משרד התמ"ת יחל בהשמת מפוטרי היי-טק בתעשיות מסורתיות

זאת במטרה לפתור את בעיית האבטלה ולהכניס רוח של מו"פ וחדשנות לחברות המסורתיות ■ התוכנית היא חלק ממאמץ לתגבר את התעשייה במשק, הכולל תוכניות לתגבור הפריפריה בעזרת תמרוץ חברות גדולות לפתוח בהן מרכזי מו"פ וייצור

משרד התמ"ת והאוצר בוחנים בימים אלו הקמת תוכנית חדשה שתתמרץ מובטלי היי-טק לעבוד במפעלים של התעשייה המסורתית. זאת, במטרה לפתור את בעיית האבטלה ולהכניס רוח של מו"פ וחדשנות לחברות המסורתיות.

כך אמרו היום שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר והמדען הראשי של התמ"ת, ד"ר אלי אופר, במסגרת דיווח על עיקרי הפעילות במשרדים.

התוכנית היא חלק ממאמץ לצמצם את האבטלה ולתגבר את התעשייה במשק, הכולל תוכניות לתגבור הפריפריה בעזרת תמרוץ חברות גדולות לפתוח בהן מרכזי מו"פ וייצור.

בן-אליעזר ציין עוד, כי במסגרת החלטות ממשלה מאוגוסט 2008, לפעילות ממשלתית כוללת לקידום טכנולוגיות מים ואנרגיות מתחדשות, הוטל על לשכת המדען להוביל את הקמתם של מרכזים טכנולוגיים בשדה בוקר (מים) ובנגב (אנרגיות מתחדשות), שנועדו לשמש מוקד למחקר יישומי ולרכז ידע וניסיון משולב של הגורמים המרכזיים מהאקדמיה ומהתעשייה.

במסגרת זו, הקצתה הממשלה תקציב פעילות לחמש שנים למרכזים הטכנולוגיים: 35 מיליון שקל לתחום המים ו-57 מיליון שקל לתחום האנרגיות המתחדשות. בחודשים הקרובים ייצא מכרז לבחירת הגורמים המנהלים את המרכזים.

אתמול הועלו ב"גלובס" שאלות הנוגעות להתנהלות המדען בנוגע לתקציבו ולאסטרטגיה של המשרד. אופר ציין בתגובה כי תקציב המדען לשנה הנוכחית הוא 1.47 מיליארד שקל, בהשוואה לתקציב של 1.49 מיליארד שקל בשנה שעברה. השנה אופיינה בצמיחה של 20% בבקשות התמיכה במו"פ בשל המשבר הכלכלי. לדבריו, בצנרת יש בקשות בהיקף 2 מיליארד שקל נוספים, שייוותרו ללא מענה, ועל-מנת להיענות לבקשות אלו, נדרש תקציב נוסף של יותר מ-450 מיליון שקל. היענות לבקשות אלו תביא להשקעה כוללת במו"פ של כ-1.5 מיליארד שקל, שנאמדת בכ-20 אלף מועסקים נוספים.

המדען גם הציג כלים מיוחדים שניתנו ב-2009 לתעשייה על מנת להקל על המצוקה: הגדלת שיעור המקדמה מ-25% ל-35%; הגדלת המימון השוטף ב-5% נוספים מ-15% ל-20%; מתן פריסה להחזר תמלוגים לחברות שנמצאות בקשיים ומרתון דיוני ועדות המחקר למתן אישורי תוכניות מו"פ.

לטענה שהועלתה לפיה חלק מהחברות סבלו מסחבת בקבלת אישורי מענקים, עונה אופר כי הוצאת כתבי אישור נעשית בצמצום משמעותי של לו"ז: עד יוני 2009 הועברו לתעשייה כתבי אישור בהיקף 760 מיליון שקל בהשוואה ל-526 מיליון שקל בתקופה המקבילה. נציין, כי 2008 אופיינה בהתנהלות איטית לפי טענת חלק מהחברות שהמתינו לאישורי המדען.