רשות ני"ע מראה לתעודות הסל את הדלת

האם תעודות הסל יהפכו לקרנות סל? ל"גלובס" נודע כי רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' זוהר גושן, מתכוונת ליצור תשתית רגולטורית שתאפשר לתעודת סל להפוך לקרן סל או לקרן מחקה בצורה פשוטה וגמישה. בתפיסת הרשות, "הגיור", כלומר המעבר בין שלושת מוצרי ההשקעה הפאסיבית, צריך להיות קל ומהיר בדיוק כפי שקרן נאמנות מחליפה מדיניות השקעה.

הליך זה יקנה יתרון לקרנות הסל, המוצר המועדף על הרשות, על חשבון תעודות הסל, שהיקף נכסיהן עומד כיום על 42 מיליארד שקל.

ברשות רואים בקרן הסל מוצר מוביל ובעל יתרונות גדולים ביחס למוצרים הקיימים. המוצר המגויר כבר לא יהיה זול כמו תעודות הסל, ודמי הניהול בו יהיו גבוהים יותר מאלו הנהוגים בתעודות הסל כיום (0%-0.5%).

מנגד, כל הכנסה המופקת מהקרן ומהפעילות העוטפת אותה (למשל עשיית שוק) תגיע אל המשקיע ולא תישאר בידי בית ההשקעות.

החמרת דרישות במקביל להקלות

פרוצדורת הגיור תחייב את המנפיק רק בדיווח מיידי ופרסום לבעלי היחידות. בעל תעודת הסל יוכל לבחור תוך פרק זמן שייקבע מראש, האם ברצונו להישאר בתעודת סל או לעבור לקרן סל מקבילה, בעלת מדיניות השקעה דומה.

ברשות גם יקלו בכללי ממשל תאגידי על מנת לצמצם את עלויות בית ההשקעות לאחר הגיור.

ההערכות הן כי מנהלי תעודות הסל יוכלו לשמש הגורם שיתפעל את קרנות הסל עבור חברות קרנות הנאמנות של בתי ההשקעות. זאת בהסתמך על הידע והניסיון שנצבר בניהול מוצרים פאסיביים עוקבי מדדים.

כוונת רשות ניירות ערך לאפשר גיור מהיר בין המוצרים הפאסיביים הינה חלק מתוכנית רחבה יותר של הרשות להסדיר את שוק מוצרי ההשקעה הפאסיבית, ולחזק את "מוצר הדגל" קרן הסל על חשבון תעודות הסל.

את המהלך מוביל מנהל מחלקת ההשקעות ברשות דודו לביא. כיום אחראי לביא על הפיקוח על קרנות נאמנות, מנהלי תיקים ויועצי השקעות. בעתיד הקרוב הוא צפוי תחום אחריותו להתרחב גם לחברות דירוג ותעודות סל.

במצב הנוכחי ישנה שונות ברגולציה של המוצרים הפיננסיים השונים, שונות היוצרת ארביטראז' רגולטורי. בעוד קרנות הנאמנות מפוקחות תחת רגולציה של השקעות, תעודות הסל מפוקחות לפי כללים של רגולציה תאגידית, כלומר כאילו הן חברה ציבורית שהנפיקה ניירות ערך לציבור.

אותם קריטריונים

במסגרת המהלך שמוביל גושן, תעודות סל יעברו מרגולציה תאגידית לרגולציה של השקעות, וכל מוצרי ההשקעה הפאסיבית יפעלו תחת אותם קריטריונים. כתוצאה מהשינוי ברגולציה יציבות מנפיקי התעודות תגדל בשל הגדלת ההון העצמי הנדרש, ויוחמרו הדרישות מהם - כמו השתתפות בהצבעות. מנהלי תעודות הסל יזכו במקביל בהקלות, למשל יותר להם לפרסם את עצמם כמו שקרן נאמנות מפרסמת, ויבוטל הצורך המשפטי ביצירת פירמידה של חברות נשלטות.

ברשות ניירות ערך לא מתכוונים לאסור על המשך פעילות תעודות הסל, אולם החמרת הרגולציה והפיכת תהליך הגיור של תעודות הסל לקרנות סל ישנו את מודל פעילות התעודות. מהלכים אלו גם יעודדו את חברות תעודות הסל לקבל את ההחלטה הנכונה מבחינת הרשות - להסב את מוצריהן לקרנות סל.

ההערכות הן כי טיוטת הצעת החוק תגיע להליך חקיקה ראשוני עד סוף השנה, והכוונה היא לסיים את החקיקה ולפעול במשטר הרגולטורי החדש כבר במחצית 2010. ברשות פועלים לשם כך יד ביד עם הבורסה, ואף מתכוונים לקיים הליך התייעצות וחלופי דעות עם השחקנים בשוק.

עם זאת, בעקבות מפגש שהתקיים אתמול בין אנשי רשות ני"ע לנציגי התעשייה, העריכו האחרונים כי המהלך יהיה קשה טכנית ומשפטית.

צמיחה של עשרות אחוזים בשנה

היקף נכסי תעודות הסל עומד כאמור על 42 מיליארד שקל, ובשוק 7 שחקנים. שלושת השחקנים הגדולים, המחזיקים ביחד 72%, הם קסם שבבעלות אקסלנס; תכלית שבבעלות בנק דיסקונט; ומייקל דייויס ומבט, שבבעלות כלל פיננסים מקבוצת כלל ביטוח. תעודות הסל החלו להיות מונפקות בישראל לפני 9 שנים, אך תפסו תאוצה בעיקר ב-4 השנים האחרונות עם שיעור צמיחה של עשרות אחוזים מדי שנה. *

התגובות

בועז נגר / מנכ"ל משותף בקסם ויו"ר איגוד תעודות הסל:

"תעודות הסל יחגגו בקרוב עשור לחייהן, והן נחלו הצלחה מוכחת בשוק ההון הישראלי, לרבות בזמן המשבר הפיננסי בשנת 2008.

קסם מברכת על כל מוצר חדש (אם וכאשר יקום) שמחזק את תפיסת הניהול באמצעות מדדים, ויביא לגידול בסך הנכסים המנוהלים באמצעות מדדים בשוק ההון הישראלי". *

איל סגל / סמנכ"ל משותף בתכלית תעודות סל

"קבוצת תכלית מאמינה בשוק מוצרי המדדים. לתעודות הסל ולקרנות הסל יש מאפיינים ייחודיים, ואנו מברכים על כל מוצר מדדי. המהלך של קרנות הסל מחזק את דעתנו בנוגע לניהול במדדים. הפיכתה של תעודת סל לקרן סל תתבצע רק אם לקוחות חברות תעודות הסל ידרשו זאת, ובמבנה הנוכחי של ההון העצמי הגדול יותר של תעודות הסל, והמוניטין הנצבר, איני רואה מצב כזה קורה".