"גלובס" שואל - האנליסטים עונים: לאן מועדות פני פרטנר?

"גלובס" הציב 3 שאלות ל-4 אנליסטים: האם עסקת פרטנר יקרה מדי, כיצד העסקה תשפיע על פרטנר, ומה האתגרים העומדים בפני החברה? ■ וגם: כמה ישלם בן-דב אם העסקה תבוטל?

אמיר אדר, מגדל שוקי הון: "מעתה חשיבות גבוהה לדיבידנד"

1. קשה לשפוט את העסקה של פרטנר עד שלא רואים את כלל תנאי המימון והמבנה שלה. מה שבטוח זה שהאצ'יסון, שמכרה את פרטנר, עשתה עסקה מצוינת.

2. השפעת העסקה על פרטנר תלויה בעיקר בתקופת הביניים עד להשלמת העסקה. ככל שהיא תהיה קצרה יותר ואי הוודאות נמוכה יותר - ההשפעה תהיה קטנה יותר. בעל השליטה החדש יושב בפתח תקווה והמרחק בינו לבין פרטנר, שיושבת בראש העין, הוא 10 דקות נסיעה וזאת לעומת בעל הבית הקודם שישב במרחק של 10 שעות טיסה. ההבדל הזה מצביע על כך שבעל השליטה החדש יהיה מעורב יותר, ובצדק. זה מצריך התאמה לכך של ההנהלה.

3. צריך לוודא שפרטנר תישאר פרטנר. כיום חברות סלולר מנסות להתבדל. כאן לפרטנר יש את הייחודיות שלה וצריך לשמור עליה. פרטנר תמיד הולכת על ראשוניות (כמו בפעילות הדור השלישי ופעילויות התוכן), גם אם זה כרוך להשקיע משאבים. זה אחד הדברים שמייחדים אותה וצריך לראות שהייחודיות שלה תישמר.

באשר לנושא ההתייעלות, יש איזו מלכודת שככל שהחברות בענף מצליחות יותר ומייצרות תזרים ודיבידנד טובים יותר, כך הלחץ של הרגולטור עולה. כך שאם פרטנר תלך להתייעלות, היא צריכה לעשות זאת בצורה שלא תיצור אנטגוניזם נגד חברות הסלולר.

כמו כן, אחת לכמה זמן התחרות בענף עולה. אני לא פוסל אפשרות שבשנתיים הקרובות תהיה מלחמה לכמה רבעונים שתגיע מהצד של פלאפון, מירס או מפעיל וירטואלי. היכולת של פרטנר להיכנס למלחמה הזו עלולה להיות מוגבלת אם החברה, תחת בעל השליטה החדש, תייחס חשיבות גבוהה בעיקר לדיבידנד.

אורי ליכט, IBI: "אי אפשר להגיד שהעסקה יקרה"

1. העסקה לא יקרה. זו עסקה שנעשתה עם קונה מרצון ומוכר מרצון ואי אפשר להגיד שהיא יקרה מדי. בגלל רמת המינוף של העסקה, אילן בן דב עשוי להשיג תשואה יפה על ההון שהשקיע. יחד עם זאת, ברמת מחיר המניה הנוכחית, אני לא רואה אפסייד מאוד גדול. מבחינת בן דב, האפסייד תלוי בעיקר במבנה מימון העסקה וברמות הריבית והמינוף שנטל.

2. פרטנר תשתנה בעקבות העסקה. להערכתי, יקרו שני דברים טובים בעקבות כניסתו של בן דב: ראשית, מבנה ההון העצמי של החברה ישתנה. החברה תחלק דיבידנד גדול ותגייס חוב. זה יעלה את רמת המינוף של פרטנר וזה דבר טוב כי היא עבדה עם רמות נמוכות.

דבר שני, כניסתו של בן דב צפויה להכניס משב רוח מרענן לחברה. הפוקוס בנושא ההוצאות, המיקוד העסקי והניהול יהיה חיובי לחברה כמו פרטנר.

3. בשנה האחרונה ראינו את פרטנר עושה תוצאות פחות טובות מסלקום. אם לפרטנר יש מותג חזק יותר, היא אמורה להשיג תוצאות טובות יותר. כמו כן, ראינו את סלקום מצמצמת את הפער בחוזק המותג. המטרה של בן דב היא להחזיר את פרטנר לצמיחה ולהביא לשיפור בתוצאות.

האתגר הזה לא פשוט, במיוחד כי פרטנר חשופה יותר למשבר הכלכלי ולהאטה בתחום התיירות ובהאטה בהיי-טק. כמו כל חברת סלולר, החברה צריכה להתמודד עם רגולציה והאיום בכניסת מתחרים חדשים. אתגר נוסף קשור בהשקת האייפון, שעלולה להיות קפיצת מדרגה בהוצאות סבסוד ובשיווק ללקוחות.

ערן יעקובי, לידר שוקי הון: "השארת ההנהלה - החלטה נכונה"

1. העסקה לא יקרה כי היא נעשתה בתנאי השוק. השאלה היא מה האפסייד בעסקה. האפסייד הראשון טמון ביכולת למשוך דיבידנד גדול. לגבי הטווח הארוך יותר, צריך לבדוק מה הפירות שאפשר יהיה לקטוף בעתיד. הדבר תלוי באסטרטגיה העתידית של החברה: האם תתרחב בתחום האינטרנט (ISP) ותהפוך לקבוצת תקשורת.

2. בטווח הקצר העסקה לא תשפיע על פרטנר, אולי ההשפעה תהיה בתחום ההתייעלות אם אילן בן דב יחליט שזה מהלך שהוא רוצה לקדם. העובדה שלא תהיה השפעה בטווח הקצר היא, כמובן, בהנחה שבן דב ישאיר את ההנהלה הנוכחית של החברה. ההחלטה להשאיר את ההנהלה על כנה נכונה - אסור לזעזע את הספינה.

יחד עם זאת, צריך לקחת בחשבון שהנהלת החברה הייתה רגילה לדווח אחת לתקופה לבעלי השליטה בהונג קונג. עכשיו יש בעל בית שחי את שוק התקשורת הישראלי ויש לו מה להגיד.

3. השאלה האסטרטגית המרכזית היא אם פרטנר תמשיך להתמקד רק בתחום הסלולר. אם כן, אז הדגש של החברה צריך להיות בתחום ההתייעלות ויש לה לאן להתייעל. או לחלופין, האם בדומה למתחרותיה, היא תהפוך לקבוצת תקשורת גדולה עם פעילויות נוספות, מה שדורש גם לא מעט השקעה.

להערכתי, התשובה לשאלה זו תלויה לא מעט בהחלטה של שאול אלוביץ' (בעל השליטה בקבוצת יורוקום), שמעוניין גם כן להתרחב בתחום התקשורת. אם אלוביץ' יקנה את בזק, אז הוא יצטרך למכור את 012 סמייל ואז בן דב יכול להיות רוכש פוטנציאלי. מנגד, אם אלוביץ' יקנה מירס, זה אלמנט שעשוי לשנות את המפה ולהגביר את התחרות בשוק וזה שוב משהו שפרטנר תצטרך להיערך אליו.

גלעד אלפר, אקסלנס: "נראה שהעסקה יקרה מדי"

1. נראה שהעסקה יקרה מדי. המודלים של אילן בן דב לא היו שונים משל שאר המתמודדים ועובדה שהם לא היו מוכנים להציע מחיר שכזה. לפרטנר יש תזרים מזומנים חזק, בן דב יוכל לעמוד בחובות וזה לא יתפוצץ לו בפנים. אבל להשיג תשואה בעסקה הזו זה על סף הבלתי אפשרי, אלא אם כן הוא ישלוף איזה שפן מהכובע. שוק הסלולר לא צומח ובן דב קנה את החברה לפי שווי השוק שלה, לכן אני לא רואה כרגע איזה אפסייד יש בעסקה הזו.

2. פרטנר צפויה לחלק דיבידנד בהיקף גבוה למדי. אולם להערכתי, חלוקה זו לא תפגע בה אלא תביא אותה למבנה מאזן דומה לזה שקיים בסלקום. מכיוון שבענף הזה קשה לצמוח, הלחץ להחזיר את ההשקעה של בן דב עלול לגרום להגדלת רמת הסיכון בחברה.

3. האתגר הראשון זה להחזיר את ההשקעה מבלי לקחת סיכונים ולזעזע את החברה. האתגר הזה מתעצם במיוחד לנוכח העובדה שהרגולטור מכביד את תעשיית הסלולר, מה שמקשה עוד יותר בייצור התשואה. כמו כן, פרטנר אינה מלכת ענף הסלולר כפי שהייתה לפני כשנתיים. התחרות מצד פלאפון התגברה ונראה שסלקום מנוהלת יותר באגרסיביות והמדדים התפעוליים שלה טובים יותר.

הקנס על ביטול עסקת פרטנר: 529 מיליון שקל

חברת סקיילקס , שבשליטת אילן בן דב, פרסמה אתמול (ה') מסמך מפורט בן 23 עמודים, הכולל את פרטי הסכם הרכישה של פרטנר . לפי ההסכם, סקיילקס תשלם לקרן האצ'יסון 5.29 מיליארד שקל תמורת 51.3% ממניות פרטנר.

במסגרת ההסכם עולה כי במידה והוא יבוטל על ידי אחד מהצדדים, מסיבה שלא עוגנה בהסכם, הצד המבטל ישלם קנס כבד של כ-529 מיליון שקל (10% מהיקף העסקה) לצד השני.

גם אם הרגולטורים לא יאשרו את העסקה, סקיילקס מחויבת לתשלום "קנס" להאצ'יסון בגובה של 25 מיליון דולר. סכום זה כבר הועבר למעשה להאצ'יסון כמקדמה לתשלום על העסקה. במידה והרגולטורים השונים לא יאשרו את העסקה, הרי שהפיקדון יישאר בידי האצ'יסון ולא יחזור לסקיילקס.

סקיילקס מציינת כי היא טרם גיבשה באופן סופי את מבנה מימון העסקה, שכן היא עדיין בוחנת חלופות שונות, בהן גיוס אג"ח והקצאת מניות למשקיעים. יחד עם זאת, ציינה החברה כי יש בידיה מכתבי התחייבות למימון מצד הבנקים לאומי ומזרחי טפחות, שכוללים שעבוד על המניות. על פי ההערכות, היקף המימון משני הבנקים יעמוד על כ-2.5 מיליארד שקל, שהם קרוב למחצית מעלות העסקה.

הלוואה אחת שתנאיה נסגרו היא ההלוואה מקרן האצ'יסון עצמה. האצ'יסון תלווה לסקיילקס 300 מיליון דולר באמצעות אג"ח שייפרע בעוד 4.5 שנים. הריבית על האג"ח תעמוד על 2%-4%, וכנגדו תשעבד סקיילקס להאצ'יסון חלק ממניותיה בפרטנר.

אמנם סקיילקס עדיין לא גיבשה רשמית את מבנה מימון העסקה, אך ככל הנראה מקור אחד לכך יהיה חלוקת דיבידנד של פרטנר. על פי ההערכות בשוק ההון, היקף הדיבידנד יעמוד על 1-1.25 מיליארד שקל, ממנו תקבל סקיילקס חצי.

נפגש עם ההנהלה

בתוך כך, הגיע אתמול בן דב לפגישת היכרות עם הנהלת פרטנר. הוא נפגש לשיחה עם מנכ"ל פרטנר, דוד אבנר, ולאחר מכן נפגש עם חברי ההנהלה. בן דב הביע את הערכתו לביצועים הטובים של פרטנר, למותג ולעבודה שמבצעים העובדים. לדבריו, הוא מרגיש חיבור חזק מאוד לערכים שפרטנר מייצגת.