המוסדיים דורשים מבסר פיצוי על הפרויקט בלאס וגאס

10 חודשים לאחר שהגופים המוסדיים ראו איך השקעה של 25 מיליון דולר יורדת לטמיון בלאס וגאס, כעת הם מנסים להציל לפחות חלק מהשקעתם

10 חודשים לאחר שהגופים המוסדיים ראו איך השקעה של 25 מיליון דולר יורדת לטמיון בלאס וגאס, כעת הם מנסים להציל לפחות חלק מהשקעתם. ל"גלובס" נודע כי בסוף חודש יולי שלחו המשקיעים המוסדיים מכתב לחברת בסר פרויקטים , הנמצאת בשליטת נחשון קיויתי וקלמן סופרין, בדרישה לקבל פיצוי על השקעתם האבודה. בסר פרויקטים היא חברה בת של בסר הנדסה , והחזיקה ב-6% בלבד מחברת הפרויקט שגייסה את האג"ח.

סדרת האג"ח הלא סחירות הונפקה למשקיעים מוסדיים בישראל בספטמבר 2005 בריבית דולרית של 14.5%. באוקטובר 2008 היה אמור להתבצע תשלום אחד שלכ-35 מיליון דולר (קרן ריבית), אלא שמשבר הסאב-פריים טרף את הקלפים ולמוסדיים לא נותר דבר.

ביטולי החוזים יצרו בור בתזרים

כיום קשה להאמין, אבל דירוג האג"ח המקורי היה A2. מאוחר יותר, עם הפחתות הדירוג שבוצעו בהמשך הדרך, מחקו המוסדיים את ההשקעה בספרים לחלוטין. כעת, במסגרת הסדרי החוב שנעשים בשוק, רוצים המוסדיים שרכשו את האג"ח להשיב לעצמם לפחות חלק מההשקעה, והם מקווים לעשות זאת בין השאר מתוך מחשבה שלבעלי השליטה כדאי לשמור על קשר טוב עם הגופים והפעילים בשוק ההון, כדי שיוכלו לגייס אג"ח בעתיד.

פרויקט One Las Vegas כלל שני שלבים, כשהשלב הראשון בו כבר הושלם, ובתחילת 2008 אף עדכנה החברה כי 223 יחידות בו נמכרו. אך בארה"ב לרוכשים עומדת הזכות לבטל את החוזה תמורת השארת דמי הפיקדון, וכך אכן קרה.

ביטולי החוזים יצרו בור ענק בתזרים המזומנים של הפרויקט ובאוגוסט אשתקד קיבלה החברה הודעה על הפרה של הסכם המימון מהבנק המלווה. הבנק פתח בתהליך עיקול של שלב א' בפרויקט, ובמקביל הוגשו תביעות על ידי דיירים, קבלני משנה והקבלן הראשי. בפברואר הסתיים הליך הכינוס, והבנק, שהלווה 140 מיליון דולר, רכש חזרה את הפרויקט במכרז תמורת 45.5 מיליון דולר בלבד.

בהמשך גם שלב ב' של הפרויקט הועבר לבעלות של בנק מלווה כנגד ויתור מלא על פירעון יתרת ההלוואות שהסתכמה ב-29 מיליון דולר.