בנק ישראל שוב מטיל פצצה בשוק המט"ח: מפסיק לרכוש 100 מיליון דולר באופן קבוע מדי יום

גלובס tvזאת, בעקבות המעבר לרכישות אקראיות ללא הודעה מראש ■ בנק ישראל: "המדיניות אינה מוגבלת בזמן, לא גורמת להדפסת כספים ולא תגרום לאינפלציה" ■ בבנק לא פוסלים מכירת הדולרים בעתיד ■ הדולר יורד ל-3.88 שקליםמדריך בנק ישראל להתערבות בשוק המט"ח

בנק ישראל יפסיק החל ממחר (ג') את הרכישות הקבועות שלו בסך 100 מיליון דולר ביום בשוק המט"ח. זאת, לאחר שהבנק הודיע לפני שבוע על רכישות אקראיות בסכומים ובמועדים לא קבועים על מנת למנוע תנודות חריגות בשוק המט"ח. בכך, ממשיך הבנק את הפחתת המדיניות המוניטרית המרחיבה שלו.

הדולר מגיב לידיעה בהיחלשות. טרם פרסום הודעת בנק ישראל הוא עלה ב-0.8% ונסחר סביב 3.944 שקלים, אולם כעת הוא נסחר סביב 3.88 שקלים.

"המצב של המשק חוזר להיות נורמלי", אומרים בבנק ישראל. "התוכנית התאימה יותר לתקופה אחרת ולכן הפסקנו לרכוש". הבנק מדגיש כי הוא יתערב "בהתאם לצורך" ולא יודיע על כך אלא בפרסום יתרות המט"ח של ישראל מדי חודש. "מדיניות זאת אינה מוגבלת בזמן", מדגישים בבנק ישראל. הפעילות בשוק המט"ח לא גורמת להדפסת כסף כיוון שבנק ישראל סופג את הכספים שזרמו לשוק. בין הכלים בהם משתמש בנק ישראל על מנת לווסת את כמות הכסף ניתן למנות את המק"מ, פקדונות והלוואות הבנקים המסחריים. מאחר ובנק ישראל סופג את השקלים המוזרמים על ידו בעת רכישות המט"ח, הרי שאין לפעולה זאת השפעות אינפלציוניות".

ומה בנק ישראל מתכוון לעשות עם הדולרים שהוא רוכש? לעת עתה, אין כוונה לעשות כלום עם המט"ח, אולם בבנק ישראל לא פוסלים אפשרות של מכירת הדולרים בעתיד: "בנק ישראל יכול למכור או לקנות מט"ח בהתאם להתנהגות שער החליפין של השקל. נכון שבתחילת התוכנית הצפיות הן לרכישות של מט"ח אך הדבר יכול להתהפך".

מצמצמים את ההתערבות בשווקים

הפסקת רכישות המט"ח מהווה המשך צמצום ההתערבות של בנק ישראל בשווקים. הבנק הפסיק בתחילת החודש לרכוש אג"ח ממשלתיות וכעת הוא מפסיק את רכישות המט"ח הקבועות. יש לציין כי גופי ההשקעות הזרים, וביניהם גולדמן זאקס, מורגן סטנלי וברקליס קפיטל, ההערכה הרווחת הייתה כי הבנק יפסיק את הרכישות הקבועות בשנת 2010 או לכל המוקדם בסוף 2009, כך שהודעת בנק ישראל אכן מפתיעה.

בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' סטנלי פישר, החל להתערב בשוק המט"ח ב-13 במארס 2008, אז הוא ביצע 2 רכישות פתאומיות בסך של מאות מיליוני דולרים בשני ימים. המטרה הלא מוצהרת הייתה לפעול לחיזוק הדולר, לאחר שזה נפל לרמות של כ-3.3 שקלים, מה שפגע בייצוא מישראל. כמה ימים לאחר מכן, ב-20 במארס, הבנק הודיע על תכנית להגדלת יתרות המט"ח לרמה של 35-40 מיליארד דולר על ידי רכישת 25 מיליון דולר מדי יום. אז עמדו יתרות המט"ח על כ-29 מיליארד דולר בלבד; היום הן כבר עברו את ה-52 מיליארד דולר.

הימים חלפו והדולר מיאן להתחזק משמעותית. ב-10 ביולי 2008 נרשמה עליית מדרגה באגרסיביות של פישר, והוא הכריז על הגברת קצב רכישות הדולרים ל-100 מיליון דולר מדי יום, במקום 25 מיליון דולר ביום. בעקבות החרפת המיתון בישראל והרצון לעודד את הייצוא, הודיע הבנק ב-25 במארס מארס השנה כי הוא ממשיך בתכנית לרכישת המט"ח ללא הגבלה. מאז, כידוע, טיפסו יתרות המט"ח של ישראל הרבה מעבר ליעד המקורי של 45 מיליארד דולר.

איך לדעתכם תשפיע ההודעה על שער הדולר בטווח הקצר? אתם מוזמנים להשתתף בסקר שמשמאל לידיעה