"רק חלופה?" קרייר חתמה על מכתב הבנות למכירת תדיראן כבר באפריל

(עדכון) - בין החברה האמריקנית לקריסטל מוצרי צריכה הבורסאית נחתם מזכר הבנות בעניין כבר באפריל, אולם קרייר דרשה שהעסקה תישמר בסוד ■ בשבוע שעבר נודע: קרייר שוקלת לסגור את המפעל בעפולה ולשלוח הביתה מאות עובדים

התפתחות מפתיעה בפרשת תדיראן קרייר. ימים ספורים לאחר שנודע כי קרייר האמריקנית, בעלת יצרנית המזגנים המקומית תדיראן קרייר, שוקלת לסגור את המפעל בעפולה ולהעתיק את פעילות הייצור לסין - מסתבר שקריסטל מוצרי צריכה הבורסאית מתכוונת לרכוש את פעילות החברה, כל זמן שאכן הייצור לא יהיה עוד בארץ.

קריסטל, שבבעלות משה ממרוד, דיווחה אמש (א') לבורסה כי כבר בחודש אפריל היא חתמה עם קרייר על מכתב הבנות לרכישת תדיראן-קרייר, אולם קרייר התנתה את קיום העסקה בכך שלא יהיה שום דיווח בדבר המגעים ביניהם, מחשש שהעסקה תיפגע. האם חברה בורסאית יכולה לעכב דיווח כזה חמישה חודשים?

על פי סעיף 36 (ב) לתקנות ניירות ערך, חברה יכולה לעכב דיווח כל עוד העסקה אינה סופית וכל זמן שיש חשש כי הדיווח יפגע בעצם העסקה. למרות זאת, ברשות לניירות ערך אמרו היום ל"גלובס" כי הם בודקים את כל הסוגיות הקשורות לדיווח של קריסטל. "אם מדובר פה בפעילות לא תקינה ייתכן שרשות ניירות תידרש להגיב על כך", ציין עו"ד בכיר בתחום המשפטי, שלדבריו עיכוב של ארבעה חודשים במסירת הודעה מסוג זה לבורסה ולציבור המשקיעים הוא מקרה יוצא דופן.

על השאלה האם תדיראן-קרייר זרתה חול בעיניי עובדיה לאור העובדה שרק לפני מספר ימים טענה כי "סגירת המפעל היא רק אחת החלופות שנבחנות", אמר היום גורם בהסתדרות: "אין פה עניין של חלופות, לא היה לנו ספק שהכוונה של החברה היא להעביר את הייצור לסין". לדבריו, "בהסתדרות ובוועד מודעים למגעים עם חברת קריסטל מזה מספר חודשים".

כעת, משנודע דבר המכירה לקריסטל, שנקבע כבר לפני כחמישה חודשים, גורמים בתעשייה מתקשים להאמין שקריסטל תמזג לתוכה את עובדי השיווק, נהגי המשאיות קבלני המשנה ואחרים מתוך 150 העובדים שלכאורה לא נמצאים בסכנת פיטורים. ההערכות הן שאכן מרבית 350 עובדי תדיראן קרייר - אם לא כולם יפוטרו, ולא "רק" 200 עובדי הייצור כפי שטענו בשבוע שעבר בהנהלת החברה.

למעשה, בין מפעל תדיראן-קרייר בעפולה לבין המרכז הלוגיסטי של קריסטל, עוברת בסך הכל גדר. קריסטל רכשה לפני מספר שנים את פעילות המקררים של תדיראן, ומאז המפעל של תדיראן חצוי. "יש לקריסטל אנשי שיווק ואנשי תפעול, כך שלהערכתנו הם יקלטו 10-20 עובדים מתדיראן-קרייר, ואולי בהמשך יתגברו עם עובדים נוספים" - כך אמר היום ל"גלובס" זאב ליברמן, יו"ר מרחב העמקים בהסתדרות. גורמים בקריסטל, לעומת זאת, מבהירים כי החברה לא עוסקת כיום במזגנים ולכן היא בהחלט מתכוונת להעסיק את העובדים. עם זאת, בקריסטל מציינים כי עדיין מוקדם לצאת בהצהרות ולדבר על מספרים.

בתעשייה אומרים שתדיראן קרייר מעסיקה חברה שתלווה את עובדיה המפוטרים בחיפוש עבודה, אולם מרבית העובדים עברו את גיל 50 כך שסיכוייהם למצוא עבודה נמוכים.

עם הפנים לסין

בתדיראן קרייר חוזרים על התגובה היבשה שנמסרה לתקשורת עם היוודע דבר סגירת המפעל, שלשונה: "אנו בוחנים מספר חלופות ביחס לפעילות הייצור. עדיין לא התקבלה כל החלטה פורמאלית בנושא. כל החלטה שתתקבל, תתבצע בתאום עם הגורמים הרלוונטיים תוך דאגה לעובדים ולעתידם". ההודעה לבורסה מעמידה את המסר של ההודעה בספק.

משה כהן, יו"ר ענף המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים, מציין כי "בשנה נורמאלית קונים בעולם 80 מיליון מזגנים ביתיים, ומתוך זאת מיוצרים בסין כ-60 מיליון. הסינים השתלטו על תחום המזגנים הביתיים", הוא אומר.

"מ-2001-2002 התחילה תנועה של העברת המזגנים לסין. בישראל קונים בערך 400 אלף מזגנים, שכבר כעת 70% מהם מגיעים מסין. בגלל המשבר הכלכלי נחתכו הזמנות המזגנים, כשלדוגמה אירופה קנתה ב-2007 כ-9 מיליון מזגנים וב-2009 קנתה רק 3 מיליון, ושליש מהייצוא של תדיראן קרייר היה לאירופה", מסביר כהן.

במצב הדברים הנתון ובעיקר במצב הדולר שלא נראה כי הולך להתחזק בטווח הרחוק (למרות מאמצי הנגיד סטנלי פישר), הקרקע רועדת מתחת לרגלי היצואנים ורבים מתחילים לדבר על שינוי לייבוא. יש הטוענים בתעשייה כי הסיפור של תדיראן קרייר הוא תחילתה של מגמה.