מלאנוקס תרכוש את קופרגייט ב-150-200 מ' ד'; נפלה ב-17.2%

מלאנוקס הישראלית הביעה עניין בקופרגייט, המפתחת שבבים להעברת תקשורת מהירה בבתים, כבר בתחילת השנה ■ שתי החברות זכו בעבר בתואר הסטארט-אפ המבטיח של "גלובס"

לא כל יום מרגישים בעולם העסקים הישראלי את משק כנפי ההיסטוריה, לא כל שכן בתחום ההיי-טק ועל אחת כמה וכמה בתקופה שכזו. על הפרק עומד לקרות אירוע שכמוהו לא ראינו מעולם: מיזוג של שתי חברות ישראליות בולטות בתחום השבבים. ל"גלובס" נודע כי חברת מלאנוקס עתידה לרכוש בקרוב את חברת הסטארט-אפ קופרגייט לפי שווי של 150-200 מיליון דולר. הרכישה אמורה להיסגר במהלך החודש הקרוב והיא תהיה מורכבת ממזומן ומניות.

אין סינרגיה אוטומטית

הסיפור של שתי החברות מגיע פחות או יותר מאותן המקורות. הנהלות החברות מכירות היטב אחת את השניה, שתיהן הוקמו באותה התקופה ושתיהן גם זכו בתואר הסטארט-אפ המבטיח של "גלובס" (מלאנוקס ב-2005 וקופרגייט ב-2007).

מלאנוקס, שמפתחת פתרונות לתקשורת מהירה בין משאבי מחשוב בארגונים, נסחרת כיום לפי כ-520 מיליון דולר בנאסד"ק אחרי הנפקה מוצלחת שביצעה בתחילת 2007. החברה מנוהלת בידי המייסד איל וולדמן, שהקים אותה ב-1999, והיא מחזיקה בקופתה כ-190 מיליון דולר.

קופרגייט הוקמה בשנת 2000 על ידי דוד באום וישראל ליפשיץ ומנוהלת על ידי גבי הילביץ'. קופרגייט נחשבת לספינת הדגל של הסטארט-אפים הישראלים בתחום השבבים. החברה, שפיתחה שבבים להעברת תקשורת מהירה בבתים על גבי חוטי הטלפון הקיימים, הייתה אחת החלומות של ההיי-טק הישראלי והציפיות - הן של המשקיעים בחברה והן של השוק - היו להנפקה במאות מיליונים. וולדמן, דרך אגב, ישב בדירקטוריון החברה עד לפני כשנתיים.

אלא שאז הגיע המשבר הכלכלי, שערי הנאסד"ק נסגרו בפני חברות צעירות והשווי של חברות השבבים בתחום התקשורת קרס בעשרות אחוזים. כך, מצאה את עצמה קופרגייט בפני ברירה אכזרית - להירכש בתמורה נמוכה יחסית או לגייס הרבה כסף על מנת לבצע השקעה משמעותית שתאפשר לה להמשיך ולהוביל. החברה אמנם קנתה ב-2008 פעילות להעברת תקשורת מהירה על גבי חוטי החשמל בבתים מחברת קונקסנט, אך זה עדיין לא הספיק בכדי להישאר בעמדת מובילות לאורך זמן.

מלאנוקס בדקה רכישת וולטייר

בין מלאנוקס וקופרגייט אין סינרגיה אוטומטית. שתיהן אמנם פועלות בסגמנט מקביל - מוליכים למחצה עבור תקשורת מהירה - אך הטכנולוגיות ושווקי היעד שונים לגמרי. בעוד מלאנוקס של היום פונה לשוק הארגוני, קופרגייט פונה לצרכן הביתי. ההבדל בין הפעילויות מחייב מיקוד טכנולוגי אחר וגם דגשים אחרים מהבחינה הפיננסית, התפעולית והשיווקית.

אלא שלוולדמן יש שאיפות גדולות. בעבר התבטא כי הוא רואה את מלאנוקס הופכת לחברה גדולה באמת ומיזוג שכזה הוא קפיצת דרך להגשמת החזון. ל"גלובס" נודע כי בתחילת השנה פנתה מלאנוקס לבנק ההשקעות ברקליס בכדי שיחפש לה רכישה מתאימה בישראל, כאשר על הפרק עמדו מהרגע הראשון וולטייר, שפועלת בתחום דומה לזה של מלאנוקס, וקופרגייט. עוד נודע כי לפני מספר שבועות חלה פריצת דרך במגעים בין החברות, אולי בעקבות שיפור בתוצאותיה של מלאנוקס ואופטימיות לגבי שווי השוק שלה.

מי מרוויח מהעסקה

מהבחינה הפיננסית מלאנוקס מבצעת עסקה שתתרום לה כמעט מהרגע הראשון לשורה התחתונה. קופרגייט רווחית כבר מזה כשנתיים ובנתונים שפרסמה תמיר פישמן לאחרונה לגבי היחסים הפיננסיים של החברה, עולה כי ההחזר על ההון (ROE) של קופרגייט עומד על כ-28% בשנת 2008, הרבה מעל ל-10% שרשמה מלאנוקס בתקופה זו. כמו כן, מהנתונים עולה כי לחברה יש יתרת מזומנים משמעותית בקופה.

היסטוריית ההשקעה בקופרגייט כוללת מספר קרנות: תמיר פישמן, שהיא המחזיקה העיקרית במניות החברה; קרן אתגר; קרן כרמל; מוטורולה ונצ'רס; טכננופלס; ו-ETV. במונחי הקרנות מדובר באקזיט מוצלח למדי, אם כי לא שאפתני כפי שקיוו לו. עדיין מדובר בהחזר של לפחות פי 5-6 על הכסף, תלוי בהסדר המדויק בין החברות ובשיעור המזומן והמניות שיהיו משולבים בעיסקה.

קרן תמיר פישמן אמורה לקבל שליש מסכום העסקה - כ-50-60 מיליון דולר. על פי ההערכות, מייסדי קופרגייט, דוד באום וישראל ליפשיץ, צפויים לקבל מיליוני דולרים לפחות.

ממלאנוקס ומקופרגייט נמסר בתגובה כי החברות אינן מגיבה לשמועות. * קופרגייט: השבב שמאיץ את תקשורת הנתונים הביתית

קופרגייט היא דוגמה לחברה ישראלית שהימרה בגדול על טכנולוגיה שהצליחה לפרוץ. החברה, המנוהלת ע"י גבי הילביץ', הובילה פיתוח תקן תקשורת בשם HomePNA, שנועד להעברת תקשורת מהירה בתוך בתים במהירות של עד 320 מגה בייט. מדובר בשימוש בחוטי הנחושת של הטלפוניה שקיימים בבתים לצורך העברה מהירה של וידיאו, קול ונתונים בין חדרים ומשתמשים.

60-70 מיליון דולר הכנסות

בשנים שלאחר התפוצצות הבועה התקשתה החברה להתרומם, אולם בשנת 2006 הגיעה קופרגייט להישג הגדול. ענקית הטלקום האמריקנית AT&T החליטה ליישם בבתים אליהם היא מייעדת את שירות ה-IPTV שלה (טלוויזיה מבוססת אינטרנט) את התקן שמאחוריו עומדת קופרגייט. על פי הפרסומים של קופרגייט, היא נותרה הספקית היחידה של שבבים לממירים ולקופסאות המיתוג שאמורות לתמוך בטכנולוגיה הזו.

פרסומים על מגעים אסטרטגיים

ב-2008 דיווחה AT&T שהשירות הגיע למיליון בתי אב בארה"ב, הכולל ארבעה שבבים של קופרגייט בכל בית. לפי AT&T, היא מתכוונת להציע את השירות לכ-30 מיליון משתמשים עד 2011. קופרגייט טוענת כי מכרה עד כה כ-10 מיליון שבבים, חצי מתוכם השנה, מה שהביא אשתקד להכנסות של 60-70 מיליון דולר.

ההסכם עם AT&T היה הסיבה העיקרית למכירות ולרווחיות שהציגה החברה שנה שנייה ברציפות. המספרים המכובדים האלה עמדו מאחורי הציפיות הגבוהות של המשקיעים בחברה. קרן תמיר פישמן, שמחזיקה בכ-30% מהחברה והמרוויחה העיקרית מהעסקה, פרסמה בחודשים האחרונים מספר הערכות שווי והתייחסויות כלליות לאפשרות שקופרגייט תימכר.

קרן תמיר פישמן, שכשליש ממנה נסחר כחברה ציבורית בבורסה בת"א, דיווחה מספר פעמים בשנה האחרונה כי החברה מנהלת "מגעים אסטרטגיים" לגבי המשך פעילותה, או במילים אחרות - מנהלת מו"מ למכירתה. "החשודות המיידיות" לרכישה, ברודקום, TI, אינפניון, מארוול ואינטל, לא היו בתמונה כבר תקופה ארוכה - אם בגלל המחיר הנמוך שהציעו ואם בגלל חוסר עניין ברכישה. הספקולציות עוררו כנראה תחושות לא נעימות בקופרגייט עצמה והמנכ"ל גבי אילביץ' הוציא לפני מספר שבועות מכתב לעובדים ובו הציע להם "להפסיק לקרוא עיתונים ולחזור לעבוד".

על פי הערכות השווי שפרסמה תמיר פישמן, שצורפו לתוצאות הרבעון הראשון החברה, הוערכה קופרגייט לפי שווי של 150-300 מיליון דולר במקרה של מכירה - מה שעשוי היה לקרות לפי ציפיות הנהלת החברה בשנה-שנתיים הקרובות.