רווחי מזרחי טפחות קטנו ל-150 מיליון שקל ברבעון השני

ההפרשה לחובות מסופקים גדלה ב-21.8% ל-67 מיליון שקל ■ התשואה על ההון - 10.1% ■ יחס הלימות ההון של הבנק עלה ל-12.24%, מתוכו 6.88% הון ראשוני

בנק מזרחי טפחות , הבנק הרביעי בגודלו במדינה בניהולו של אלי יונס, פרסם היום את דו"חותיו הכספיים לרבעון השני של השנה, והוא הראשון לעשות כן מבין חמשת הקבוצות הבנקאיות הגדולות.

רווחי מזרחי טפחות קטנו ב-19.4% ל-150 מיליון שקל ברבעון, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ולאחר שהבנק איחד את תוצאות בנק יהב בדו"חותיו הכספיים. הרווח הנקי מגלם לבנק תשואה דו-ספרתית של 10.1% על ההון העצמי. זוהי תשואה גבוהה יותר ביחס לרבעון הראשון (7.5%), אך נמוכה יותר ביחס לרבעון המקביל (13.8%).

הרווח מפעילות מימון קטן, ההפרשה לחומ"ס נמוכה

הרווח מפעילות מימון קטן ב-0.4% ל-497 מיליון שקל. ההפרשה לחובות מסופקים גדלה ב-21.8% ל-67 מיליון שקל. לדברי יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז', ההכנסות מפעולות מימון היו נמוכות מהצפוי והושפעו לרעה בעיקר משחיקת המרווח על הפקדונות - כאשר ירידת ההכנסות מקורה במגזר הניהול הפיננסי.

שיעור ההפרשה כולה לחובות מסופקים עמד ברבעון השני על 0.29% מתיק האשראי - שיעור דומה לרבעון המקביל (0.28%) ורמה נמוכה משמעותית מהממוצע הרב-שנתי במערכת הבנקאית (0.5%-0.6%). בשקלול ההפרשה ברבעון הקודם מגיע שיעור ההפרשה במחצית ל-0.4%. עיקר ההפרשה נובעת ממגזר הבנקאות העסקית - כמעט מחצית מכלל ההפרשה במחצית הראשונה, וסכום הגדול פי 3.78 מההפרשה אשתקד. תיק האשראי לציבור עצמו גדל תוך 6 חודשים ב-4.2% והסתכם בסוף יוני ב-91.77 מיליון שקל.

בן זאב מציין כי הירידה בהשוואה לרבעון הקודם כללה ירידה גם במגזר הקמעונאות וגם ירידה בהפרשות במגזר העסקי. "ייתכן שהדוח של מזרחי מרמז על הפתעות חיוביות גם בבנקים האחרים", הוא מציין.

ברמת ההכנסות התפעוליות (מעמלות, בעיקר), רשם מזרחי טפחות גידול של 3.3% ל-279 מיליון שקל. נזכיר, כי ביולי אשתקד נכנסה לתוקפה רפורמת העמלות של בנק ישראל. תורמת בנק יהב עומדת על 34 מיליון שקל נוספים לסעיף זה. הבנק רשם גידול של 4.3% בהוצאות השכר, לא כולל יהב, אשר תרם 36 מיליון שקל ל-352 מיליון שקל בסך הכל. הגידול ברמת הבנק עצמו נובע מהארכת תקופת המימוש של כתבי האופציות שחולקו לעובדים.

עומד בדרישות הלימות ההון

יחס הלימות ההון של הבנק עלה ל-12.24%, מתוכו 6.88% הון ראשוני. בכך, הלימות ההון של הבנק עברה את המינימום הנדרש על-ידי המפקח על הבנקים בבנק ישראל, רוני חזקיהו. בסוף מארס עמדה הלימות ההון של הבנק על 11.61%. גם הלימות ההון הראשונית של הבנק גבוהה מהמינימום - 6.5%.

הגידול בהלימות ההון הכוללת נוסעת בין היתר מהנפקת שטרי-הון מורכבים וכתבי התחייבות, שיתרתם בסוף הרבעון הקודם 5.02 מיליארד שקל - 1.73 מיליארד שקל מתוכם סחירים. דירוג שטרי ההון הנדחים של הבנק הופחת בתחילת אפריל ל-"+A" מ-"-AA" על-ידי חברת דירוג האשראי S&P מעלות.

הונו העצמי של מזרחי טפחות הסתכם בסוף יוני ב-6.33 מיליארד שקל. מכאן, שמניית הבנק, הנמנית בין היתר עם מדד המעו"ף בבורסה בתל-אביב, נסחרת לפי מכפיל 1.01 על ההון העצמי.

במחצית השנה הראשונה רשם מזרחי טפחות רווח של 2 מיליון שקל ממימוש אגרות חוב בתיק המסווג כזמין למכירה. לשם השוואה, במחצית הראשונה של 2008 דיווח הבנק על הפרשה של 5 מיליון שקל כתוצאה מירדת ערכן. יתרת הבנק מרווחים שטרם מומשו הסתכמה ב-36 מיליון שקל, לעומת הפסדים של 124 מיליון שקל ברבעון הקודם - ותרמה בתורה לגידול בהון העצמי של הבנק.

ירידת הריבית שחקה את המרווח הפיננסי ממשכתאות

עוד עולה מדו"חותיו הכספיים של הבנק, כי השקעתו במניות הניבה רווח של 11 מיליון שקל נטו ברבעון (ועוד פחות מכך במחצית), קיטון של 56%. זאת, למרות המשבר הכלכלי שהורגש ביתר-שאת ברבעון המקביל (אז מימש הבנק מניות), וחרף הראלי בבורסות העולם בחודשים האחרונים.

פעילות המשכנתאות של הבנק, שרוכזה בעבר תחת הבנקים טפחות ואדנים, הניבה לבנק 127 מיליון שקל במחצית הראשונה - ממש כמו במחצית המקבילה, והתרומה הגדולה ביותר (כמחצית) לרווח כולו. בעוד ירידת הריבית במשק שחקה את התשואה על ההון העצמי בתת-מגזר זה, הרי שחל גידול של 9.7% ביתרה הממוצעת של המשכנתאות במחצית.

מזרחי טפחות