מנכ"ל איקאה ישראל: "חרם עלינו? המכירות אתמול בחנות - 2 מיליון שקל"

שלומי גבאי על העצומה להחרמת החנות: "כישראלי גם אני כועס כשמדינות אחרות מחרימות מוצרים ישראליים" ■ "הפרסום בשבדיה מעורר בחילה" ■ עורך העיתון השבדי: "הפרסום לא אנטישמי ולא נאצי. השאלות רלוונטיות"

"כישראלי, גם אני כועס כשמדינות אחרות מחרימות מוצרים ישראליים, ולכן אני מתקומם על הניסיון לקשור את איקאה לכתבה בשבדיה באיזו שהיא צורה. אני דוחה בתוקף את הניסיון לקשור בין עסקים לפוליטיקה. איקאה היא גוף מסחרי ותמשיך להיות. החנות בישראל משרתת שנים בצורה נאמנה את הציבור בישראל. אנחנו מפרנסים כ-500 משפחות, ועם פתיחת החנות בראשון-לציון נפרנס כ-1,000 משפחות, ואני גאה בזה".

את הדברים הללו אמר הבוקר (ב') לגלי צה"ל מנכ"ל איקאה ישראל, שלומי גבאי, על רקע העצומה שפורסמה אתמול (א') באינטרנט וקראה להחרים את איקאה ישראל, בעקבות מה שמכונה "עלילת הדם" - הפרסום בעיתון השבדי בשבוע שעבר על ה"סחר באיברים" בצה"ל, שעורר סערה רבה, ובינתיים נתקל בסירוב גורף מצד ממשלת שבדיה ומצד התקשורת לדרישת ישראל להתנצלות. על העצומה חתמו עד כה, מעט יותר מ-24 שעות מאז שפורסמה, 10,000 אנשים.

"אני כמובן בעד חופש הביטוי באופן מוחלט, ולא חושב שמשהו צריך לבלום את זה. אבל ישנה קלות בלתי נסבלת, שמאפשרת בעידן הדיגיטלי לכל גולש לפתוח עצומות בשתי לחיצות מקלדת. שימו דברים בפרופורציות", ביקש גבאי. "אם יש בעיה פוליטית, בואו נפתור אותה בצורה פוליטית".

"אנחנו בקשר עם שבדיה, הגבתי לתקשורת שם בצורה עניינית, ואמרתי שכל ניסיון לקשור את איקאה לנושאים הפוליטיים שגוי מיסודו", אמר גבאי. "צריך לזכור שזאת לא התקשורת השבדית ככלל, אלא כתבה אחת. אני לא רוצה לייצג אותם ולא לסנגר על מישהו אחר. גם אני מזועזע וכואב את זה וחושב שזה פשוט מעורר בחילה מעצם המחשבה. כישראלי גם אני כועס ומרגיש מאוכזב מהפגיעה בצה"ל".

"אני לא מתרשם מעמדות אנטי-ישראליות יוצאות דופן בשבדיה. השיחות עם הקולגות ידידותיות, ויש לי חברים, בין היתר אנחנו מדברים גם על נושאים רגישים, וזה בדרך-כלל נעשה באופן חברי. יש דעות כאלה, ויש דעות הפוכות", אמר גבאי.

כשנשאל האם וכיצד הורגשה אתמול בחנות בנתניה השפעת העצומה שקראה להחרים אותה, השיב גבאי: "אתמול היה לנו אחד הימים הטובים ביותר שנרשמו אי-פעם. הלקוח הישראלי מאד חכם ויודע לעשות את ההפרדה. למרות שיש כאלה שמייחסים לו פחות, הוא חכם מאד. אני עוסק בעובדות, ואין מה לחפש פרשנות. אפשר להגיד שזה סוף אוגוסט. אבל כשזה לא היה סוף אוגוסט לא היו תורים? אם רוצים להתייחס לעובדות, אתמול החנות היתה מלאה עם אחד ממחזורי המכירות הטובים אי-פעם - יותר מ-2 מיליון שקל".

מחזור המסחר השנתי של החנות בישראל, נציין, מוערך בכחצי מיליארד שקל בשנה.

בינתיים, עורך העיתון השבדי "אפטונבלדט", יאן הלין, הכחיש בתוקף את הטענות שלפיהן הפרסום נבע ממניעים אנטישמיים. הלין פירסם מאמר מערכת שבו כתב: "האשימו אותי כי אני נאצי. אני איני כזה. אני עורך עיתון שפירסם ידיעה שבה הועלו שאלות רלוונטיות".