האיזון, כאשר על פי ההערכות ynet נמצאת פחות או יותר במקום הזה, ואילו אחרים, כדוגמת Mako ונענע10, ממשיכים לדמם ומפסידים מיליוני שקלים מדי שנה. על פי מומחים בתעשייה, לא בטוח שיש מקום לכל כל הרבה פורטלים עצמאיים באינטרנט הישראלי, וסביר כי חלקם ייעלמו, אם בצורה של מיזוג ואם מסיבות כלכליות גרידא.

אולם, אם שואלים את סולי אברמוב, שהקימה לפני כ-3 חודשים את חברת נט אפיקי תקשורת, מיזם לניהול, פיתוח מדיה ושיווק באינטרנט, יחד עם חברת קליפ TV שבבעלות גולן שחר, לא בטוח שזוהי המציאות בישראל. "יש בהחלט מקום לעוד פורטל תוכן בארץ, שיציע לגולשים דברים אחרים ויאפשר לשבור את הדואופול שבו כ-70% מנתח הפרסום המקוון הולך לשני אתרים בלבד", אומרת אברמוב, בראיון בלעדי ל"גלובס".

הלקוח הראשון של החברה הוא קבוצת 'מרקעי תקשורת' שבבעלות טייקון המדיה אלי עזור, ואשר מחזיקה בכמה נכסי מדיה משמעותיים, בהם: הג'רוזלם פוסט, רדיו 99, רדיו 103, החינמון ישראל פוסט, העיתון הרוסי נובוסטי וערוצי חברת צ'רלטון (שמחזיקה בזכויות שידור של משחקי ספורט שונים). כעת עובדים בחברה על תרגום הנכסים הללו למדיה האינטרנטית, במטרה ליצור מגה פורטל ולהתחרות בשחקני הצמרת הישראלית. "נכסי המדיה הללו הם מעצמת תוכן מטורפת - זה פרויקט הדגל שלנו", היא אומרת.

*אבל כבר היום יש לכל נכס מדיה כזה נוכחות אינטרנטית מסוימת. מדוע צריך לשנות את זה?

"חייבים לאסוף את כל התכנים הללו למקום אחד במטרה לייצר להם חשיפה משמעותית. מלבד זאת, אנחנו לא מדברים על פורטל שכל מה שהוא יעשה זה לתרגם את התכנים הללו לאינטרנט בצורת 'קופי פייסט', אלא במשהו הרבה יותר מקיף ועמוק".

nrg נכשל

אברמוב, שבתפקידה האחרון שימשה כמשנה למנכ"ל סחר ושיווק בקבוצת "מעריב", ראתה כיצד האסטרטגיה של nrg, שבחרה לתרגם את תכני העיתון עבור הפלטפורמה האינטרנטית, נכשלה, ונראה כי הניסיון הזה הוא זה שמנחה אותה בפרויקט הנוכחי. אברמוב אפילו אומרת כי "nrg זה דוגמה לאיך לא צריך לעשות אינטרנט". לדבריה, "לא התייחסנו לאינטרנט כאל אפיק מרכזי, אלא כאפיק זניח שניתן להעתיק אליו תכנים, אבל חומר ממוחזר עובד רק לזמן קצר מאוד באינטרנט. למדיה המסורתית עדיין קשה להבין איך עושים אינטרנט נכון, וכולם מנסים לשמור את החומרים הטובים שלהם לעיתון. זה חבל כי nrg היה יכול רק למנף את 'מעריב'. פה התקיעות של התעשייה. המערכת צריכה להזין את הגולש ולא רק את העיתון - רק כך אפשר ליצור פורטל אמיתי ומשגשג".

*אבל בפועל, נדמה שיש די והותר פורטלים בישראל. מדוע אנחנו צריכים עוד אחד?

"אין עודף של פורטלים אלא חוסר. מאקו, לדוגמה, טוען שהוא פורטל, אבל מרבית הגולשים לא נכנסים אליו במטרה לצרוך חדשות, ואילו ynet הוא פלטפורמת חדשות אינטרנטית ולא פורטל. גם נענע10 עשתה טעות כאשר התחברה לערוץ הטלוויזיוני, שכן היא הפכה למעין צינור. רק וואלה היא פורטל אמיתי".

אברמוב מוסיפה כי "המטרה שלנו היא ליצור שיתופי פעולה גם עם אתרי נישה שלא מצליחים היום להגיע לחשיפה, וליצור מודל שמאפשר לאתרים לחזק אחד את השני ולא רק להילחם אחד בשני".

לדברי שחר, "מדובר במשהו נטול אגו. החוכמה האמיתית באינטרנט היא ליצור שיתופי פעולה עם שחקנים אחרים ברשת, ולא לפעול רק על פי מודל של גן סגור, שמאפיין היום את הרשת הישראלית".קהל היעד של הפורטל, לדברי שחר, הוא "אותם 70% מהגולשים, שמבקרים באתרי הנישה כי הם לא מוצאים מענה בפורטלים הקיימים".

מרקעי תקשורת: "התוצאות ידברו"

לגבי הטענה האם לא מאוחר מדי לתרגם את נכסי המדיה שברשותו לפלטפורמה האינטרנטית, טוענים במרקעי תקשורת בבעלות אלי עזור ש"מבחינתנו אין מוקדם ואין מאוחר באינטרנט, והתוצאות ידברו בעד עצמן". לפי מרקעי תקשורת, "אנו מאמינים שסיכויי ההצלחה גבוהים. קבוצת מרקעי תקשורת תעלה לאינטרנט את תכניה האיכותיים והייחודיים תחת מעטפת אחת ותציע לגולש הישראלי אלטרנטיבה ראויה ביותר. מן הסתם תיווצר תחרות, אבל בסוף היום היא רק תתרום לצרכן הסופי, כמו בכל תחום".

*מה החזון של פורטל כזה?

"החזון העיקרי של הפורטל הוא להעשיר את עולם האינטרנט הישראלי, הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית, תוך מינוף משאביה הייחודיים של הקבוצה בתחום התוכן חוצה הגבולות והשפות".

*יש תכנון להשקיע במיזמי אינטרנט נוספים?

"כשיש משהו מעניין ורלוונטי, אנחנו בוחנים כל דבר לגופו".

השם של הפורטל, בכל מקרה, כבר נבחר - קל"ב, על משקל 'קרוב לגולש' ו'בגובה העיניים', והיקף ההשקעה הכספית בפורטל מוערך בכ-10 מיליון שקל. לדברי אברמוב ושחר, אחד מהעוגנים המרכזיים של קל"ב עתיד להיות האתר ג'רוזלם פוסט. "המטרה העיקרית היא למנף את האתר של ג'רוזלם פוסט, שכן יש לו פוטנציאל בינלאומי ענק", אומר שחר.

אברמוב מספרת כי "אנחנו נאחזים ושומרים על התוכן החדשותי מהעיתון, אבל מוסיפים תכנים שמתאימים לפלטפורמה האינטרנטית. מדובר באתר חדשותי מוביל, ויש לנו שיתופי פעולה עם ערוצי מדיה גדולים, כדוגמת פוקס ניוז, לצד שיתופי פעולה עם משרד התיירות וחברות תעופה".

כך, לדוגמה, תוכן וידיאו שתיעד את הפגנות החרדים בירושלים, לצד ידיעה על פעולות השאהידים באיראן, מצאו את דרכם לפוקס. "אנחנו מאמינים שאם יש לך תוכן טוב, אתה צריך לשתף אותו עם כולם. אנחנו לא שומרים על בלעדיות כי זה יכול לסייע בהשגת טראפיק", מסבירה אברמוב.

לדבריה, יש פה גם סוג של שליחות. "זה האתר היחידי שמשמש כפרונט שלנו כלפי העולם, ולכן יש לנו גם מטרה גדולה ואידיאולוגית. מדובר במותג הכי ותיק ואמין שיצא מישראל לחו"ל". לשם כך, הם מנהלים גם מגעים עם הפורטל פאנט, שפונה לאוכלוסיה הערבית-ישראלית, וגם מטפחים קשר הדוק עם אוכלוסיית הנוצרים אוהבי ישראל. "זה יהיה פורטל בינלאומי שפונה לכולם בצורה הכי אובייקטיבית, במטרה ללמד את העולם על ישראל. המסה העיקרית של הגולשים לא מגיעה מישראל".

*את מגיעה מעולם המדיה המסורתי. יש אנשים שירימו גבה על המעבר החד למדיה הדיגיטלית.

אברמוב: "זה נכון שהחיבור שלי הוא ממש טרי, אבל אחרי שעברתי את העיתונות, הטלוויזיה והרדיו האזורי, ידעתי שהשלב הבא שלי יהיה באינטרנט, וזה עולם שמרתק אותי לא מהיום. מה שאני מביאה איתי זה את הניסיון השיווקי והאני מאמין שלי, ובזה אין הבדל בין טלוויזיה ואינטרנט".

לשחר, לעומת זאת, יש ניסיון רב בעולם האינטרנט, במסגרת מיזמים שונים בהם היה מעורב באמצעות קליפ TV, כאשר בין היתר ניסה להקים ב-2006 ערוץ טלוויזיה אינטרנטי, עם לוח שידורים מלא. "אני עדיין מאמין ברעיון הזה, אבל החיים גלגלו אותי לפרויקט הנוכחי", הוא אומר לגבי מיזם האינטרנט שלא צלח. על החיבור עם אברמוב הוא אומר: "אנשים מהסוג של סולי, כלומר אנשי הגוורדיה המסורתית, לא נוהגים לעשות את המעבר לאינטרנט, ולדעתי יש בכך אמירה. גם מהצד של אנשי העסקים, אין מישהו כמו אלי עזור שמעז להקים פורטל".

*בניגוד לאתרים אחרים, לקל"ב לא יהיה שיתוף פעולה עם ערוץ טלוויזיוני. אפשר להסתדר בלי תכני טלוויזיה?

אברמוב טוענת כי "תוכן טלוויזיוני לא הכרחי בפורטל. במאקו, לדוגמה, אין סיבה טובה מדוע נשפך שם כל כך הרבה כסף. זה לא היה מידתי, והשקעה צריכה להיות פרופורציונאלית". לדבריה, "אם מאקו הייתה משחררת את תכני ה'אח הגדול', לדוגמה, לאתרים אחרים, הם רק היו מרוויחים מזה". ואכן, מאקו החלה בשבוע שעבר לשתף חלק מתכניה עם וואלה.

"מה שרשת עשתה עם ynet היה, לעומת זאת, צעד חכם", מוסיפה אברמוב. "ערוצים שתומכים בטלוויזיה צריכים לחבור לפורטלים, והאתרים בישראל חייבים ליצור שיתופי פעולה בינם לבין עצמם - זה יעזור לכולם".

לגבי העדר התמיכה הטלוויזיונית היא אומרת ש"זה נכון שיש יתרון בגיבוי טלוויזיוני, אבל זה גם גורם לאתר להיראות כצינור לפלטפורמה הטלוויזיונית ותו לא. זה מה שתוקע את האתרים. אנחנו שואפים שכ-40% מהתכנים בפורטל יהיו תכני וידיאו מקוריים".

*אז אתם יוצאים לתחרות ראש בראש בוואלה?

אברמוב: "כן, זה הפורטל היחידי בישראל ובו אנחנו נתחרה. אנחנו נייצר אלטרנטיבה". לדבריה, "הפורטל יעשה סינרגיה מושלמת בין עיתון, אינטרנט וסלולר, ובעוד שנה נתברג בחמישייה הראשונה של האינטרנט הישראלי, וגם נגיע למצב של ברייק איוון. אנחנו מאמינים במערכת אינטרנטית רזה, ונשמור על פרופורציות".

השניים לא מוכנים לחשוף את התכנונים המדויקים, אבל אברמוב אומרת ש"יהיו הפתעות. אנחנו לא נמציא את הגלגל, אבל נשדרג דברים. יהיו פיצ'רים חברתיים, לצד שירותים כגון תיבת דואר אלקטרוני ושיתופי פעולה. יש לנו כבר אחד עם גוגל, שאי אפשר לחשוף אותו עדיין, אבל נחבור לעוד גופים גדולים בעולם בתחום המדיה החברתית. נביא פייט הן ברמת המוצר הסופי, וכן ברמת ההקלקות על פרסומות". עכשיו רק נותר להמתין ולראות האם הפורטל קל"ב, שיעלה לאוויר בסוף 2009, יצליח לשבור את הסטטוס קוו האינטרנטי בישראל.