האג"ח של אפריקה צנחו עד 34%; מידרוג שוקלת להוריד דירוג

אג"ח 17 צונחת ב-34.3% והתשואה נטו לפדיון מזנקת ל-66.88%; אג"ח 24 צונחת ב-31.9% והתשואה נטו שלה מטפסת ל-69.6% ■ מניית החברה צנחה במסחר בת"א ב-25.5% ■ שווי סדרות האג"ח הינו 3.3 מיליארד שקל

אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב נמצאת היום (א') בכותרות, וממש לא במובן החיובי. לאחר שדיווחה הלילה על הפסד ענק, ולאחר שהזהירה כי ייתכן ולא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה, מניית החברה צונחת במסחר בבורסה בת"א בכ-25% במחזורים גבוהים.

המניה של אפריקה ישראל היא לא היחידה לרשום ירידות חדות בערכה, אגרות החוב הסחירות של אפריקה צונחות אף הן במסחר כעת בעשרות אחוזים, כשהמשקיעים מצטרפים לפסימיות של החברה לגבי העמידה בחובותיה, לא מאמינים בחברה ומצביעים ברגליים.

התשואות על האג"חים של החברה מזנקות ומחירן צונח, בין השאר גם בגלל מחיר המניה. אמנם לא באופן ישיר וטכני, אך בין מחיר המניה שנופל בבורסה, לבין האג"חים יש קורלציה. ככל שמחיר המניה נמוך - ובהתאם גם שווי החברה, המשקיעים יהיו פחות מעוניינים לרכוש את החוב של החברה, ולכן ערכן יורד.

שווי השוק הנוכחי של סך סדרות האג"ח של אפריקה, הינו 3.3 מיליארד שקל, בעוד ששוויין בספרים הוא גדול פי 3 ומסתכם בכ-9 מיליארד שקל. רבים מהמוסדיים מחזיקים באג"ח של החברה, כאשר מגדל הינו המשקיע המוסדי המחזיק בחלק הגדול ביותר עם 504 מיליון שקל.

נציין את אג"ח 17 של אפריקה, שצונחת כעת ב-34.3% והתשואה נטו לפדיון מזנקת ל-66.88%, אג"ח 24 צונחת ב-31.9% והתשואה נטו שלה מטפסת ל-69.6%, אג"ח 11 של החברה צונחת ב-28.6% והתשואה נטו לפידיון מזנקת ל-52.54%.

עם סיום המסחר בבורסה הודיעה סוכנות דירוג האשראי מידרוג כי היא מכניסה את דירוג כל סדרות האג"ח של החברה וכן את דירוג המנפיק ( Issuer) של החברה להן קיים כיום דירוג Baa1 לרשימת מעקב לצורך בחינת של הורדת דירוג.

מנכ"ל אפריקה-ישראל, איזי כהן, הדגיש את המילה "הוגנות" כלפי מחזיקי האג"ח של החברה. הוא ציין כי המצב בו נמצאת החברה, אשר נמצאת במרדף אחר מימושי נכסים, אינו מקובל. שווי ההחזקות של החברות הבנות של אפריקה עומד על 4.6 מיליארד שקל והשווי בספרים 7.4 מיליארד שקל וכהן מדגיש כי "הפוטנציאל של החברות הבנות הינו עצום".

הפארי של אגרות החוב של אפריקה הינו 7.4 מיליארד שקל, אך הן נסחרות בבורסה לפי שווי של 4.4 מיליארד שקל בלבד. האג"ח של החברה מיועדים לפירעון עד שנת 2018, וכן מדגיש כי הסדר החוב מיועד למחזיקי האג"ח לטווח ארוך.