פישר הפסיק לקנות דולרים - והדולר נחלש השבוע ב-3.3%

הדולר היציג נקבע ב-3.789 שקלים לפני פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי ■ האירו היציג נחלש ב-0.7% ל-5.411 שקלים וסגר את השבוע בירידה של 3.7% ■ בנק לאומי: השקל ימשיך להתחזק מול הדולר

בנק ישראל המשיך לטלטל את שוק המט"ח גם השבוע. אם בשבוע שעבר זינק הדולר ב-3.2% לאחר שהבנק הודיע כי יבצע רכישות אקראיות של דולרים בשוק, נוסף על הרכישות הקבועות, הרי שהשבוע התהפכה התמונה. בנק ישראל הפסיק את רכישות המט"ח הקבועות (ונשאר עם אסטרטגיה של רכישות אקראיות בלבד, במידת הצורך כמובן) - והדולר נפל ב-3.3%.

הדולר נסחר בירידות לכל אורך יום המסחר, ובסיומו נקבע השער היציג על 3.789 שקלים, ירידה של 0.76%. האירו היציג נחלש היום (ו') ב-0.67% ל-5.4114 שקלים וסגר את השבוע בירידה של 3.7%. בשוק המט"ח העולמי התמונה יציבה יותר: הדולר מתחזק בכ-0.1% מול האירו והליש"ט טרם פרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב (שייצא ב-15:30, שעון ישראל).

הדולר נחלש ביומיים האחרונים לאחר שגופים זרים החלו למכור אתמול (ה') דולרים לאחר החלטתו של בנק ישראל להפסיק את ההתערבות הקבועה בשוק. בינתיים, בשוק המט"ח דרוכים לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, נתון שיפורסם היום ב-14:00.

לפי קונצנזוס ההערכות בשוק, מדד יולי צפוי לעלות ב-0.9%, בהמשך לעלייה של 0.9% במדד יוני. נזכיר כי מדד יוני הפתיע בחודש שעבר ועלה בשיעור כפול מהתחזיות המוקדמות, מה שהגביר את ציפיות האינפלציה ואת ההערכות כי בנק ישראל יעלה את הריבית. בבתי ההשקעות הזרים מעריכים כי בנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, ייאלץ להעלות את הריבית בקרוב מאוד ואולי אף כבר בחודש הבא (לפי הערכת בנק ההשקעות הבריטי ברקליס). ההערכה היא כי במידה ומדד יולי יפתיע גם היום ויעלה בשיעור גבוה מהצפוי, הלחץ על פישר להעלות את הריבית יגבר, מה שעשוי לתמוך בהמשך התחזקות השקל.

"העלייה בתיאבון לסיכון בשילוב עם הסנטימנט החיובי כלפי השקל יביאו להמשך היחלשותו של הדולר", אומרים כלכלני בנק לאומי. לעומת זאת, כלכלני בנק הפועלים אינם בטוחים כי השקל ימשיך להתחזק, ולדעתם הוא ייסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת.

"השקל יושפע בראש ובראשונה מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם", אומרים בבנק הפועלים. "כמו כן, יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, בין הגורמים התומכים בהיחלשות השקל ניתן למנות את רכישות הדולרים על ידי בנק ישראל, במידת הצורך, והפער המינורי בין הריביות של השקל והדולר. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את העודף בחשבון השוטף וכלכלה יציבה יחסית בישראל".

[לאתר המט"ח]